از کاشت تا برداشت کیوی

از کاشت تا برداشت کیوی
20 اسفند 1399 دهقان مارکت

 گیاه شناسی کیوی 

کیوی یک گیاه بالارونده و برگ ریز می باشد که به خانواده Actinidiaceae تعلق دارد . برگ و شاخه های جوان این گیاه با پرزهای ریز و قرمز پوشانده شده است . گیاهان کیوی می تواند تا ارتفاع ۹ متر رشد کند .در حالی که طول عمر اقتصادی این گیاه ۳ سال است بعد از طی آن تولید میوه رو به کاهش می رود . کیوی از گونه و ارقام مختلفی تشکیل شده است .این گیاه بومی چین می باشد ولی در حال حاضر در بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده ، ایتالیا ، فرانسه ، یونان و ژاپن رواج یافته است . در هر گیاه کیوی فقط یک نوع گل نر یا ماده وجود دارد برای تولید بذر و کشت کیوی باید هر دو نوع نر و ماده کنار هم قرار بگیرند .این گیاه بومی مناطق گرمسیری است هم چنین رطوبت دوست می باشد امروزه بیشترین سطح زیر کشت کیوی به شهرهای نوار شمالی کشور اختصاص یافته است . این میوه سرشار از ویتامین سی می باشد .هم چنین منبع خوبی از فولات ، پتاسیم و فیبر است .با مصرف کیوی خون رقیق می شود و از لخته شدن آن جلوگیری می کند .

 

نیازهای زیستی کیوی

دما از آن جایی که کیوی بومی مناطق گرمسیری می باشد برای رشد به یک دوره ۸ تا ۹ ماهه بدون یخ بندان نیاز دارد . دمای بهینه برای رشد این میوه بین ۱۴ تا ۲۴ درجه سانتی گراد می باشد .گیاه کیوی می تواند سرما را تحمل کند اما در دمای کمتر از ۸ درجه سانتی گراد آسیب پذیر می شود .در صورتی که در فصل بهار دمای محیط کمتر از (۱ (-درجه سانتی گراد باشد میوه ها ، شاخه و برگ های گیاه از بین می رود . در نهایت این گیاه برای گلدهی و تشکیل میوه به یک سرمای زمستانه زیر ۷ درجه سانتی گراد و یک تابستان گرم و طولانی نیاز دارد .

 

خاک و آب

خاک کشت کیوی باید سبک و غنی از مواد آلی باشد .هم چنین دارای زهکشی مناسبی و عمق کافی باشد .بنابراین این گیاه خاک های لومی و شنی عمیق را برای کاشت ترجیح می دهند .بهترین PH برای رشد کیوی اسیدی و بین ۵.۵ تا ۶ است .از آن جایی که این گیاه در خاک های اسیدی رشد می کند در صورت قلیایی بودن خاک کلروز می شوند . کیوی برای رشد به آب فراوان و نور کامل احتیاج دارد .

 

کاشت وتکثیر کیوی

کیوی به سه طریق بذر ، قلمه گیری و پیوند تکثیر می شود .

 

تکثیر از طریق بذر

بذرها را بعد از سرمادهی در گل خانه کاشته می شود .۲ تا ۳ ماه طول می کشد تا بذرها جوانه بزنند هنگامی که نشاها بهاندازه کافی بزرگ شد آن ها را در اواخر فصل بهار به مزرعه منتقل می کنند .

 

تکثیر از طریق قلمه گیری

در این روش مهم ترین نکته انتخاب پایه مادری مناسب و سالم است .از روی شاخه های یک ساله مادر قلمه هایی به طول ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر تهیه می شود. با استفاده از هورمون های ریشه زایی می توان ریشه زایی قلمه ها را تسریع کرد .

کاشت

بعد از تکثیر گیاه از طریق قلمه آن ها را در گودال هایی عمیق کشت می کنند .باید توجه داشت که فاصله بین ردیف های کاشت ۶ متر باشد .همان طور که گفته شد تقریبا همه گونه های کیوی دو پایه هستند یعنی برای تهیه میوه به دو جنس نر و ماده نیاز است .

گلدهی و تشکیل میوه زمانی که این گیاه به بلوغ رسید و یک ساله شد میوه دهی آغاز می شود .با گذشت زمان به خصوص بعد از عمر سه ساله ی گیاه میوه دهی کاهش پیدا می کند .پس از بالغ شدن گیاه و آغاز گلدهی جنسیت تعیین می شود .گل های معطر کیوی به صورت دسته هایی سه تایی ایجاد می شوند .این گل ها در ابتدا سفید رنگ هستند سپس به رنگ زرد تبدیل می شوند .

 

داشت کیوی

این مرحله مهم ترین مرحله رشد کیوی به شمار می رود که شامل آبیاری ، کوددهی ، هرس و مبارزه با آفات و بیماری ها می باشد . 

کوددهی کیوی

نیاز غذایی بالایی به ویژه کودهای نیتروژنه و پتاسه دارد .کوددهی پس از اولین سال کشت در فصل بهار و در طول دوره ی رشد بسته به نوع خاک انجام می شود .

 

هرس

هرس در گیاه کیوی به دو صورت هرس زمستانه و تابستانه صورت می گیرد .به هرس تابستانه هرس سبز می گویند که با انجام آن جلوی رشد بی رویه گیاه گرفته می شود .بهترین هرس برای این گیاه هرس زمستانه می باشد . باید توجه داشت در مناطقی که هرس شدید روی درخت انجام می شود نیاز غذایی گیاه به کود بیشتر می شود .

 

برداشت و انبارداری کیوی

در آبان ماه اخرین مراحل رسیدگی را طی می کند و برداشت می شود .

این میوه را می توان در شرایط عادی به مدت ۴ تا ۶ هفته و در شرایط سردخانه بین ۳ تا ۴ ماه در صورتی که دمای و رطوبت سردخانه صفر و ۹۰ ٪ باشد نگه داری کرد .