توت فرنگی

توت فرنگی
09 آبان 1399 دهقان مارکت

 

توت فرنگی

بوته ی این گیاه کوتاه است و برگ های درشت با ساقه های باریک و خزنده دارد که روی زمین می خوابد و ریشه می دواند اسامی دیگر این گیاه چپلک، چپال ، چلم و... نیز می باشد.

تغذیه و درمان

بیشترین و کمترین میزان مواد ساختاری توت فرنگی کربوهیدرات و چربی می باشد.

ویتامین c توت فرنگی از پرتقال بیشتر می باشد این ویتامین تولید کلاژن را افزایش می دهد و آسیب دیدگی پوست ناشی از خورشید را ترمیم می کند هم چنین به افرادی که مشکلات بی خوابی دارند توصیه می شود یک ساعت قبل از خواب توت فرنگی میل کنند تا خواب آرام و منظمی داشته باشند.

توت فرنگی سرشار از پکتین و آنتی اکسیدان است. پکتین موجود در آن علاوه بر ایجاد سیری کاذب، ضد سم هم می باشد که این ویژگی باعث می شود سرب هوا جذب شده و  مانع از رسیدن آسیب به سلول های بدن می شود در واقع توت فرنگی در مقابل آلودگی هوا مانند سپر دفاعی عمل می کند. آنتی اکسیدان موجود با کم کردن استرس و افزایش توان بدنی منجر به کاهش بیماری ها می شود، هم چنین با کاهش رادیکال های آزاد از بروز سرطان جلوگیری می کند.

این میوه به دلیل داشتن منیزیوم و پتاسیم کاهنده ی فشار خون است هم چنین به کسانی که دچار افزایش وزن هستند توصیه می شود روزانه توت فرنگی مصرف  کنند، توت فرنگی حاوی هورمون های چربی سوز می باشد به علاوه چون قند این میوه کم می باشد و جز میوه های کالری منفی است خوردن متعادل آن باعث چاقی نمی شود .

کاشت، داشت، برداشت

کود

این گیاه در آب و هوای مرطوب و گرم کشت می شود. اولین مرحله ی کاشت آماده سازی بستر کشت است که عبارت است از شخم زمین و مخلوط کردن خاک با کودهای حیوانی پوسیده، هم چنین در سال اول قبل از کاشت کود فسفر و پتاسه و نصف مقدار کود اوره قبل از دیسک زنی و شخم به خاک داده می شود و بقیه کود اوره قبل از گلدهی و بعد از برداشت محصول در دو نوبت به خاک افزوده می شود و سپس آبیاری می شود. خاک مناسب برای کشت توت فرنگی نیز خاک سبک و شنی با زهکشی خوب و موادغذایی مناسب می باشد.

کاشت

در توت فرنگی به وسیله‌ی تقسیم ریشه انجام می شود. به‌ این ترتیب‌که در بهار از بوته ی توت فرنگی fraisiers ساقه‌ی بلندی خارج می شود و در محلی دورتر از بوته‌‌‌ی مادر روی خاک ریشه کرده و مانند بوته‌ی مادر یک بوته جدید ایجاد می‌کند. هر بوته‌ی توت فرنگی مادر در سال چندین بوته‌ی جدید و مشابه تولید می کند این بوته‌ی فرزند به فاصله ی ۱۵ تا ۲۰ سانتی متری از بوته مادر در زمین قرار می گیرد اگر فاصله ی بین بوته ها مناسب نباشد باعث در هم پیچیدگی می شود و برداشت محصول را مشکل می سازد. زمانی که بوته جدید در خاک ریشه ایجاد کرد باید ارتباط آن را با مادر قطع نمود تا موجب ضعف مادر نشود. البته کشت توت فرنگی به وسیله ی بذر ممکن و مقدور می باشد ولی به دلیل هزینه ی بالا از این روش استفاده نمی کنند بلکه در مواردی که بخواهند از گیاه نوع جدیدی را تولید کنند از کشت بذر بهره می گیرند.

داشت

به مجموع مراقبت های لازم بعد از کاشت داشت می گویند که شامل

۱.پوشاندن خاک به وسیله ی کاه یا خاک اره برای حفظ رطوبت خاک

۲.آبیاری ( هفته ای یک بار به طریق جوی پشته ای )

۳.کنترل آفات و امراض

۴.قطع ساقه های رونده در فصل رشد برای جلوگیری از ظریف شدن بوته های مادر می شود.

برداشت

این مرحله زمانی در روز انجام می شود که هوا خنک باشد، میوه های چیده شده را باید در جای خنک قرار داد هم چنین برای جلوگیری از آسیب پذیری باید در بسته بندی های کم عمق میوه را قرار داد.

امروزه از توت فرنگی در موارد مختلفی استفاده می شود

۱.دتاکس واتر، نوشیدنی که برای سم زدایی بدن استفاده می شود و به دفع سموم کمک می کند از توت فرنگی تهیه می شود هم چنین به کسانی که افسردگی دارند توصیه می شود از این نوشیدنی استفاده کنند .

۲.ماست میوه ای : مخلوط ماست کم چرب با میوه توت فرنگی باعث می شود بدن کلسترول کم تری جذب کند که این در بزرگسالان بسیار با اهمیت است و از ابتلا به بیماری های قلبی، عروقی پیشگیری می‌کند.

۳.تهیه مربا، انواع فرآورده های ژلاتینی، آب نبات، میوه خشک از دیگر موارد مصرف این میوه می باشد.