بیماری های مهم درختان انجیر

بیماری های مهم درختان انجیر
05 مرداد 1400 دهقان مارکت


مقدمه

انجیر یکی از میوه های پرطرفدار برای کشت در ایران می باشد. این گیاه در آب و هوای گرمسیری به صورت آبی و دیمی رشد می کند. از آن جایی که میوه انجیر را نمی توان به صورت انباری نگهداری کرد، باید همه ی مراحل رشد را روی درخت سپری کند؛ به همین خاطر بیشتر در معرض آفات و امراض قرار می گیرد. در ادامه مقاله به بررسی مهم ترین بیماری ها درختان انجیر و مقابله با آن می پردازیم.

بیماری های مهم درختان انجیر


بیماری ترشیدگی انجیر

 

بیماری ترشیدگی انجیر توسط حشرات مختلف مانند مگس سرکه، سوسک کارپوفیلوس، زنبورها و مورچه ها ایجاد می شود. عامل این بیماری مخمری به نام Hanseniaspora می باشد.
بیماری ترشیدگی انجیر یکی از مهم ترین بیماری های این گیاه است که هرساله خسارت زیادی را به باغات وارد می کند‌. در اثر این بیماری گوشت میوه به رنگ صورتی در می آید، حالت آبکی به خود می گیرد، از روزنه انتهایی میوه مایع لزج زرد تا سرخ رنگی خارج می شود و بوی الکلی و ترشیدگی‌ می دهد. با پیشرفت بیماری میوه ها از هم پاشیده می شود و می ریزد.

·        مبارزه با بیماری ترشیدگی انجیر

-          رعایت بهداشت باغ و مدیریت آن

-         مبارزه با ناقلین بیماری در این روش می توان از ظروف محتوی آب و شکر غلیظ برای جلب حشرات استفاده کرد، با این فرآیند حشرات به میوه انجیر حمله نمی کنند.


بیماری موزائیک انجیر


بیماری موزائیک انجیر یکی از مخرب ترین بیماری های درختان انجیر است که توسط گونه های مختلف ویروس ایجاد می شود. این بیماری در برگ ها باعث ظهور لکه های رنگ پریده و کوچک می شود با گسترش عامل بیماری برگ ها نکروزه می شوند. در آلودگی های ‌کم برگ ها از نظر شکل و اندازه تغییر می کنند به عنوان مثال کاهش رشد و پیچش برگ ها رخ می دهد و در آلودگی های وسیع برگ ها می ریزند. بیماری موزائیک انجیر موجب ریزش شدید میوه ها قبل از رسیدن می شود. درختان انجیری که به این بیماری مبتلا هستند، میوه های کوچک و بد شکل با لکه های زرد تولید می کنند. بیماری موزائیک انجیر قابلیت انتقال توسط بذر را ندارد و از طریق پیوند و اندام های رویشی منتقل می گردد.

 

·        مبارزه با بیماری موزائیک انجیر

از آن جایی که عامل بیماری موزائیک انجیر ویروس می باشد، نمی توان با راهکارهای درمانی این بیماری را از بین برد، بلکه با رعایت پیشگیرانه می توان از بروز بیماری جلوگیری کرد.

-         استفاده از نهال های سالم و گواهی شده

-         ضدعفونی ابزار کار

-         از بین بردن علف های هرز و پاکسازی باغات

-         هرس فوری درختان آلوده

-         تقویت عمومی درختان انجیر


بیماری لکه سرکوسپوریایی انجیر


بیماری لکه سرکوسپوریایی یکی از بیماری شایع و خطرناک درختان انجیر است که عامل آن نوعی قارچ می باشد. از علائم این بیماری می توان به ظهور لکه هایی متحدالمرکز روی برگ ها، شاخه های جوان و میوه ها اشاره کرد. در اثر گسترش عامل بیماری برگ ها و شکوفه ها دچار ریزش شدید می گردند.

 

·        مبارزه با بیماری لکه سرکوسپوریایی انجیر

-       از بین بردن بقایای گیاهایی و رعایت بهداشت باغ

-         استفاده از سمومی نظیر کاربندازیم، پنکونازول، اکسی کلرور مس و ترکیبات بردو

 


بیماری پوسیدگی طوقه و ریشه انجیر



در اثر فعالیت انواعی از قارچ ها بیماری پوسیدگی طوقه و ریشه در درختان انجیر ایجاد می شود .
این بیماری در شرایط رطوبتی بالا و آبیاری غرقابی شدت بیشتری می گیرد. در اثر بیماری پوسیدگی طوقه و ریشه انجیر جذب مواد معدنی و آلی و انتقال آب در گیاه دچار اختلال می شود.
در نتیجه درختان از نظر تغذیه ای ضعیف می شوند. برگ ها و میوه انجیر می ریزد و گیاه پژمرده می شود.

·       
مبارزه با بیماری پوسیدگی طوقه و ریشه انجیر

 

-         کنترل آبیاری درختان و پرهیز از آبیاری غرقابی و سنگین

-         استفاده از قارچ کش هایی تیوفانات متیل، کاربندازیم و ایپرودیون


بیماری شانکر انجیر


بیماری شانکر توسط گونه ای از قارچ به نام Phomopsis Cinerascens ایجاد می شود .
این قارچ از محل زخم های باقی مانده از هرس ، فعالیت حشرات، آفتاب سوختگی و سرما زدگی به درخت انجیر وارد می شود و آن را آلوده می کند. بیماری شانکر انجیر یک بیماری چند ساله است.
در سال اول این بیماری باعث ایجاد زخم های بسیار کوچک و تغییر رنگ ناچیز پوست درخت انجیر می شود. با گذشت زمان این زخم ها بزرگتر می شود، پوست شکافته می شود و روی تنه و شاخه ها صمغ های بدبویی دیده می شود.

 

·        مبارزه با بیماری شانکر انجیر

- رعایت بهداشت باغ

-         هرس شاخه های آلوده

-         ضدعفونی تجهیزات هرس

-         تقویت درختان انجیر

-         سمپاشی زخم های ناشی از هرس و پوشاندن آن ها با کلاهک های پلاستیکی

-         استفاده از سموم تیوفانات متیل و کاربندازیم



بیماری زنگ انجیر


بیماری زنگ انجیر توسط گونه ای از قارچ ها به نام Cerotelium fici ایجاد می شود. در این بیماری ابتدا لکه های سر سنجاقی و زرد رنگ روی سطح بالایی برگ ها دیده می شود با گسترش بیماری لکه ها قهوه ای رنگ و افزایش می یابند به طوری که تمام سطح برگ را می گیرند‌. بیماری زنگ انجیر در زیر برگ ها باعث ایجاد پوستول جوش مانند می شود. این بیماری در اوایل فصل در آب و هوای مرطوب موجب ریزش برگ ها می گردد.

بیماری زنگ در انجیر ها منجر به ایجاد سوراخ های قرمز مایل به قهوه ای می شود‌.

 

·        مبارزه با بیماری زنگ انجیر

-         شخم و مدیریت بقایای گیاهی

-         هرس کردن مداوم و سالیانه درخت انجیر

-         از بین بردن علف های هرز

-         تقویت درختان مبتلا به بیماری زنگ انجیر

-         مدیریت آیباری و رطوبت باغ انجیر

-         استفاده از سموم بردوفیکس پس از هرس، هنگام تورم جوانه و تشکیل میوه