از سردخانه های صنعتی چه می دانید؟

از سردخانه های صنعتی چه می دانید؟
04 مرداد 1400 دهقان مارکت

 




سردخانه، مجموعه ای از ساختمان و تاسیسات می باشد که با تامین رطوبت نسبی، دما و ... به طور مصنوعی شرایط لازم را برای نگهداری محصولات کشاورزی، غذایی و دیگر کالاهای فاسد شدنی برای مدت کوتاه و طولانی بسته به نوع سردخانه فراهم می کند.

از سردخانه های صنعتی برای نگهداری و انبار مواد غذایی در حجم بالا استفاده می شود. سردخانه های صنعتی از اتاق های بسیار زیادی تشکیل شده است و بسته به شرایط و نوع کاربری از سیستم فریونی یا آمونیاکی استفاده می شود. هر کدام از اتاق های سردخانه صنعتی بنا به نوع محصول نگهداری شده سرمای متفاوتی دارد.


به طور کلی سردخانه ها در چهار دسته قرار می گیرند:

 

·        سردخانه های خانگی یا همان یخچال فریزرها

·        سردخانه های فروشگاهی

·        سردخانه های تجاری در فروشگاه های زنجیره ای بزرگ

·        سردخانه های صنعتی



انواع سردخانه های صنعتی


سردخانه های صنعتی بالای صفر


از سردخانه های صنعتی بالای صفر برای نگهداری کوتاه مدت هر گونه محصولی  اعم از محصولات کشاورزی، لبنی، پروتئینی، دارویی و گل و گیاه استفاده می شود. از آن جایی که نگهداری برخی از محصولات غذایی و دارویی در دمای زیر صفر باعث از بین رفتن بافت محصول می شود برای ذخیره سازی آن ها از سردخانه های صنعتی بالای صفر در دمای مشخص استفاده می شود.
محدوده ی دمایی این نوع سردخانه ها بین مثبت یک تا مثبت پانزده درجه سانتی گراد است.
برای نگهداری محصولات کشاورزی و انواع میوه و سبزیجات بهتر است دمای محصول به نقطه انجماد نرسد و تازگی آن حفظ شود بنابراین بیشتر از پانزده روز نباید آن ها را ذخیره سازی کرد.
البته در برخی از موارد برای نگهداری طولانی مدت بعضی از محصولات تحت شرایط خاصی از سردخانه های صنعتی بالای صفر استفاده می شود. رطوبت نسبی سردخانه های بالای صفر نباید از ۸۵ درصد پائین تر باشد. کم شدن رطوبت نسبی باعث افزایش تبخیر رطوبت محصول و چروکیدگی و کاهش وزن آن ها می شود.


سردخانه های صنعتی زیر صفر

از سردخانه های صنعتی زیر صفر برای نگهداری طولانی مدت محصولات غذایی و کشاورزی استفاده می شود. محدوده ی دمایی میانگین این نوع سردخانه ها بین منفی دوازده تا منفی بیست و سه درجه سانتی گراد است. از سردخانه های صنعتی زیر صفر برای منجمدسازی انواع گوشت حیوانات و صیفی جات استفاده می گردد‌. در این نوع سردخانه ها از کمپرسورهای چند مرحله ای استفاده می شود. در این کمپرسورها عمل فشرده سازی سیال مبرد در چندین مرحله صورت می گیرد بنابراین گرمای سیال مبرد در هنگام خروج از کمپرسور خیلی بالا نیست.


سردخانه های صنعتی دو مداره


به سردخانه ای که قابلیت عملکرد مشابه هر دو نوع سردخانه زیر صفر و بالای صفر را داشته باشد، سردخانه ی صنعتی دو مداره می گویند. در این نوع سردخانه ها بسته به محصول و نیاز آن می توان برنامه عملکردی سردخانه را تنظیم و از آن استفاده کرد. یکی از مزیت های سردخانه های صنعتی دو مداره هزینه کمتر آن در مقایسه با احداث سردخانه های صنعتی بالای صفر و زیر صفر درجه می باشد. به طوری که امروزه احداث و کاربرد آن گسترش بیشتری پیدا کرده است.
برای استفاده از این نوع سردخانه ها باید توجه داشت که بعد از هر ذخیره سازی و تغییر حالت از زیر صفر به بالای صفر بعد از تخلیه سازی باید با مواد ضدعفونی کننده نانو سردخانه را تمیز کرد.

سردخانه‌های صنعتی‌ به دو صورت متحرک و ثابت ساخته می شوند. سردخانه های متحرک بر روی وسائل نقلیه نظیر تریلی، وانت، کامیون نصب می شود. به طور کلی تاسیسات لازم برای راه اندازی سردخانه در یک واحد کانتینر نصب می شود تا در مواقع لزوم قابلیت جابه جایی را داشته باشد.
سردخانه های ثابت با داشتن انبار یا ساختمانی و استقرار تجهیزات لازم شرایط مصنوعی را برای نگهداری محصولات فراهم می کند.

 


انواع سردخانه های ثابت


سردخانه ذخیره ای

این سردخانه ها نزدیک به محل مصرف و یا تولید محصول ذخیره ای  ساخته می شود.
مدت زمان نگهداری محصول در آن زیاد و تعداد دفعات خروج و ورود محصول در آن کم می باشد.

سردخانه توزیعی

این سردخانه ها به منظور توزیع کالاهای نگهداری شده بین بازار تولید و مصرف ساخته می شود.
در سردخانه های توزیعی بر خلاف سردخانه های ذخیره ای تعداد دفعات خروج و ورود محصول زیاد است.


سردخانه تولیدی

این سردخانه ها برای مواد غذایی و محصولات کشاورزی خاصی ساخته می شود مانند سردخانه سیب. مدت نگهداری محصولات در این سردخانه ها محدود بین دو تا نه ماه می باشد.

سردخانه اختصاصی

این سردخانه ها  معمولا در نزدیکی هتل ها، رستوران های بزرگ، بیمارستان ها و ... ساخته می شود. ظرفیت سردخانه اختصاصی به طور معمول ۲۵ تن  می باشد.


سردخانه ترانزیتی

از سردخانه های ترانزیتی برای نگهداری محصولات غذایی و کشاورزی صادر و وارد شده در مرزها استفاده می شود.



مهم ترین اجزا و تجهیزات سردخانه های صنعتی

 

·         کمپرسور

مهم ترین بخش تجهیزات یک سردخانه کمپرسور می باشد. این جز وظیفه فشرده سازی گاز را در جهت افزایش فشار و دمای گاز بر عهده دارد. در سردخانه های صنعتی معمولا از دو نوع کمپرسور اسکرال و اسکرو استفاده می کنند.

 

·        کندانسور

کندانسور سردخانه بین کمپرسور و شیر انبساط قرار می گیرد. این بخش وظیفه مبدل حرارتی دارد. ذخیره ازت یک ماده هادی جریان است و گرمای مواد درون سردخانه را به کندانسور منتقل می کند و دمای آن ها را پائین می آورد. در واقع کندانسور با خنک کردن مبرد باعث تغییر فازی آن از حالت گازی به مایع می شود.

 

·        اواپراتور

اواپراتور یا دمنده ها گاز سرد شده توسط کندانسور و شیر انبساط را در محیط بسته سردخانه در اتاقک ها پخش می کند تا اتاق سرد شود.