انبارداری توت فرنگی

انبارداری توت فرنگی
21 بهمن 1399 دهقان مارکت

  انبارداری توت فرنگی

 توت فرنگی یکی از مهم ترین میوه های دانه ریز است که متعلق به خانواده گل سرخیان می باشد . این میوه منبع غنی از ترکیبات مغذی از جمله ویتامین ث و منگنز می باشد

.۹۱ ٪وزن توت فرنگی را آب تشکیل داده است به همین علت احتمال فسادپذیری آن بیشتر است . از آن جا که این میوه آنتی اکسیدانی بالایی دارد توجه کشاورزان به کشت و پرورش این میوه بیشتر شده است . در حال حاضر سالانه نزدیک به ۴۰ هزار تن در ایران توت فرنگی تولید می شود .

  برداشت Image result for توت فرنگیImage result for توت فرنگیImage result for توت فرنگی

برداشت توت فرنگی در مزرعه بایستی در مواقعی از روز که هوا خنک تر است انجام شود . این میوه باید به طور کامل رسیده باشد و قرمز شده باشد تا برداشت شود .

بهتر است میوه را همراه با کمی دم برداشت کرد تا به میوه آسیبی وارد نشود . تاخیر در برداشت باعث از دست دادن آب میوه می شود و توت فرنگی پلاسیده می شود و بازار پسندی آن کاهش پیدا می کند .

 

نگهداری و افزایش ماندگاری توت فرنگی سرعت تنفس بالایی دارد به همین علت فسادپذیری آن بالا است . برای نگهداری این میوه و به حداقل رساندن ضایعات باید از روش های نوین بسته بندی ، انبارداری صحیح و حمل و نقل مناسب بهره برد تا تقاضای بازار و خواسته مصرف کننده تامین شود .

 

امروزه با به کار گیری به روزترین تکنولوژی های انبار داری و مدیریت صحیح آن می توان صادرات و ارز آوری به کشور را افزایش داد به همین علت کاشت و نگهداری توت فرنگی از اهمیت بالایی برخوردار است. هر گونه صدمات وارد شده در زمان برداشت و نگه داری توت فرنگی منجر به ایجاد مکان مناسب برای عوامل بیماری زا می باشد .

 

دما از مهم ترین عوامل کاهش یا افزایش تنفس در توت فرنگی می باشد پس هر چه قدر تنفس گیاهی افزایش یابد به همان میزان فساد و گندیدگی بیشتر می شود .

 

برداشت به موقع محصول ، کاهش دمای میوه و افزایش رطوبت نسبی انبار به نگهداری بیشتر توت فرنگی کمک می کند .

  دما

بهترین دما برای انبارداری این میوه صفر تا دو درجه سانتی گراد است در صورتی که دمای آن به ۱۰ درجه برسد سرعت فساد رشد چند برابری دارد .هم چنین در دمای زیر صفر درجه سانتی گراد کیفیت از بین می رود و توت فرنگی یخ می زند بهترین درجه رطوبت برای انبار داری توت فرنگی بین ۹۰ تا ۹۵ ٪ می باشد .در رطوبت پائین آب موجود در توت فرنگی بخار می شود و میوه پلاسیده می شود .

 

درجه بندی توت فرنگی بعد از برداشت قبل از انبار داری باید درجه بندی توت فرنگی ها انجام شود .مجموعه عملیات این میوه شامل تمیز کردن ، جداسازی میوه آسیب دیده ، جداسازی بر اساس معیارهای ظاهری مانند ریزی و درشتی می باشد .

اگر در هنگام برداشت این فرآیند به طور صحیح انجام نشود باعث آسیب بافتی به میوه می شود که خود محلی برای رشد عوامل بیماری زا می باشد این کپک ها در هوای گرم و مرطوب رشد بیشتری می کنند و قابلیت سرایت بالایی دارند به همین خاطر قبل از انبار داری باید میوه های سالم را از ناسالم جدا کرد تا توت فرنگی ها از بین نروند .

 

انواع بسته بندی توت فرنگی

بسته بندی یکی از اثر گذارترین موارد در کیفیت و فروش توت فرنگی است .این فرآیند باید به گونه ای انجام شود که علاوه بر حفظ کیفیت محصول ماندگاری و عمر میوه را هم افزایش دهد .

• بسته بندی فعال جاذب رطوبت از این نوع بسته بندی ها به منظور تنظیم رطوبت نسبی هوای داخل بسته که ناشی از تنفس گیاهی می باشد استفاده می شود .به این منظور در کف بسته بندی از پودرهای جاذب استفاده می کنند که در نهایت از رشد کپک ها و میکروارگانسیم جلوگیری می کند و باعث حفظ سلامت توت فرنگی می شود .

• بسته بندی فعال جاذب اکسیژن و دی اکسید کربن این نوع بسته بندی یکی از کاربردی ترین راهکارهای حفظ کیفیت و افزایش ماندگاری توت فرنگی است ولی متاسفانه این روش در ایران متداول نیست .

• بسته بندی فعال حاوی نانوذرات این روش علاوه بر خاصیت ضد میکروبی باعث افزایش ماندگاری در سردخانه نیز می باشد . در ایران پس از برداشت توت فرنگی را به وسلیه پلی اتیلن ، پلی پروپیلن ، نانو پلی پروپیلن و پی وی سی بسته بندی می کنند.پوشش های نازک پی وی سی باعث افزایش دی اکسید کربن و کاهش اکسیژن در بسته بندی می شود به همین علت تنفس توت فرنگی کاهش می یابد و ماندگاری آن افزایش پیدا می کند .

 روش های افزایش عمر

• سرد کردن اولیه امروزه برای بالا بردن قابلیت نگهداری محصولات زود فساد پذیر مانند توت فرنگی قبل از نگهداری در سردخانه عملیات سرد کردن انجام می شود .

در این روش از آب سرد ، یخ و هوای سرد و تبخیر سطحی در خلا استفاده می کنند . اساس کار این فرآیند به این صورت است که با سرد کردن محصول در حد نقطه انجماد احتمال بروز هر گونه فساد میکروبی ، شیمیایی و فیزیکی کم می شود و انبار داری محصول افزایش می یابد .

 

بعد از برداشت توت فرنگی گرمای محصول به وسیله دستگاهی به نام cooling- Pre گرفته می شود و دمای آن به ۵ درجه سانتی گراد می رسد .

 

• غوطه وری توت فرنگی در محلول های آبی حاوی پلی آمین یکی دیگر از روش های افزایش عمر توت فرنگی در انبار داری می باشد . این روش فعالیت پکتین را به تاخیر می اندازد و آب محصول کمتر از دست می رود به همین خاطر می توان تا ۱۴ روز توت فرنگی را در دمای سردخانه به خوبی نگهداری کرد .

 

• غوطه وری توت فرنگی در محلول های نیتریک اسید باعث کاهش سرعت تنفس و افزایش ماندگاری توت فرنگی در سرد خانه می شود.

 

• روش های غیر حرارتی جدید از قبیل اشعه فرابنفش هم یکی دیگر از راه های موثر در افزایش ماندگاری توت فرنگی در سرد خانه می باشد .

 

پس همان طور که گفته شد با استفاده از روش های صحیح و نوین می توان توت فرنگی را تا ۱۴ روز در دمای ۰ تا ۲ درجه سانتی گراد با رطوبت ۹۰ تا ۹۵ ٪در سردخانه نگهداری کرد.