بیماری ها و آفات مهم زعفران

بیماری ها و آفات مهم زعفران
22 فروردین 1400 دهقان مارکت

بیماری های مهم زعفران 

 بیماری زوال 

عامل بیماری زوال زعفران به سطح پیازهای زعفران حمله می کند و باعث ایجاد لکه های قرمز روی آن می شود. با گذشت زمان این لکه ها گسترش پیدا می کند و در نهایت باعث پوسیدگی و خشک شدن برگ ها خواهد شد .

مبارزه با بیماری زوال 

برای مبارزه با این بیماری باید زعفران را در محیط تمیز و عاری از هر گونه برگ ها و پیازهای آلوده کاشت. در غیر این صورت، باید به مدت ۶ تا ۸ سال از کاشت زعفران در زمین آلوده جلوگیری شود ‌.

 بیماری سیاهک 

عامل بیماری سیاهک زعفران قارچی به نام فوماکو است. این قارچ در ابتدا به برگ های گیاه حمله کرده و باعث ظهور لکه های قهوه ای روی آن می شود با پیشرفت بیماری سیاهک زعفران، کل گیاه از بین می رود .

مبارزه با بیماری سیاهک 

·       تمیز کردن محیط کاشت و جمع آوری برگ های آلوده و سوزاندن آن ها 

·       ضدعفونی پیازها قبل از کاشت 

بیماری کلروز

این بیماری توسط کمبود عناصر غذایی و آهن در زعفران ایجاد می شود که در نهایت منجر به زرد شدن  برگ های زعفران خواهد شد .

مبارزه با بیماری کلروز

·       تغذیه گیاه با استفاده از کودهای ازته، پتاسه و فسفاته

·       محلول پاشی زمین کشاورزی با سولفات آهن 

 بیماری پیچیدگی کلاله 

در این بیماری کلاله های زعفران تحت تاثیر عواملی از جمله ویروس ها، فیزیولوژی گیاه و شرایط تغذیه ای، مانند فنر به خود می پیچد و حالت غیر طبیعی به خود می گیرد .

 بیماری ورم پیاز 

 این بیماری باعث تورم سطح پیاز می شود. گیاهان آلوده به این بیماری کوچکتر و بوته های آن ها کوتاه تر از حد طبیعی می باشند .

 نماتد 

موجودات کوچک و کروی شکلی هستند که در خاک زندگی می کنند. به ریشه ی زعفران حمله   می کنند و باعث ایجاد غده هایی بر روی گیاه می شوند. نماتدها دارای انواع مختلفی از قبیلPrathylenchus sp ، Tylenchorychus، Xiphinema sp،Helicotylenchus sp     می باشد .

 مبارزه با نماتدها 

·       عدم کاشت در زمین های آلوده 

·       عملیات خاک ورزی مناسب 

·       آبیاری مناسب 

·       جداسازی و ریشه کنی نقاط آلوده 

آفات مهم زعفران 

تریپس بنه

این حشرات به رنگ زرد تا قهوه ای روشن هستند که از برگ های سبز زعفران تغذیه می کنند و نقاط زرد تا سفید رنگی را روی گیاه به وجود می آورند .

هنگامی که زعفران به این آفت آلوده شود دچار خزان زودرس می شود و کیفیت محصول کاهش پیدا می کند.

کرم پیازخواران 

این آفت خسارت های سنگینی بر زعفران وارد می کند و باعث نابودهای پیازهای این گیاه  می شود. کرم پیازخواران سفید رنگ که در زیر خاک فعالیت دارند باعث پژمردگی، خشک شدن و زرد شدن ناگهانی برگ ها می گردند. با استفاده از سمی به نام سوین می توان با این آفت مبارزه کرد .

جوندگان در مزارع زعفران 

جوندگان مختلفی مانند موش صحرایی دم کوتاه، موش کور، خرگوش و جوجه تیغی به مزارع زعفران حمله می کنند و باعث نابودی آن ها می شوند ‌.

موش 

موش صحرایی در بسیاری از مناطق کشت زعفران در ایران وجود دارد. این جونده به برگ ها و پیازهای زعفران حمله می کند و از آن ها تغذیه می کند .

با آغشته کردن طعمه به سموم و استفاده کردن از آن ها در لانه ی موش می توان آن ها را نابود کرد. برای مبارزه با موش ها همچنین می توان از قرص های تدخینی استفاده کرد .

جوجه تیغی 

این حیوان به پیازهای زعفران حمله می کند و آن ها را می خورد. زعفران یکی از گیاهان مورد علاقه جوجه تیغی ها می باشد. برای نابودی این حیوان در مزارع زعفران می توان از محلول کلروپیکرین در لانه های آن ها استفاده کرد. گاز متصاعد شده از این محلول اجازه خروج جوجه تیغی از لانه را نمی دهد و آن ها را نابود می کند .

خرگوش 

 

در فصل زمستان خرگوش ها به مزراع زعفران حمله می کنند و علف های سبز این گیاه را  می خورند. با استفاده از تله گذاری، موادی مانند آربین  فسفر دو زنگ و حصار کشی زمین   می توان از خسارت این حیوان به مزارع جلوگیری کرد .