بیماری های بادام زمینی

بیماری های بادام زمینی
30 خرداد 1400 دهقان مارکت

 

گیاه شناسی 

بادام زمینی گیاهی یک ساله و علفی می باشد که در خانواده بقولات جای دارد. این‌گیاه در آب و هوای گرم و نیمه گرمسیری رشد خوبی دارد؛ در صورتی که دمای محیط بالای ۳۴ درجه سانتی گراد باشد گلهای بادام زمینی آسیب می بیند. برگ های بادام زمینی به شکل متناوب و دوتایی می باشد و گل های آن به رنگ سفید، زرد و کرم دیده می شود. این گیاه دارای یک ساقه مرکزی کرک دار است که انشعابات فراوانی دارد. طول ساقه اصلی بین ۳۰ تا ۸۰ سانتی متر می باشد که ساقه های جانبی حول آن قرار دارد. گل دهی گیاه بادام زمینی ۳۰ تا ۴۵ روز بعد از سبز شدن گیاه رخ می دهد و تا سه ماه ادامه پیدا پی کند. دانه های این گیاه در غلاف آن قرار دارد که بعد از برداشت غلاف ها را باید بین ۲ تا ۱۰ روز در آفتاب خشک کرد.

  

بیماری های بادام زمینی

بیماری پوسیدگی طوقه 

این بیماری توسط قارچی به نام Macrophomina phaseolina ایجاد می شود که خاکزی می باشد و معمولا از طریق بقایای باقی مانده کشت قبلی در خاک به وجود می آید. بیماری پوسیدگی طوقه باعث ایجاد زخم هایی روی ساقه ی گیاه می شود که با گسترش آن گیاه می میرد.

در ابتدا، آلودگی از ریشه ها شروع می شود و برگ ها پژمرده می گردند با گسترش این قارچ زخم های قهوه ای رنگی بر روی ساقه گیاه ایجاد می شود که در نتیجه ساقه خشک شده و گیاه می میرد. بیماری پوسیدگی طوقه در رطوبت و دمای بالا شیوع بیشتری دارد. برای کنترل این بیماری باید هر سه تا چهار سال یک بار، تناوب کشت با محصولاتی مانند برنج را رعایت کرد. هم چنین استفاده از کودهای مناسب و آبیاری کافی ابتلا گیاه به بیماری پوسیدگی طوقه را کم می کند.

بیماری زنگ 

عامل این بیماری قارچی به نام  Puccinia arachidis می باشد که باعث ایجاد لکه های کوچک زرد یا نارنجی پوشیده شده توسط توده ای از اسپورهای قهوه ای روی برگ می شود. بیماری زنگ بادام زمینی، در دما و رطوبت بالا شیوع بیشتری پیدا می کند.

بیماری لکه برگی زودهنگام 

این بیماری توسط یک قارچ خاکزی که در بقایای گیاهان سال قبل در زمین  وجود دارد، ایجاد می شود‌. بیماری لکه برگی زودهنگام باعث تشکیل لکه های کوچک و زرد رنگ روی برگ ها می شود که با گسترش عامل بیماری زا، روی برگ لکه های قهوه ای رنگ مایل به قرمز و زیر سطح برگ زخم هایی با حاشیه زرد ایجاد می گردد. ریزش برگ ها، کوچک ماندن دانه های بادام زمینی، پر نشدن غلاف ها و پوسیدگی دانه ها از دیگر علائم بیماری لکه برگی زودهنگام می باشد.

برای کنترل این بیماری باید بقایای باقی مانده از کشت قبلی را حذف کرد، علف های هرز را وجین کرد  و هر دو تا سه سال یک بار تناوب زراعی را اجرا نمود. هم چنین با استفاده از قارچ کش ها می‌توان بیماری لکه برگی زود هنگام را کنترل کرد‌.

بیماری لکه برگی دیرهنگام 

این بیماری به صورت لکه های کوچک روی برگ، ساقه و غلاف بادام زمینی بروز می کند که با گسترش آن لکه ها به تدریج بزرگ و تیره تر می شوند. بیماری لکه برگی دیرهنگام، در دمای بالا و رطوبت شیوع بیشتری پیدا می کند. برای کنترل این بیماری باید هر دو تا سه سال یک بار تناوب زراعی را انجام داد.

بیماری روزت سبز 

نوعی بیماری ویروسی در گیاه بادام زمینی می باشد که منجر به زرد شدن برگ ها و توقف رشد و کوتولگی گیاه می شود.

بیماری سوختگی یا کپک خاکستری 

این بیماری توسط قارچی به نام Botrytis cinerea ایجاد می شود. علائم بیماری سوختگی بوته ی بادام زمینی شامل پژمردگی سریع نوک شاخه ها و ظهور لکه های کوچک روی ساقه می باشد که با گسترش این قارچ، کل بافت گیاهی نابود می شود. هنگامی که گیاه در معرض سرمای شدید قرار بگیرد نابودی گیاه زودتر اتفاق می افتد. برای کنترل این بیماری باید از قارچ کش هایی مانند ریدومیل استفاده کرد.