انواع آفات انگور

انواع آفات انگور
02 اسفند 1399 دهقان مارکت

انواع آفات انگور و نابودی آن ها

▪ شپشک آرد آلود

متاسفانه این آفت در بسیاری از مناطق کشور وجود دارد و ناقل بیماری می باشد و تغذیه آن باعث خسارت های فیزیکی به خوشه ها و خشک شدن حبه های انگور می شود .جمعیت این آفت در بهار با گرم شدن هوا بیشتر می شود پس بهترین زمان برای کنترل این آفت قبل از حمله آن ها به خوشه ها در تابستان می باشد .

نتیجه تصویری برای شپشک آرد آلود انگورنتیجه تصویری برای شپشک آرد آلود انگور

یکی از راه های کنترل این آفت استفاده از شکارچیان طبیعی مانند مورچه ها و زنبورهای پارازیت می باشد.

از دیگر روش های کنترل این آفات می توان به بهداشت محیط کشت ، بهداشت تجهیزات کشاورزی و استفاده از سم کلروپیریفوس اشاره کرد .

 

▪ تریپس

حشرات بسیار کوچکی هستند که روی میوه و خوشه انگور تخم گذاری می کنند و باعث آسیب به آن ها می شود .نیش این حشرات باعث پارگی و پیچیدگی برگ ها،سوراخ شدگی برگ ها ، رشد سرشاخه ها و ترک بر روی پوست حبه های انگور می شود .

این آفت با گرم شدن هوا در اواخر فروردین ظهور می کند و در اوایل اردیبهشت به اوج خود می رسد . با تقویت تنوع گیاهی در تاکستان ها و استفاده از سموم شیمیایی می توان با این آفت مبارزه کرد .

نتیجه تصویری برای تریپس انگورنتیجه تصویری برای تریپس انگور

▪ آفت ساقه خوار

انواع مختلفی از حشرات ساقه خوار مانند سوسک یا پروانه های بالغ روی درخت انگور یا نزدیک آن تخم می گذارند .لاروها بعد از بیرون آمدن از تخم ها به سمت ریشه ها حرکت می کنند و از آن ها تغذیه می کنند با تعذیه آن ها آلودگی به کل درخت سرایت پیدا می کند و آوند ها از بین می روند .با نابودی آن ها تاک با کمبود آب مواجه می شود که در نهایت درخت انگور به طور کامل خشک می شود .

نتیجه تصویری برای آفت ساقه خوار انگورنتیجه تصویری برای آفت ساقه خوار انگورنتیجه تصویری برای آفت ساقه خوار انگور

بهترین روش کنترل این آفت حفظ بهداشت محیط و جای گزین کردن گیاه میزبان با گیاهی جدید است .هم چنین با استفاده از نوعی فرومون می توان جفت گیری این آفت را مختل کرد که خود در کاهش جمعیت آن ها موثر می باشد .

 

▪ کرم خوشه خوار انگور

از جمله آفات مهم درختان انگور می باشد که هر ساله خسارات سنگینی را وارد می کند . این آفت با توجه به زمان های مختلف علائم متفاوتی را از خود نشان می دهد . در بهار لاروهای جوان نسل اول از جوانه ها و غنچه ها تغذیه می کنند که در نهایت باعث خشکیدن آن ها و ریزش گل ها می شود .

لاروهای نسل دوم از گوشت غوره تغذیه می کنند و باعث ریزش حبه های انگور می شوند . به طور کلی منبع تغذیه این کرم خوشه های انگور می باشد .

نتیجه تصویری برای کرم خوشه خوار انگورنتیجه تصویری برای کرم خوشه خوار انگور

با کاشت ارقام با خوشه های کم تراکم ، شخم عمیق ، نابودی علف های هرز ، تمیزی تاکستان ، هرس شاخه های اضافی و استفاده از یخ آب زمستانه می توان با این آفت مبارزه کرد .

در صورت ابتلا درخت به کرم خوشه انگور خوار می توان با استفاده از سموم فسفره مانند دیازینون و آزینفوس متیل آن ها را از بین برد .

▪ زنجره مو

علائم این آفت شامل کاهش ارتفاع گیاه ، کاهش اندازه خوشه ها و برگ ها و تغییر رنگ برگ ها به زردی می باشد . برای کنترل این آفت باید از ارقام مقاوم استفاده کرد . نابودی علف های هرز و شخم زدن خاک باغ در اواخر اسفند تا اوایل فروردین به کنترل زنجره مو کمک می کند ، قطع سرشاخه های آلوده نیز یکی دیگر از راه های جلوگیری از این آفت می باشد .هم چنین با کوددهی مناسب و یخ آب زمستانه می توان آن ها را از بروز آن ها جلوگیری کرد .

نتیجه تصویری برای زنجره مونتیجه تصویری برای زنجره مو

در صورت ظهور و گسترش زنجره مو در تاکستان با استفاده از سموم شیمیایی مانند دیازینون و کونفیدور می توان آن ها را نابود کرد .

 

▪زنجرک مو

زنجرک ها از طریق سوراخ کردن لایه های رویی درخت انگور از شیره سلولی آن ها تغذیه می کنند. بوته های آلوده در قسمت بالایی برگ ها لکه های سبز روشن دارند .لکه های کلروزه و قرمز رنگ ار دیگر علائم این آفت می باشد . اولین گام برای کنترل این آفت حذف برگ های آلوده می باشد در قدم بعدی می توان با استفاده از حشره کش هایی مانند پیروتروئیدها آن ها را نابود کرد .

نتیجه تصویری برای ▪زنجرک انگورنتیجه تصویری برای ▪زنجرک انگورنتیجه تصویری برای ▪زنجرک انگور

▪نماتدها

نماتدها از آفات مهم انگور می باشد که به ریشه گیاه متصل می شود و از آن تغذیه می کند .این اتفاق باعث ایجاد گره روی ریشه درخت انگور می شود و رساندن آب و مواد غذایی را به گیاه مختل می کند که در نهایت باعث کاهش رشد درخت انگور می شود .این کاهش رشد هم چنین زمینه ابتلا تاک به بیماری و آلودگی های دیگر را فراهم می کند . برای کنترل این آفت علاوه بر مدیریت و پیشگیری می توان از سموم شیمیایی مانند واپام ،راگبی و متام سدیم با توجه به نظر کارشناس استفاده کرد .

نتیجه تصویری برای نماتددر انگور

▪ کنه ها

کنه نمدی انواعی از آفات کنه در درختان انگور می باشد .کنه ها از برگ ها تغذیه می کنند و باعث تغییر رنگ و کاهش فتوسنتز در آن ها می شود .این آفات در بهار به درختان تاک حمله می کند و پشت برگ ها گال هایی ایجاد می کند این گال ها در ابتدا به رنگ سفید بوده سپس به رنگ قرمز یا قهوه ای در می آیند. بسیاری از کنه های مضر توسط شکارچیان کنترل می شوند.

نتیجه تصویری برای کنه ها انگورنتیجه تصویری برای کنه ها انگورنتیجه تصویری برای کنه انگور