انگور میوه چند رنگ

انگور میوه چند رنگ
09 آبان 1399 دهقان مارکت

میوه چند رنگ، انگور

نام علمی آن  vinifera می باشد سرده ای از خانواده انگور سانان که حدودا ۱۱ جنس و بیش از ۶۰۰ گونه دارد که به صورت بوته ای و رونده می باشد.

این میوه به دو صورت دانه دار و بی دانه در رنگ های مختلف سرخ، سیاه، زرد، تقریبا سبز وجود دارد .مهم ترین ‌کشورهای تولید کننده انگور فرانسه، ایتالیا و آلمان می باشد که ایران در جایگاه هفتم قرار دارد، در کل ایران نزدیک به ۱۰۰ نوع انگور کشت می شود که شامل کندری کرمانشاهی، شاهرودی، یاقوتی زرد، ریش بابا، قندهاری، نباتی، شاهانی، عسگری، فخری و ... است. هم چنین بیشترین میزان تولید انگور را در ایران شهر ملایر دارد.

 خواص انگور

میوه ی انگور حاوی ویتامین آ، انواع خانواده ب، ث، منیزیوم، کلسیم، آهن، پتاسیم،کروم، پروتئین، کربوهیدرات وآب می باشد. طبع این میوه گرم و تر است و در حفظ سلامت قلب، کنترل فشار خون، درمان نقرس، جلوگیری از پوکی استخوان موثر است. یکی از علل افسردگی تغذیه ناسالم است غذاهایی که نمک زیاد دارند باعث افسردگی می شوند انگور این خاصیت را دارد که نمک اضافی را دفع کند و افسردگی را درمان کند.

هم چنین کارشناسان تغذیه توصیه می کنند که انگور را با هسته اش بخورید زیرا هسته ی آن محرک جریان خون، ضد باکتری، تنظیم کننده ی چربی خون، ضد سرطان می باشد.

کاشت

که شامل بستر سازی، انتخاب نهال مناسب، چاله کنی،کاشت قلمه انگور، هرس و فرم دهی وپیوند زدن می باشد.

برای کاشت قلمه های کاشته شده در فصل بهار که در خزانه نگه داری می شوند را در گودال های آماده شده می کارند پس از کاشت آن را آب می دهند. بوته مو را بعد از چهار ساله شدن هرس می کنند و اما روش دوم کاشت قلمه بدون بردن به خزانه و ریشه دار شدن است که بیشتر در منطقه سر دشت در غرب ایران رواج دارد.

مناسب ترین خاک برای کاشت انگور، خاک های سبک و عمیق شنی رسی که کمی آهک داشته و آب را به راحتی از خود عبور می دهد می باشد. مهم ترین نقاط کاشت انگور علاوه بر ملایر استان های آذربایجان غربی، خراسان، اراک و قزوین می باشد.

داشت

مراحل داشت شامل هرس، آبیاری، کوددهی و مبارزه با آفات و امراض می باشد.

_ هرس :

مو از جمله درختانی است که هرساله باید هرس شود. این کار باعث ایجاد تعادل بین ریشه و قسمت های هوایی می شود. این عملیات در دو فصل انجام می شود یکی در فصل زمستان که گیاه خواب است که به نام هرس خشک معروف است و دیگری در فصل تابستان و در دوره فعالیت گیاه انجام می شود که به آن هرس سبز می گویند.

_ آبیاری :

مو از جمله گیاهان مقاوم به کم آبی است .در آبیاری باید به جنس خاک، رقم، نوع سیستم آبدهی توجه کرد نیازهای آبی در گونه های مختلف متفاوت است .

- کوددهی :

انگور هم به کوددهای معدنی شامل ( ازته، فسفره، پتاس و ...) و هم به کودهای آلی نیاز دارد. کودهای آلی را معمولا در پائیز یا زمستان یک باره می دهند ولی کودهای معدنی را نباید یک باره به گیاه داد باید سه مرتبه به فاصله زمانی دو ماه به گیاه داد.

_مبارزه با علف های هرز:

اگرچه وجود علف های می تواند فوائدی مانند حاصلخیزی خاک، جلوگیری از فرسایش، تعدیل دمای باغ داشته باشد اما می تواند خسارت های زیادی هم به باغ وارد کند. حذف علف های هرز از مهم ترین روش های مبارزه با آفات انگور است. از مهم ترین آن ها می توان به مرغ، پیچک صحرایی، خارشتر، سلمه تره، خرفه و ...اشاره کرد.

_ مبارزه با آفات و امراض :

از انواع آن ها کرم خوشه خوار انگور، زنجر مو، کرم های شاخدار مو، سفیدک داخلی، لکه سیاه برگ مو، سرطان ریشه و ساقه می باشند .

برداشت

یکی از عواملی که بر روی کیفیت انگور تاثیر مستقیمی دارد زمان برداشت است، بهترین زمان برای برداشت زمانی است که هوا خنک باشد هم چنین روش برداشت نیز به روی کیفیت تاثیر می گذارد.ب رداشت مکانیکی موجب صدمه ی فیزیکی به پوست میوه می شود به عنوان مثال تفاوت میان برداشت با دست و ماشین را می توان در لکه و خطوط ایجاد شده بر روی میوه مشاهده کرد.

فرآورده های انگور

_ آب انگور و نکتار

_ خشک شده ی انگور ( کشمش) :

 قدمت کشمش در ایران به ۲۰۰۰ سال قبل بر می گردد در ایران انواع مختلفی از انگور را با روش های مختلف خشک می کنند که به صورت خشکبار مصرف می شود. فیبر موجود در آن به درمان بیماری ها معده و یبوست و هم چنین جلوگیری از سرطان کولون کمک می کند. هم چنین به دلیل داشتن کلسیم از پوکی استخوان جلوگیری می کند و باعث تقویت حافظه می شود .

_ سرکه بالزامیک :

سرکه ای به رنگ قهوه ای پررنگ می باشد که طعم آن شیرین است و دارای عطر به خصوصی می باشد که در صنعت به اختصار نام آن AB T می باشد .

آب انگور حاصله از فشرده سازی انگور حرارت می بیند طی این حرارت شکر ۲۸ درصدی حاصل می شود عصاره موجود به همراه بچه سرکه به تانکر های بزرگ منتقل می شود و مخمرها به آن اضافه می شوند. الکل تبدیلی از تخمیر قند به وسیله ی باکتری اکسید می شود و به سرکه تبدیل می شود‌. از هر ۱۰۰ لیتر آب انگور ۶۰ لیتر سرکه به دست می آید .

_ شیره انگور :

شیره انگور یا قرص آهن خانگی ماده ای شربت مانند وغلیظ شده از آب انگور است. در واقع بر روی آب انگور عمل تبخیر و تغلیظ انجام می شود. انگورهایی که درشت و شیرین هستند گزینه ی مناسبی برای تولید شیره می باشند.

تولید شیره به دو صورت سنتی و صنعتی انجام می شود و از خواص آن می توان به ضد التهاب بودن، افزایش وزن، غلیظ کردن شیر مادر، روان کردن ادرار، درمان افسردگی، ضد نفخ، انرژی زایی اشاره نمود.

_ روغن هسته انگور :

یکی از روغن های بسیار مفید است فاقد سدیم و کلسترول می باشد و میزان اسید چرب غیر اشباع آن به ۹۰ درصد می رسد. این روغن منبع سرشاری از ویتامین E است ودر جلوگیری از امراض قلبی نقش مهمی دارد و مانع لخته شدن خون در رگ ها می شود.