کودهای شیمیایی

کودهای شیمیایی
18 اردیبهشت 1400 دهقان مارکت

کود به انگلیسی (manure) هر گونه مواد طبیعی یا غیر طبیعی که عموما بخاطر مواد مفیدی که در آن وجود دارد در کشاورزی برای تقویت خاک مزرعه از آن استفاده می­کنند. برای آنکه خاک از لحاظ مواد غذایی متعدد دچار کمبود نباشد استفاده از کود بسیار مفید خواهد بود.

کودها به طور کلی به سه دسته تقسیم می­شوند که عبارتند از کودهای معدنی، کودهای آلی (ارگانیک)، کودهای زیستی (بیولوژیک).

در این مقاله سعی داریم شما را با انواع کودهای شیمیایی آشنا کنیم:

موادی که دارای یک یا چند عنصر لازم برای رشد و نمو گیاهان باشند و در کارخانجات صنایع پتروشیمی ساخته می­شوند، کودهای شیمیایی نامیده می­شوند.

تولید این نوع کودها، در کشاورزی و ازدیاد تولید محصولات زراعی انقلابی را به وجود آورد. طی مرور زمان تولید این کودها رو به فزونی گذاشته و از آنجا که علاوه بر این که این کودها باعث ازدیاد محصول می­گردد باید این راهم در نظر داشت که این کودها صدمات زیادی را به خاک، موجودات زنده و اکوسیستم وارد می نمایند.

کودهای شیمیایی به دو دسته که برخی جزء عناصر پر مصرف گیاه یا ماکرو المنت و برخی نیز جز عناصر کم مصرف گیاه (میکرو المنت) می­باشد تقسیم می­شوند.

عناصر پر مصرف (ماکرو): ازت- فسفر- پتاس- کلسیم- منیزیم

عناصر کم مصرف (میکرو): آهن- روی- منگنز- مس- بور

به کودهایی که مجموع عناصر فوق را باهم و به نسبت متناسب دارا باشد اصطلاحا کود کامل اطلاق می­شود.

گیاهان مختلف بر حسب نیاز و با توجه به نتایج آزمایش برگ و خاک به کودهای فوق نیازمند خواهد بود.

ترکیب شیمیایی و درصد خلوص کودهای مختلف حاوی یک عنصر، بسیار متفاوتند. این تفاوت­ها بر مورد مصرف، نحوه پخش، زمان کوددهی و اثر بخشی کودها تاثیر بسیار دارند. بنابراین شناخت کافی از انواع کودهای شیمیایی قبل از انتخاب و یا مصرف آنها ضرورت دارد.

1-     کودهای نیتروژنی (ازت)

نیتروژن یکی از عناصر پر مصرف است که انجام بسیاری از فرآیندهای فیزیولوژیک و ساختمان بسیاری از ترکیبات گیاهی به حضور آن وابسته است.

نیتروژن به فرم نیترات (NO3-)، یون آمونیوم (NH4+) و اوره CO(NH2)2 قابل جذب گیاه است. بر این اساس کودهای نیتروژنی به سه گروه نیتراتی، آمونیومی و آمیدی (NH2) تقسیم بندی می­شوند که از هر گروه انواع مختلفی در بازار وجود دارد که البته درصد نیتروژن خالص آنها متفاوت است.

الف) کودهای نیتراتی (NO3-): این کودها به عنوان کود اصلی (قبل از کاشت و همزمان با کاشت) و کود سرک (بعد از کاشت و شروع رشد فعال گیاه) در بیشتر خاک ها قابل استفاده هستند. از این گروه می­توان نیترات سدیم (محتوی 16 % نیتروژن خالص)، نیترات کلسیم (5/15%) و نیترات پتاسیم (13%) را برشمرد.

 

نیترات سدیم

 نیترات کلسیم

نیترات پتاسیم

ب) کودهای آمیدی (NH2): اوره که رایج ترین کود نیتروژنی در کشاورزی ایران است و به علت شباهت ظاهری آن به دانه های شکر، کود شکری نامیده می­شود، از جمله ترکیبات آلی است که به آسانی در آب حل و در خاک تجزیه می­شود. از محلول اوره در محلول پاشی برگ گیاهان نیز استفاده می­شود. درصد نیتروژن کود اوره 46% است و به آسانی از خاک شسته نمی­شود. اوره برای تمام خاک ها مناسب است. کود اوره به عنوان کود اصلی قبل از کاشت مورد استفاده قرار می­گیرد. اما به دلیل سهولت جذب، به صورت سرک (پس از کاشت) و محلول پاشی روی شاخ و برگ نیز به کار می رود.

کود اوره