هشدارجهاد کشاورزی اردبیل به شیوع بید سیب زمینی

هشدارجهاد کشاورزی  اردبیل  به شیوع بید سیب زمینی
28 بهمن 1399 دهقان مارکت

اردبیل- ایرنا- مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نسبت به شیوع بید سیب زمینی در انبارها و ضرورت جلوگیری از خسارت به محصول انبار شده کشاورزان هشدار داد.

یحیی آذرمی روز دوشنبه در مصاحبه خبرنگار ایرنا اعلام کرد: با توجه به افزایش نسبی دما در روزهای اخیر، شرایط مساعدی برای شروع پوسیدگی، جوانه زنی و فعالیت و خسارت بید سیب زمینی در انبارهای سیب زمینی اردبیل فراهم شده و کشاورزان باید اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند.

وی ادامه نگهداری محصول سیب زمینی در انبارهای سنتی را موجب پوسیدگی، جوانه زنی و افزایش خسارت بید سیب زمینی عنوان کرد و افزود: محصول انبار شده باید هرچه سریع‌تر به بازار مصرف و یا انبارها و سردخانه‌های استاندارد انتقال یابد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به کشاورزان سیب زمینی کار استان توصیه کرد که با بازدیدهای منظم، وجود پوسیدگی و خسارت آفت را در محصول انبار شده ردیابی و اقدامات لازم را انجام دهند.

وی با اشاره به ضرورت تنظیم و کنترل شرایط تهویه انبارها گفت: کشاورزان در انبارهای سنتی از طریق تهویه هوا دمای انبار را به زیر ۶ درجه سانتیگراد رسانده و محصول انبار شده سیب زمینی خوراکی را در دمای استاندارد پنج الی ۶ درجه سانتیگراد نگهداری کنند.

آذرمی ادامه داد: در صورت مشاهده آلودگی زیاد به بید سیب زمینی در انبارهای سنتی استان، ادامه نگهداری محصول به صلاح نبوده و جهت جلوگیری از خسارت بیشتر، محصول باید روانه بازار شود.

وی به سیب زمینی کاران استان توصیه کرد که از محصول آلوده به بید سیب زمینی را هرگز به­عنوان بذر برای سال بعد استفاده نکنند.

به گزارش ایرنا، محصول سیب زمینی در ۲۲ هزار هکتار از اراضی دشت اردبیل شامل اراضی زراعی شهرستان‌های نیر، نمین، اردبیل و سرعین کشت می شود.

سالانه بیش از ۲۰ درصد محصول سیب‌زمینی کشور در اردبیل تولید می‌شود و هم‌اکنون بیش از ۱۲ هزار بهره‌بردار کشاورزی سیب‌زمینی کار در استان فعال هستند و سالانه بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن محصول تولید و روانه بازار می‌کنند.

کشت محصول سیب زمینی در اوایل فصل بهار در اراضی شهرستان‌های اردبیل، نمین، نیر و سرعین آغاز شده و محصول تولیدی نیز از ماه آخر تابستان برداشت شده و به تدریج روانه بازار می‌شود.

نیاز استان اردبیل به سیب زمینی حدود ۱۸۴ هزار تن است و مازاد نیاز استان در انبارهای استان نگهداری شده و به استان‌های دیگر و نیز به کشورهای جمهوری آذربایجان و روسیه صادر می‌شود.

۹۵ درصد محصول سیب زمینی کشت شده در استان اردبیل را رقم آگریا و مابقی را ارقام متفرقه جِلی، فونتانه، بامبا، اسپیریت، نیلوا، کایزر، امرفونا و ساتینا تشکیل می‌دهد.