بیماری و آفات مهم هویج

بیماری و آفات مهم هویج
04 اسفند 1399 دهقان مارکت

بیماری و آفات مهم هویج

بیماری های هویج  

•  بوته میری

قارچ های این بیماری توسط آب ، خاک و تجهیزات آلوده باعث ایجاد آلودگی در گیاه می شود .علائم این بیماری شامل مرگ گیاهچه قبل از بیرون آمدن از خاک ، عدم جوانه زنی دانه های نرم و پوسیده و تغییر رنگ نشاها می باشد . این قارچ علاوه بر عدم جوانه زنی ممکن است سرعت جوانه زنی هویج را کند کند به همین خاطر توصیه می شود برای کشت این گیاه از بذرهای سالم با قوه نامیه بالا استفاده شود در صورتی که بذرها آلوده باشند باید با قارچ کش ها ضدعفونی شوند .از دیگر عوامل پیشگیری این بیماری عدم کاشت هویج در خاک های سنگین و فاقد زهکشی می باشد .

Image result for آلترناریا قارچ هویج

• پوسیدگی سیاه

علائم این بیماری به صورت سیاه شدن ریشه هویج ، قهوه ای شدن تاج و قسمت های پائینی گلبرگ ها و خشک شدن نهال بروز پیدا می کند .پوسیدگی سیاه از طریق بذرهای آلوده ایجاد و پخش می شود به همین علت تا سال های زیادی زنده می ماند .برای پیشگیری و کنترل بیماری باید در ابتدا سلامت محیط کشت را بررسی کرد و بقایای باقی مانده از کشت قبلی را نابود کرد.شخم عمیق ، استفاده از واریته های مقاوم و بذرهای سالم از ابتلا این گیاه به این بیماری جلوگیری می کند باید توجه داشت در صورت آلودگی بذور باید قبل از کاشت آن ها را با قارچ کش ها و آب گرم تیمار کرد تا ضدعفونی شوند .

Image result for آلترناریا قارچ هویجImage result for بیماری هویج

• سفیدک داخلی

با ظهور این بیماری در قسمت بالایی برگ ها لکه های زرد رنگ ایجاد می شود این در صورتی است که قسمت زیرین برگ ها لکه های کرکی و سفید رنگی ایجاد می شود با پیشرفت این بیماری لکه ها گسترش پیدا می کنند و تیره تر می شوند . برای پیشگیری این بیماری در قدم اول باید از بذرهای ضدعفونی شده استفاده کرد .تناوب زراعی مناسب و تراکم مساعد کشت هم به کنترل این بیماری کمک می کند .

 

• آلترناریا قارچ

عامل این بیماری توسط خاک و بقایای باقی مانده زراعی باعث آلودگی هویج می شود که در ابتدا لکه های سبز یا قهوه ای آبدار روی برگ ها ایجاد می شود . با رطوبت و شرایط آب و هوایی گرم عامل بیماری پخش می شود که در نهایت باعث تغییر رنگ و مرگ آن ها می شود . بنابراین برای پیشگیری از آلترناریا باید محیط کشت سالم و عاری از پاتوژن باشد و از بذرهای ضدعفونی شده استفاده کرد. در صورتی که اولین علائم این بیماری روی گیاه ظاهر شود باید از قارچ کش هایی نظیر کابریودو ، داکونیل و سیگنوم استفاده کرد .

Image result for آلترناریا قارچ هویجImage result for آلترناریا قارچ هویج

•شکافتگی ریشه

هویج در این عارضه ، ریشه این گیاه دچار ترک های عمودی می شود که معمولا تا بافت مرکزی هویج پیش می روند و شرایطی مناسبی برای رشد عوامل بیماری زا فراهم می کند . استفاده از ازت بیش از حد یکی از دلایل ظهور این بیماری می باشد .تنش های آبی و برداشت دیر هنگام از دیگر عوامل شکافتگی ریشه هویج است . پس برای کنترل این بیماری باید از مصرف بی رویه کودهای ازته خودداری کرد و گیاه را به طور منظم آبیاری کرد .

 

• پوسیدگی نرم باکتریایی

عامل این بیماری ، باکتری ها از طریق زخم های وارده و آسیب های گیاهی به هویج وارد می شوند و باعث ایجاد لکه های آبکی و لزج روی ریشه می شود .این پوسیدگی به سرعت پیشرفت می کند و لکه های فرورفته و قهوه ای رنگ روی هویج ایجاد می کند . پوسیدگی نرم باکتریایی در اندام های هوایی هویج به صورت پژمردگی و زردی عمومی برگ ها بروز می کند . برای کنترل این بیماری قبل از کاشت باید خاک زمین بررسی شود تا زهکشی مناسبی داشته باشد .

Image result for شکافتگی ریشه هویج

هم چنین از آبیاری طولانی خودداری شود . رعایت تناوب زراعی و خارج کردن بقایای گیاهی آلوده به پیشگیری از این بیماری کمک می کند . جلوگیری از زخم شدن ریشه و برداشت و حمل و نقل صحیح از بروز این بیماری جلوگیری می کند .

در صورتی که علائم پوسیدگی نرم باکتریایی روی هویج ظاهر شد باید از قارچ کش های حاوی مس برای نابودی باکتری استفاده کرد.

 

•سفیدک پودری

این بیماری به صورت تغییر رنگ در برگ ها ، رشد پودر سفید روی قسمت های مختلف گیاه و تغییر شکل آن ها دیده می شود .ناحیه آسیب دیده سفت می شود و ترک بر می دارد .قارچ های این بیماری در رطوبت پائین و درجه حرارت بالا گسترش پیدا می کند و باعث بیماری می شود .برای کنترل سفیدک پودری علاوه بر حفظ بهداشت محیط کشت و استفاده از ارقام مقاوم باید از سمومی مانند بنومیل ، انورال ، کاراتان و گوگرد در بازه های زمانی مختلف از کاشت تا برداشت هویج استفاده نمود.

Image result for سفیدک پودریهویج

آفات هویج

• مگس هویج

حشره ای کوچک و تیره رنگ است که به ریشه هویج حمله می کند و آن را خالی می کند که به صورت حفره و زخم دیده می شود .این آفت در اوایل تابستان تا اوایل پائیز ظاهر می شود .یکی از راه های جلوگیری از بروز این آفت استفاده از پوشش های سطحی قبل از تخم گذاری حشرات بالغ می باشد هم چنین با استفاده از سم methyl primphos در اواسط تابستان می توان جمعیت آن ها را کنترل کرد و از خسارت به محصول نیز جلوگیری کرد.

Image result for مگس هویجImage result for مگس هویج

• شته

حشرات کوچک سبز رنگی هستند که در زیر برگ و ساقه گیاه زندگی می کنند و از آن ها تغذیه می کنند و ماده چسبناکی ترشح می کنند . آن ها در ابتدا هویج را آلوده می کنند با گسترش آلودگی لکه های نکروزه روی برگ ها ایجاد می شود که در نهایت باعث تغییر شکل و رنگ برگ ها می شود . استفاده از پلاستیک نقره ای ، آبشویی گیاه با فشار بالا و حشره کش Neem می تواند گیاه را از آسیب های شته در امان نگه دارد .

 

• نماتد

آفاتی میکروسکوپی هستند که با جشم غیر مسلح قابل مشاهده نمی باشد .نماتدها به ریشه گیاه حمله می کند و باعث تغییر شکل ریشه

می شود و آن ها به صورت ریشه های چنگالی و مویی دیده درمی آیند. با گسترش این آفت به مرور زمان عملکرد گیاه کم می شود و از بین می رود . در حال حاضر روش های عینی و موثری برای از بین بردن کامل نماتد وجود ندارد .تنها با یه سری اقدامات می توان از بروز آن ها جلوگیری کرد و جمعیت آن ها را کنترل نمود . بنابراین با استفاده از بذرهای مقاوم و ضدعفونی کردن خاک می توان از بروز آن ها جلوگیری کرد. هم چنین سمومی مانند متیل برومید و اتیلن دی برامید می تواند باعث کاهش جمعیت نماتدها شود.

Image result for آلترناریا قارچ هویج

• شپشک هویج

این کرم قهوه ای رنگ به جوانه و ریشه گیاهچه ها حمله می کند و از آن ها تغذیه می کند و باعث ایجاد علائمی نظیر شیارهای نامنظم روی ریشه و زردشدن برگ ها می شود . این آفت در سال چندین نسل دارد و در تمام طول سال مشاهده می شود . برای کنترل و جلوگیری از آسیب های این آفت باید قبل از کاشت بقایای محصول زراعی را از مزرعه حذف کرد و تناوب زراعی را رعایت کرد . در صورتی که گیاه آلوده به این آفت شد باید با استفاده از سم methyl pirimphos آن ها را نابود کرد .