از کاشت تا برداشت سیب

از کاشت تا برداشت سیب
23 دی 1399 دهقان مارکت

از کاشت تا برداشت سیب

گیاه شناسی

سیب درختی سردسیر، برگ ریز یا خزان کننده است که به خانواده گل سرخیان تعلق دارد. این گیاه به شکل درختچه یا درخت های کوتاه دیده می شود که شاخه های آن بدون تیغ است و برگ های ساده و تخم مرغی دارد. هم اکنون ارقام بسیار زیادی به علت سازگاری بالا در کشورهای مختلف کشت می شود که ارقام بومی ما شامل گلاب، شفیع آباد، قندک، شمیرانی، زنور، کرمانشاهی، اهر و ... می شود‌.

آماده سازی زمین و کاشت

قبل از کاشت زمین باید شخم عمیق با دیسک و لولر زده شود تا خاک یک دست و بدون کلوخه شود سپس ۲۰ تن کود دامی کاملا پوسیده به خاک اضافه می شود تا خاک غنی شود و در آخر نهال های سیب را به صورت جوی پشته ای در زمین کاشته می شود.

داشت

هرس : به معنای قطع و حذف شاخه های غیرضروری و زاید درختان است. با این کار درخت بیشتر در معرض تابش نور خورشید قرار می گیرد و مواد غذایی بیشتری از خاک می گیرد در نهایت محصول با کیفیت تری تولید می کند.

اولین مرحله هرس نهال های سیب در سال اول انجام می شود. درخت به وسیله ی قیچی از بالای جوانه چهارم برش داده می شود. در سال دوم زمانی که گیاه به خواب زمستانه رفته است هرس انجام می شود.

تغذیه : قبل از کاشت در مرحله آماده سازی زمین با توجه به نتایج آزمون خاک برای غنی سازی خاک به آن عناصر میکرو و ماکرو اضافه می کنند.

در طول دوره رشد با بررسی و تجزیه برگ می توان به کمبودهای گیاه پی برد ‌پس در اوایل بهار برای گل دهی و تشکیل میوه و دیگری در طول فصل بهار و اوایل تابستان برای رشد شاخ و برگ ها باید به گیاه کود ازته تزریق کرد. از آن جایی که کودهای نیتروژنه در آب حل می شوند باید بین آبیاری و کوددهی گیاه فاصله باشد در غیر این صورت کود توسط آب شسته می شود و جذبی صورت نمی گیرد.

آبیاری : طول دوره رشد درخت سیب بسته به محیط کشت و نوع رقم بین ۱۷۰ تا ۲۱۰ روز است. که در زمان های گل دهی، تشکیل، ایجاد جوانه گل و رسیدن تامین نیاز آبی گیاه اهمیت بسیاری دارد.

 

کنترل آفات و امراض

- کرم سفید ریشه : عامل این آفت سوسکی به رنگ قهوه ای است که از ریشه ها تغذیه می کند و باعث خشک شدن گیاه می شود ‌که با شخم عمیق، نابودی علف های هرز و کنترل شیمیایی می توان این آفت را از بین برد‌.

- لیسه سیب : حشره کامل شب پره با تغذیه از برگ ها باعث این آفت می شود تا جایی که درخت عاری از برگ و ضعیف می شود ‌با استفاده از سموم شیمیایی مثل دیازینون قبل از باز شدن گل ها می توان از بروز آن جلوگیری کرد.

- کرم سیب : هدف اصلی این آفت تغذیه حشره کامل شب پره از دانه سیب است به همین خاطر پوست را سوراخ می کند و به گوشت میوه نفوذ می کند که با هرس به موقع،  نابودی علف های هرز، شخم عمیق و سموم شیمیایی می توان از بروز آن ها جلوگیری کرد‌.

-شته مویی سیب : محل استقرار این شته روی تنه، شاخه، طوقه و ریشه درخت سیب است که از آن ها تغذیه می کند و بعد از مدتی با گسترش آفت باعث خشک شدن گیاه می شود که با شخم زمستانه و نابودی بقایای آن، پاشیدن قارچ کش و کود نیتروژنه و هم چنین هرس به موقع می توان این آفت را نابود کرد.

 

 

سفیدک سطحی و لکه سیاه سیب دو نوع از امراض مهم در گیاه سیب می باشد.

- سفیدک سطحی : از علائم آن می توان به ظهور لکه های خاکستری و سفید روی برگ ها و پیچیدگی آن اشاره کرد که در نهایت باعث خشک شدن برگ ها می شود که در اثر گسترش آلودگی رشد متوقف می شود از روش های مبارزه با این بیماری هرس به موقع سرشاخه و شاخه، استفاده از قارچ کش و رقم مناسب برای کاشت می باشند.

- لکه سیاه : عامل این بیماری باعث لکه های رنگی سبز تا قهوه ای روی برگ و میوه گیاه می شود این بیماری در مناطقی که آب و هوای نیمه خشک دارند کمتر شایع است.که با سم پاشی، استفاده از رقم مناسب و مقاوم، اقدام های بهداشتی و زراعی مناسب از هرس به موقع، آبیاری و تغذیه مناسب می توان از بروز این قارچ جلوگیری کرد .

شرایط اقلیمی

آب و هوا : این گیاه در مناطق معتدل سرد کشت می شود و می تواند تا دمای ۳۵- درجه سانتی گراد را تحمل کند. سیب برای شکستن دوره خواب به سرمای زمستانی نیاز دارد. یکی از عوامل اقلیمی که باعث آسیب به گیاه  و از بین رفتن آن می شود سرمای دیر‌رس بهاره است که با روش های مختلفی از جمله انتخاب رقم مناسب، ایجاد بادشکن در اطراف باغ، سفید کردن تنه درختان و پاشیدن آب بر روی درختان  می توان از بروز آن جلوگیری کرد.

خاک : سیب در خاک های سبک، متوسط و غنی بهترین عملکرد را دارد پس خاک های لومی رسی که دارای مواد آلی کافی باشند و PH آن ها بین ۵.۵ تا ۵.۶ باشد برای پرورش این گیاه مناسب هستند.