بیماری ها و آفات کیوی

بیماری ها و آفات کیوی
20 اسفند 1399 دهقان مارکت

 بیماری پژمردگی باکتریایی

عامل این بیماری ، باکتری از طریق زخم وارد گیاه می شود .این بیماری دارای طیف گسترده ای از میزبان ها است .زمانی که باکتری وارد گیاه می شود .ضایعات آبکی و قهوه ای رنگ روی گلبرگ ها ایجاد می شود .هم چنین ممکن است گیاه دچار افتادگی و پژمردگی شود و شاخه های آلوده قرمز رنگ شوند .گیاه در اثر شرایطی نظیر سرمازدگی یا بارندگی رشد بیشتری پیدا می کند .

 

کنترل بیماری پژمردگی باکتریایی

برای کنترل این بیماری باید جلوی صدمه به گیاه گرفته شود تا راهی برای ورود باکتری به گیاه پیدا نشود .زمانی که گیاه آلوده شد باید هرس انجام شود تا عامل بیماری به کل گیاه سرایت نکند .

 

بیماری پوسیدگی ریشه آرمیلاریا

عامل این بیماری در چوب و ریشه های آلوده زیر خاک برای سال های زیادی زنده می ماند .زمانی که ریشه درختان سالم در خاک آلوده کشت شوند مبتلا به این قارچ می شوند .بیماری پوسیدگی ریشه آرمیلاریا در حضور رطوبت رشد بیشتری پیدا می کند .

در این بیماری مسیلیوم های سفید موجود در زیر پوست گیاه نزدیک به خط خاک باعث تغییر رنگ بافت بیرونی می شود تا جایی که ممکن است گیاه از بین برود .

 

کنترل بیماری پوسیدگی ریشه آرمیلاریا

استفاده از قارچ کش قبل از کشت برای ضدعفونی کردن خاک هم چنین برای کنترل این بیماری باید آبیاری به اندازه کافی انجام شود آبیاری بیش از حد باعث گسترش عامل بیماری می شود .

 

Agrobacterium tumefaciens بیماری عامل این بیماری از طریق ایجاد زخم به گیاه وارد می شود .کاهش قدرت گیاه ، رشد ضعیف ، ایجاد گال روی ساقه کیوی و برگ های کوچک از علائم این بیماری می باشد .

 

کنترل بیماری tumefaciens Agrobacterium

از ایجاد زخم روی گیاه جلوگیری شود .هم چنین گال ها از روی ساقه حذف شود تا بیماری گسترش پیدا نکند

 

بیماری پوسیدگی میوه

علائم بیماری پوسیدگی میوه به طور معمول در میوه های نابالغ دیده می شود .زمانی که میوه آلوده شود در صورت انبار داری بعد از برداشت هنگامی که مرحله بلوغ میوه در انبار طی می شود پاتوژن ها رشد خود را از سر می گیرند و باعث از بین رفتن میوه می شوند .علامت ظاهری این بیماری در انبار به صورت ظهور قارچ های قهوه ای خاکستری روی میوه می باشد .

 

کنترل بیماری پوسیدگی میوه

استفاده از قارچ کش رونیلان

بیماری پوسیدگی تاج علائم این بیماری شامل کاهش رشد شاخه ها و برگ های کلروتیک کوچک می شود .این بیماری در خاک های که زهکشی ضعیفی دارند و غرقابی می شوند ایجاد می شود .پاتوژن بیماری پوسیدگی تاج سال ها در خاک زنده می ماند و می تواند از طریق آبیاری به گیاه منتقل شود .از دیگر علائم این بیماری تغییر رنگ ریشه به قرمز یا قهوه ای می باشد .هم چنین ممکن است گیاه به مرور زمان آهسته در چند فصل و یا ناگهانی از بین برود .

 

کنترل بیماری پوسیدگی تاج

مدیریت آبیاری در زمان رشد گیاه ، کاشت گیاه در محیط مناسب و خاک هایی که زهکشی خوبی دارند و استفاده از قارچ کش ها

 

آفات کیوی

تریپس

این آفت از برگ های کیوی تغذیه می کند .در نتیجه فتوسنتز گیاه را کم می کند و برگ ها تغییر رنگ می دهند و به قهوه ای می رسند .

 

پیشگیری تریپس

انجام هرس به موقع ، حذف علف های هرز و استفاده از سموم حشره کش

 

شپشک توت

این آفت با مکیدن شیره ی گیاهی موجود در تنه و شاخه ها باعث ضعیف شدن بوته و ریزش برگ ها می شود تا جایی که باعث می شود گیاه خشک شود . رطوبت بیش از حد و تراکم بالای کشت به گسترش این آفت کمک می کند .

 

پیشگیری شپشک توت

رعایت فواصل کشت ، هرس و مدیریت آبیاری .