بذرهای هیبریدی و کابرد آن

بذرهای هیبریدی و کابرد آن
27 خرداد 1400 دهقان مارکت

 

مقدمه

بذرهای کشاورزی به سه روش اصلی اصلاح می شوند:

بذرهای آزاد گرده افشان یا  OP

در این روش بذور به طور تصادفی و کاملا طبیعی از طریق باد، حشرات، پرندگان و انسان ها گرده افشانی می کنند. گیاهان حاصله از این بذرها شبیه والدین خود می باشند.

بذرهای هیبریداسیون (دورگ گیری)

بذرهای هیبریدی یا همان F1 به طور مستقیم از پیوند دو والدی که ژنتیک متفاوتی دارند، تولید می شوند. در این روش گرده از پرچم های والد نر روی کلاله ی مادگی قرار می گیرد و تخمک ها را باور می کند. باید توجه شود ارقامی که برای بذرهای هیبریدی انتخاب می شوند دارای خلوص ژنتیکی بالایی باشند.

به طور کلی می توان گفت در گلخانه ها و مزارع از بین دو یا چند گیاه بذرهای هیبریدی تولید می کنند.

بذرهای تراریخته

در بذرهای تراریخته DNA گیاه به طور کامل دچار دستخوش می شود و گیاهی جدیدی تولید   می گردد. این بذرها عوارض زیادی برای انسان ها و محیط زیست دارند.

تاریخچه بذرهای هیبریدی

در دهه ی ۱۹۲۰ دانشمندی به نام هنری والاس برای کاهش هزینه و امکان دسترسی بیشتر مردم به مواد غذایی از طریق بذرهای هیبریدی گیاه ذرت را تولید کرد. بعدها با گذشت زمان محصولاتی اعم از برنج و گوجه فرنگی از طریق همین بذور تولید شدند.

بذر هیبریدی چیست؟

همان طور که در بالا گفته شد، بذرهای هیبریدی از پیوند دو والد که ژنتیک متفاوتی دارند، تولید می شود. این بذرها نسبت به والدین خود دارای خصوصیات کیفی و کمی بالاتری هستند به طوری که مقاومت بالایی در برابر شرایط نامساعد محیطی اعم از آفات و امراض از خود نشان می دهند.
امروزه کشاورزان تمایل بیشتری برای کشت بذرهای هیبریدی دارند؛ زیرا علاوه بر پایداری بیشتر در برابر شرایط نامساعد، محصولات درشت تر و با کیفیت تری را تولید می کنند.
بذرهای هیبریدی همیشه نتیجه پیوند دو نوع گیاه نیستند، امروزه بذرهایی وجود دارند که از ترکیب شش نوع گیاه به وجود می آیند.

تفاوت F1 با F2 در چیست؟

بذر هیبریدی یا همان F1 از تلفیق دو ژن والد به وجود می آید. با کشت یک باره آن و برداشت محصول به آن بذر هیبریدی F2 می گویند.

خواص ژنتیکی بذر F2 نسبت به بذر F1 به شدت متفاوت می باشد به طوری که خصوصیات کاملا متفاوتی از والدین را نشان می دهند؛ بنابراین می توان گفت بذرهای هیبریدی F2 کیفیت و کمیت کمتری نسبت به بذرهای هیبریدی F1 دارند.