بیماری های جو

بیماری های جو
15 تیر 1400 دهقان مارکت


مقدمه

جو گیاهی یک ساله و از خانواده گرامینه ها می باشد. این گیاه در مقایسه با گندم در برابر خشکی مقاوم تر است. از نظر مقدار تولید، جو در رتبه چهارم بعد از ذرت، برنج و آرد قرار دارد.

 


بیماری های جو

 


بیماری سفیدک پودری جو

 


علائم این بیماری به صورت کپک های سفید یا پودری روی ساقه، غلاف برگ، پهنک برگ و سنبله می باشد.

 

بیماری سفیدک پودری در مناطق معتدل کشور که رطوبت بالایی دارند بیشتر مشاهده می شود. برای کنترل این بیماری باید از ارقام مقاوم استفاده کرد. تناوب زراعی و رعایت تراکم مناسب به کنترل بیماری سفیدک پودری کمک می کند. در صورت بروز این بیماری در جو می توان با استفاده از سم تیلت عامل بیماری را از بین برد.

 




بیماری لکه نواری جو

 


بیماری لکه نواری جو توسط بذرهای آلوده ایجاد می شود. در این بیماری لکه های زرد رنگ طولی روی برگ های اولیه تشکیل می شود. با رشد گیاه این لکه های زرد رنگ و نواری به هم می پیوندند و برگ از محل نوارها شکاف می خورد. از دیگر علائم بیماری لکه نواری جو می توان به کوتاهی گیاه و عدم تشکیل سنبله اشاره کرد. برای کنترل این بیماری باید از ارقام مقاوم به بیماری و بذرهای سالم و گواهی شده استفاده کرد. در صورت مشاهده بیماری لکه نواری جو می توان با استفاده از سم کربوکسین تیرام با عامل این بیماری مبارزه کرد.

 


بیماری زنگ زرد جو

 


قارچ های این بیماری بیشتر روی برگ و سنبله به شکل نوارهای برجسته دیده می شود. جوش های منفرد با شکل خطی در تمام طول برگ امتداد دارد، ولی در گیاهچه ها به صورت انفرادی مشاهده می شود .برای کنترل بیماری زنگ زرد جو باید از ارقام مقاوم استفاده کرد. در صورت بروز این بیماری با بهره گیری از سموم تیلت و فولیکور می توان با این بیماری مبارزه کرد.

 


بیماری سکالد جو

 

 

 

علائم این بیماری به شکل ظهور لکه های بیضوی یا نامنظم می باشد. با پیشرفت بیماری سکالد یا همان سوختگی برگ لکه ها به رنگ سفید با حاشیه قهوه ای تیره در می آید تا جایی که با تراکم لکه ها برگ از بین می رود. برای کنترل این بیماری باید از ارقام مقاوم و تناوب زراعی استفاده کرد.

 

بیماری زنگ قهوه ای جو 

 

عامل بیماری زنگ قهوه‌ای جو قارچی است که در دمای بالا و رطوبت زیاد خسارت وارد  می کند.

 

علائم این بیماری شامل ظهور جوش های قهوه ای ریز با هاله ای زرد در پهنک برگ و غلاف برگ می باشد. برای کنترل بیماری زنگ قهوه ای جو باید از ارقام مقاوم استفاده کرد‌. کشت ردیفی و کوددهی مناسب به کنترل این بیماری کمک می کند.

 


بیماری سیاهک آشکار جو

 


علائم بیماری سیاهک آشکار جو در فاصله میان خوشه دهی تا رسیدن محصول ظهور می کند.

 

در صورت وجود این بیماری خوشه های آلوده و سیاه شده زودتر از خوشه های طبیعی و سبز ایجاد می شود. این بیماری در مناطق مرطوب گسترش بیشتری دارد. برای کنترل بیماری سیاهک آشکار جو باید از ارقام مقاوم استفاده کرد و بذرها را با قارچ کش کربوکسین ضدعفونی نمود.

 

بیماری سیاهک سخت جو

 

بیماری سیاهک سخت جو در مقایسه با بیماری سیاهک آشکار پراکندگی بیشتری دارد.

 

در این بیماری بر خلاف بیماری سیاهک آشکار خوشه های سیاهک زده دیرتر از خوشه های سالم ظاهر می شوند و در بسیاری از موارد درون غلاف برگ پرچم گرفتار می شوند و کاملا خارج نمی شوند. برای کنترل بیماری سیاهک سخت جو باید از ارقام مقاوم و بذرهای ضدعفونی و گواهی شده استفاده نمود.