گیلان در مسیر دستیابی به باغ‌های یکدست

گیلان در مسیر دستیابی به باغ‌های یکدست
25 بهمن 1399 دهقان مارکت

ایسنا/گیلان معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان از توزیع نهال شناسنامه دار در دستیابی به باغ های یکدست ژنتیکی و افزایش تولید و کیفیت محصولات باغبانی استان خبر داد.

علی موسوی در جمع خبرنگاران از آغاز توزیع ۷۰۰ هزار اصله نهال شناسنامه  دار تا پایان اسفند خبر داد و گفت: توزیع این نهال ها با هدف اصلاح و احیای باغات درجه دو و سه و تامین نهال استاندارد در استان است.
وی با اشاره به اینکه این نهال ها برای اصلاح باغ های مثمر و عرصه های جلگه ای توزیع می شود، افزود: توزیع نهال های درختان میوه، ارقام دانه دار، هسته دار، دانه خشک، مرکبات و گیاهان دارویی که مستعد تولید اقتصادی و تجاری هستند به قیمت یارانه ای تا پایان اسفند در گیلان ادامه دارد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان ادامه داد: بیشتر نهال ها با اولویت اجرای طرح های توسعه اصلاح، جایگزینی و همچنین توسعه باغ ها در زمین های شیب دار استان گیلان توزیع و استفاده می شود.
وی با اشاره به اینکه متقاضیان می توانند برای دریافت نهال به ۱۳ نهالستان دارای مجوز تولید نهال شناسه دار مراجعه کنند تصریح کرد: مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ها هم نهال یارانه ای در اختیار کشاورزان قرار می دهند.
موسوی خاطرنشان کرد: افزایش تولید و کیفیت محصولات باغبانی، اصلاح و احیای باغ های درجه دو و سه، تامین نهال استاندارد با اصالت و سالم مورد نیاز باغداران و دستیابی به باغ های یکدست و یکنواخت ژنتیکی برای داشتن باغبانی پایدار از مهمترین اهداف توزیع نهال شناسنامه دار است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان تصریح کرد: امسال بیش از ۵۸۰ میلیون تومان نهال یارانه دار به استان اختصاص یافته که بخشی از مبلغ خرید نهال به عنوان یارانه به متقاضیان پرداخت می شود.