پسته

پسته
24 شهریور 1399 دهقان مارکت

 پسته

یکی از مهم ترین محصولات کشاورزی کشور است که از جنبه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و ... اهمیت فوق العاده ای دارد. این محصول ارزشمند حدود ۱۰ درصد درآمد غیر نفتی ایران را تشکیل می دهد. هم اکنون ایران و آمریکا از تولید کنندگان و صادرکنندگان بزرگ این محصول می باشند که سهم ایران بالای ۶۰ درصد گزارش شده است .

پسته یکی از گیاهان مهم خانواده پسته سانان است که ۱۱ تا ۱۷ گونه دارد که قدمت آن در ایران به ۳۰۰۰سال قبل برمی گردد .

موطن پسته در آسیای مرکزی در کشورهای ایران‌، افغانستان، ترکمنستان است جایی که درختان پسته وحشی در آن دیده می شود .

صادرات پسته از سال ۱۳۱۲ شروع شد، در سال ۱۳۱۹ اولین محموله ی پسته به آمریکا فرستاده شد و تا سال ۱۳۵۸ بیشترین میزان پسته به آمریکا صادر می شد و بعد از آن آلمان غربی و دبی بزرگ ترین مشتریان پسته ی ایران شدند .

امروزه ده استان کشور نظیر سمنان، کرمان، خراسان، یزد، قم، قزوین، فارس، سیستان و بلوچستان، مرکزی، لرستان جز استان های پسته خیز ایران هستند البته در ۱۲ استان دیگر باغات پسته وجود دارند ولی تولید آن ها کم است .

کشت پسته

قبل از کاشت بذر یا نهال پسته باید مراحل زیر طی شودImage result for پسته

۱.آماده سازی زمین و شخم عمیق

۲.تهیه ی نقشه و پیاده سازی آن

۳.آماده کردن و کاشت بذر در زمین اصلی

۴.چاله کنی و کاشت نهال

۵.نصب قیم، احداث بار شکن

نهال را باید در فاصله ی ۴ تا ۵ متر از هم بکارید جنس خاک باید از نوع سبک مثل شن و رس باشد.

بعد از کاشت، نهال باید از لحاظ کوددهی، آبیاری، کنترل آفات وامراض بررسی شود.

درخت پسته احتیاجات فراوانی زیادی دارد علاوه بر کود دامی باید از کود شیمیایی ازته استفاده کرد. بهترین زمان کوددهی بعد از فصل بهار است هر سال دو مرتبه

پسته در مناطق خشک و کویری همراه با رطوبت کم رشد می کند در مناطقی که دارای تابستان های گرم و طولانی و زمستان های سرد و طولانی است.

چرا مغز پسته پوک میشود ؟

پسته نسبت به سرمای دیررس بهاره حساس است هم چنین گرمای زود رس باعث از بین رفتن گل ها و میوه ها می شود و گرمای بیش از حد در زمان مغز بستن و رشد میوه باعث سقط جنین و افزایش درصد پوکی می شود. حداکثر دمای قابل تحمل ۴۵ درجه و حداقل دمای قابل تحمل منفی ۲۰ درجه می باشد .

آبیاری :

بسته به سن درخت پسته میزان آبدهی آن متفاوت است. در سنین بالای شش سال ماهی یک بار آبیاری انجام می شود. مرحله ی نونهالی درخت پسته طولانی است تا قبل از ۵ سالگی میوه ی کمی تولید می کند اما در سال های ۱۰ تا ۱۲ سالگی باردهی کامل و اقتصادی درخت آغاز می شود .

برای برداشت پسته باید ساعات اولیه روز را انتخاب کرد هم چنین به صورت دستی در ایران این کار انجام می شود .

انواع مختلف پسته در ایران Image result for انواع مختلف پسته در ایران

اکبری، کله قوچی، احمد آقایی، اوحدی، ممتاز، شاه پسند، خنجری دامغان و بادامی زرند

اکبری از نظر اقتصادی دارای بالاترین ارزش است که در دهه ی سوم شهریور قابل برداشت است

کله قوچی رقمی زود گل ده است که به علت میوه ی فندقی شکل و عملکرد خوب شهرت پیدا کرده است که در دهه دوم شهریور قابل برداشت می باشد ‌.

پسته حاوی مواد مغذی کربوهیدراتها، پروتئین، چربی و فیبرهای رژیمی است هم چنین غنی از مواد معدنی پتاسیم، آهن، کلسیم، روی، مس، سدیم، ویتامین ث، B6 ، A  ، K پ، تیامین، کولین و آنتی اکسیدان می باشد که به بهبود سلامت قلب، بهبود در هضم، کنترل دیابت کمک می کند، هم چنین در تقویت سیستم ایمنی، تقویت مو، روشنی طبیعی پوست نقشی دارد.

پسته به دلیل داشتن اسید چرب اشباع نشده در کاهش سطح کلسترول بد و در افزایش کلسترول خوب خون نقش بسیار مهمی را ایفا می کند

Image result for کشت پسته.