کشاورزان تمهیدات لازم برای جلوگیری از سرمازدگی اتخاذ کنند

کشاورزان تمهیدات لازم برای جلوگیری از سرمازدگی اتخاذ کنند
11 فروردین 1402 راضیه عبدی زاده

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا عباسی شامگاه جمعه در گفتگو با خبرنگاران اظهارکرد: بر اساس پیش بینی هواشناسی شاهد افت محسوس دما و تنش دمایی در ۴۸ ساعت آینده هستیم و دما هوا به شدت کاهش خواهد یافت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گلستان افزود: در جلسات مشترکی که با کارشناسان اداره کل هواشناسی و مدیریت بحران استانداری برگزار شده، پیش‌بینی‌های لازم برای جلوگیری از خسارت‌های احتمالی به مزارع، باغات، گلخانه‌ها و سایر تأسیسات کشاورزی انجام شده و کشاورزان و باغداران هم باید در روزهای شنبه و یکشنبه تمهیدات لازم را اتخاذ کنند.

وی بر راه‌اندازی و استفاده از دستگاه‌های ضدسرما در روزهای مذکور تاکید کرد و گفت: روش‌های سنتی ایجاد دود در سطح باغات با استفاده از شاخ و برگ و مخلوط کاه و کودهای حیوانی بویژه در ساعات نزدیک صبح و بامداد می‌تواند به محافظت از محصول در سرمای پیش رو کمک کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گلستان در عین حال از کشاورزان و باغداران خواست برای جلوگیری از ایجاد خسارت به باغات و محیط زیست از سوزاندن لاستیک و مواد مشابه اجتناب کنند.

عباسی بر محافظت از تأسیسات کشاورزی، گلخانه‌ها و انبارها، جمع‌آوری و انتقال بقایای گیاهی و پاکسازی انهار و جوی‌ها، خودداری از محلول پاشی و سم پاشی در ایام مذکور تاکید کرد.

معاون جهاد کشاورزی گلستان گفت: مه پاشی با آب با استفاده از سم پاش‌های موجود برای افزایش رطوبت و تعدیل دمای محیط، استفاده از قیم برای نهال‌های تازه غرس شده، آبیاری خارج از نوبت، ایجاد پوشش بر روی نهال‌های جوان و آسیب‌پذیر (گونی، پلی اتیلن و نایلون و کلش)، استفاده از هیترهای بادی و کنترل دما و رطوبت و تهویه گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و دامداری‌ها از راهکارهای مقابله با سرمازدگی و کاهش آسیب‌های ناشی از آن است.

عباسی ضمن تاکید بر لزوم محافظت از سیستم‌های آبیاری تحت فشار، توقف هرس درختان، عدم مبارزه شیمیایی در باغات و مزارع، استفاده از محلول‌های ضد سرما، به عشایر و دامداران توصیه کرد از عبور از ارتفاعات و توقف در حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌ها خودداری کنند