آلبالو

آلبالو
05 مهر 1399 دهقان مارکت

 آلبالو

از خانواده ی گل سرخیان می باشد، بومی جنوب غربی آسیا و اروپا، مزه ی آن ترش و سرخ رنگ است. درختان خزان پذیر و برگ ریز آلبالو دارای ارتفاع ۳ تا ۱۰ متر می باشد.

ایتالیا و آمریکا جز اولین کشورهای تولید کننده ی آلبالو هستند و بیش از ۲۰۰ هزار تن سالانه آلبالو دارند بعد از ایتالیا، کشور آلمان قرار دارد با تولید ۱۵۰ هزار تن در سال.

امروزه کشورهای روسیه، اکراین، ترکیه، لهستان، ایالت متحده، ایران، صربستان، مجارستان، ازبکستان از تولید کننده ها و صادر کننده های آلبالو هستند. این میوه در بیشتر نقاط ایران کشت می شود ولی هنوز به دلیل کیفیت پایین در بعضی مناطق و عدم بسته بندی مناسب صادرات این میوه با مشکل جدی روبه رو است .

این میوه حاوی مواد قندی، پروتئین، املاح معدنی ( آهن، کلسیم، فسفر، کلر، گوگرد، منیزیوم، سدیم، پتاسیم، مس، روی، کبالت، گوگرد ) ویتامین آ، ویتامین ث، ویتامین ب، ریبوفلاوین می باشد.

خواص آلبالو

خنک کننده ی بدن است

کاهنده ی قند خون، به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی سرعت رشد سلول های تومور سرطانی را کاهش می دهد

 ضد التهاب است در درمان بیماری های آرتروز نقش دارد،

به دلیل داشتن فیبر باعث کاهش وزن و بهبود عملکرد دستگاه گوارش می شود،

خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد،

باعث بهبود خواب می شود

 از ابتلا به سرطان روده بزرگ جلوگیری می کند.

تفاوت آلبالو و گیلاس از منظر گیاه شناسی

3 مورد مهم درباره کاشت درخت البالو

۱‌.آلبالو نسبت به گیلاس مقاومت بیشتری به خاک های مرطوب دارد

۲.حجم کمتری نسبت به درخت گیلاس را اشغال می کند .

۳.آلبالو مقاومت به خشکی بیشتری دارد .

کاشت

مناطقی که آب و هوای معتدله دارد مناسب برای آلبالو می باشد هم چنین بهترین زمان برای کاشت اوایل آبان می باشد.

درخت آلبالو نیاز به خاک غنی و حاصل خیز با عمق زیاد دارد. این میوه دارای انواع مختلفی است که بعضی از آن ها زودرس هستند و شاخه های پهنی دارند و برخی دیگر دیررس هستند و شاخه های کوچکی دارند. نکته ی مهم در مورد خاک درخت آلبالو این است که خاک آن باید سبک باشد و همواره مرطوب نگه داری شود. این گیاه هم در خاک اسیدی و هم در خاک بازی می تواند رشد کند اما در خاک های اسیدی بهترین عملکرد را دارند.

انواع روش کاشت

۱.کاشت بذر

۲.کاشت هسته

۳.تهیه نهال و کاشت آن: برای این کار باید به این نکته توجه داشت که شرایط زیستی نهال انتخابی به باغی که قرار است نهال کاشت شود نزدیک باشد ‌.در این روش خاک به عمق ۶۰ سانتی متر حفر می شود. مواد آلی در انتهای گودال ریخته می شود و ریشه در آن قرار می گیرد ‌برای کاهش خطرات احتمالی به دلیل وزش بادهای شدید بدنه ی نهال را با طناب چند دور به دو میله ای که طرفین نهال قرار دارد می بندند .

داشت

بررسی شرایط زیستی و تامین نیازهای آن در این مرحله انجام می شود به طور مثال ( آبیاری، کوددهی، هرس، کنترل آفات و امراض، نوردهی )

 

آبیاری: آلبالو تا حدودی به خشکی مقاوم است ولی باید مراقب باشید گیاه زیاد خشکی نبیند. این درخت در فصل تابستان نیاز به آبدهی منظم و عمیق دارد. درختان جوان را باید زمانی که سطح خاک خشک شد آبیاری کرد ولی در درختان بالغ آبیاری به صورت هفتگی انجام می شود، هم چنین عمق آبیاری باید در حدی باشد که حداقل یک متر از خاک را به شکل عمودی به خوبی مرطوب کند.

 

نوردهی: این میوه برای رشد کافی و حصول طعم شیرین به نور مستقیم آفتاب حداقل ۶ تا ۸ ساعت نیاز دارد.

 

کنترل آفات و امراض: از آفات مهم این گیاه می توان به مگس گیلاس و از امراض آن می توان به شانکر باکتریایی درختان هسته دار و پوسیدگی آرمیلاریایی ریشه نام برد.

 

هرس : این گیاه نیاز چندانی به هرس ندارد و فقط در طول رشد باید شاخه های خشک و شکسته هرس شود .

 

کوددهی: از کود پتاس، کود ماکرو و میکرو در این مرحله استفاده می شود .

 

درخت آلبالو در شرایط مناسب بعد از ۳ تا ۵ سال میوه می دهد معمولا میوه های آلبالو در شاخه های یک ساله رشد می کند .هر چه از عمر درخت می گذرد میوه دهی آن کم می شود. عمر درختان آلبالو بین ۲۵ تا ۳۵ سال می باشد .

برداشت

زمانی انجام می شود که میوه رسیده باشد و رنگ آن قرمز باشد، به دو صورت دستی و ماشینی برداشت انجام می شود .

 

سطح کشت آلبالو در ایران ۱۰۶۰۷ هکتار است که اکثرا در استان های خراسان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، تهران، نجف آباد، خمینی شهر، سمیرم، اصفهان کشت می شود.

 

از آلبالو می توان از آن به عنوان شربت، چیپس میوه، مربا، در غذاها استفاده کرد .