انبارداری انگور

انبارداری انگور
26 خرداد 1400 دهقان مارکت

 

مقدمه
درخت انگور از درختان بالارونده و گلدار می باشد که حدود ۱۱ جنس و ۶۰۰ گونه دارد.
این میوه داری تنوع گونه ای بسیاری می باشد و معمولا در سراسر دنیا در حال کشت است.
نهال انگور در دومین یا سومین سال بعد از کشت شروع به باردهی می کند.
این گیاه در گستره دمایی بین ۱۵- تا ۴۰ درجه سانتی گراد رشد می کند.


رسیدگی انگور و برداشت آن

یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر روی رسیدگی انگور تابش نور می باشد. افزایش دما باعث بالا بردن کیفیت محصول می شود. رسیدگی انگور با بهبود رنگ، کاهش اسیدیته و افزایش قند رخ می دهد؛ به طور کلی فرآیند رسیدگی انگور تا زمانی که انگور به بوته متصل باشد انجام می شود. به محض برداشت آن این تغییرات متوقف خواهد شد.

از آن جایی که انگور ضایعات بالایی دارد،، باید زمانی برداشت شود که از لحاظ ظاهری کیفیت مناسبی داشته باشد یعنی اندازه حبه ها و خوشه ها یک دست باشد و عاری از هر گونه لکه و آفتی باشد. همچنین رنگ حبه ها و خوشه های انگور یکی از ویژگی ها قابل توجه در برداشت و بازاریابی محصول می باشد.


روش برداشت انگور

برداشت انگور متناسب با رقم کشت شده انجام می شود، ولی به طور کلی انگور را باید در بهترین حالت رسیدگی در صبح زود یا عصر که هوا خنک است برداشت کرد. برداشت انگور در هوای گرم باعث می شود محصول زودتر پلاسیده و لهیده شود و هر چه بافت انگور دستخوش تغییر شود، زودتر در معرض بیماری قرار می گیرد. در صورتی که خوشه دارای حبه های لهیده، گندیده و نارس باشد، باید آن ها را هرس کرد تا کل خوشه را از بین نبرد.

در زمان برداشت انگور باید از تماس دست با حبه های انگور خودداری شود و با چاقو یا قیچی تیز با حفظ حداکثری طول دم خوشه برداشت شود.


بسته بندی انگور

ظروف بسته بندی انگور نقش حائز اهمیتی در تداوم کیفیت محصول دارد. این ظروف باید قابلیت هایی اعم از مقاومت بالا در حمل و نقل و انبار داری، ابعاد متناسب و شکیل بودن را داشته باشد.
یکی از ویژگی ها مهم در بسته بندی انگور ها قابلیت انتقال هوا در آن ها می باشد؛ به طوری که هوای سرد به راحتی بتواند داخل محصول نفوذ کند و هوای حاصل از تنفس به آسانی خارج شود.
قبل از بسته بندی محصول باید ظروف به خوبی ضدعفونی شوند تا عاری از هر گونه قارچ و میکروارگانیسمی باشد. ظروف بسته بندی انگور بایستی ابعاد متناسبی داشته باشد تا در صورت چیدن آن ها دچار لهیدگی و آسیب پذیری نشوند.


انبارداری انگور

مراقبت های حین مرحله داشت و برداشت انگور تاثیر زیادی در انبارداری این محصول دارد.
دمای انگور در زمان برداشت نزدیک به دمای محیط است که می تواند باعث تنفس، تعرق و رشد سریع قارچ ها شود. قبل از قرار دادن انگور در سردخانه باید دمای آن ها را پایین آورد و سرمادهی اولیه را انجام داد. البته گفتنی است که همه ارقام انگور قابلیت انبارداری را ندارند. بنا به رقم برداشت شده و نوع بافت محصول قبل از قرار دادن انگور در سردخانه باید دقت شود که سطح حبه ها و داخل خوشه ها فاقد هر گونه قطرات آبی باشند، در غیر این صورت به بیماری پوسیدگی قارچی مبتلا می شوند‌.