هفته آینده قیمت جدید خرید تضمینی گندم از کشاورزان اعلام می شود

هفته آینده قیمت جدید خرید تضمینی گندم از کشاورزان اعلام می شود
22 فروردین 1402 راضیه عبدی زاده

به گزارش خبرنگار مهر، عطاالله هاشمی ظهر سه‌شنبه در حاشیه بازدید از مزارع گندم آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگاران افزود: با توجه به شرایط مطلوب بارندگی در اوایل بهار، پیش بینی می‌شود امسال حدود ۱۲ میلیون تُن گندم در کشور تولید شود که با این رقم از واردات این محصول استراتژیک بی نیاز خواهیم بود.

وی ادامه داد: حدود ۶ میلیون هکتار از اراضی زراعی کشور زیر کشت گندم آبی و دیم رفته که ۲ میلیون هکتار آن مربوط به کشت آبی و چهار میلیون هکتار مربوط به کشت دیم است

هاشمی با ابراز رضایت از وضعیت سبز مزارع گندم کشور اضافه کرد: نیاز خبازی کشور حداکثر ۹ میلیون تن، نیاز صنف و صنعت حداکثر ۱.۵ میلیون تُن و نیاز بذری هم ۱.۲ میلیون تن در سال است که با توجه به پیش بینی تولید، در این زمینه خودکفا و بی نیاز از واردات گندم خواهیم بود.

مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران کشور اظهار کرد: احتمال دارد این نرخ به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یابد تا میزان تولید گندم در سال زراعی جاری افزایش یابد.

وی با بیان اینکه طرح ملی پایداری تولید گندم در کشور در حال اجراست، گفت: در سال زراعی گذشته افزایش خرید تضمینی ۵۴ درصدی گندم نسبت به سال زراعی -۱۴۰۱-۱۴۰۰ داشتیم که امیدواریم در سال زراعی پیش رو نیز میزان خرید این محصول رشد افزایشی داشته باشد.