خیار نیما ساوه

تلفن

9101006988

هشدار پلیس:

لطفا پیش از انجام معامله و هر نوع پرداخت وجه، از صحت کالا یا خدمات ارائه شده، به صورت حضوری اطمینان حاصل نمایید.

نام محصول
خیار
محل
مرکزی - ساوه
نام فرد/شرکت
قیمت
11000 تومان در کیلو
نوع محصول
محصولات زراعی

توضیحات کامل

خیار نیما ساوه : پهنه ایران به خصوص نواحی مرکزی در دهه های اخیر از خشکسالی آسیب زیادی دیده و این مهم لزوم تغییر رویه در شیوه کشت ها و بهره گیری از فناوری های نو را برای شهرستان های کم بارشی چون ساوه و زرندیه ضروری کرده است.

 کشت های سنتی و آب آبر با اقلیم و ماهیت نیمه خشک و آسیب دیده ساوه و زرندیه همخوانی ندارد، مسئله ای که دغدغه ذهنی مسئولان حوزه کشاورزی و مدیریت آب این خطه شده  و باید در این راستا طرحی نو درافکنده شود و در سایه فناوری های نو و شیوه های کشت نوین تحولی بنیادین در مدیریت استراتژیک آب و خاک صورت گرفته و حاصل آن افزایش بهره وری و درآمدزایی و حفظ منابع پایه باشد.

گام هایی در سال های اخیر در حوزه الگوی کشت و مدیریت اب ساوه و زرندیه با استفاده از توان کارشناسان خبره برداشته شده اما واقعیت آن است که این تلاش ها کافی نیست و ادامه کشت محصولات آب بر و  حفر چاه های پرشمار و نحیف کردن سفره های زیرزمینی آسیب زا است و باید گفتمان اثربخش در تغییر شیوه های رفتاری حوزه کشاورزی و مصرف آب اعمال شود.

با وجود همه هشدارها که از سوی مراجع اجرایی و مسئول اعلام می شود ، هنوز بخش هایی از ساوه و زرندیه که اقلیم نیمه خشک دارند  شاهد کشت محصولات آب بر  مانند طالبی و انواع صیفی با روش سنتی و باز است و ادامه این رفتار هر روز سفره آب زیرزمینی منطقه را کوچکتر کرده و در قبال ان نیز به دلیل ارزش افزوده محدود این محصولات تولید ثروت درخوری صورت نمی گیرد.

تجربه فناوری مدرن کشت  گلخانه ای  در سال های اخیر پیام های مطلوبی را در جای جای کشور با خود دارد چرا که ضمن مدیریت منابع اب و خاک ، بازدهی مطلوبی را برای بهره بردار رقم زده و می طلبد که این سیاست ها با قدت بیشتری در ساوه و زرندیه دنبال شود.

استان مرکزی یکی از مناطق شهیر در عرصه کشت گلخانه ای است به طوری که گلخانه های بزرگ مقیاس در  خمین، محلات، اراک، ساوه و زرندیه  با دامنه محصول متنوع و کیفی آوازه خود را دارند و می توانند در سایه حمایت های بازاریابی و صادرات بیش از این بدرخشند.

به گواه آمار شهرستان های ساوه و زرندیه در مجموع  ۶۵۰ هزار متر مربع فضای گلخانه ای دارند و محصولات تولیدی آن ها نظیر  میوه های خارج از فصل، توت و گوجه فرنگی، خیار ،فلفل و انواع گل های صادراتی مزیتی در زمینه کشاورزی این مناطق محسوب می شود ضمن آنکه  اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم چند صد نفری را به ارمغان آورده اند و طیفی از این کشت های گلخانه ای  از نوع هیدروپونیک یا کشت بدون خاک است که می طلبد در نقشه راه پیش روی کشاورزی این شهرستان ها به شکل هدفمندی برای جایگزینی با کشت های آب بر برجسته سازی شود.