جعفری را چگونه بکاریم

جعفری را چگونه بکاریم
16 آذر 1399 دهقان مارکت

جعفری را چگونه بکاریم ؟

گیاه شناسی 

جعفری گیاهی دو ساله و علفی است که از خانواده Apiaceae می باشد و به صورت زارعی یک ساله کشت می شوند .این گیاه دارای ساقه های شاخه‌ای توخالی و برگ های مسطح سبز یا سبز تیره با بریدگی های لوزی یا مثلثی شکل می باشد. جعفری به حالت خودرو ونیمه خودرو در نواحی مختلف می روید ولی با این وجود در اکثر نقاط کشور پرورش داده می شود. این گیاه معمولا به عنوان یک گیاه یک ساله رشد می کند و بعد از یک فصل رشد برداشت می شود‌.

 

نیازهای زیستی 

آب و هوا

کشت این گیاه در هر نوع آب و هوایی امکان پذیر است. ولی در آب‌ و هوای خنک بهترین عملکرد را از خود نشان می دهد هم چنین این گیاه در مقابل هوای سرد مقاومت بالایی دارد در صورتی که  جعفری نسبت به گرمای شدید هوا و خشکی حساس می باشد و باعث کاهش رشد و بیماری ها در آن می شود.

بهترین زمان کاشت در مناطق معتدل و گرم از اوایل تا اواخر پاییز می باشد و در مناطق سردسیر پس از گذراندن سرمای زمستانه کاشت انجام می شود.

 

خاک 

کاشت جعفری در زمین هایی که خاک نرم، مرطوب، عمیق و غنی دارند انجام می شود پس خاک های لومی و شنی لومی با ۷-۶ PH بهترین زمین برای کشت این گیاه است.

 

کاشت ، داشت ، برداشت 

آماده سازی زمین 

قبل از کاشت باید عملیات شخم‌زنی انجام شود این کار کمک می کند که خاک نرم و یک دست شود در صورتی که خاک غنی نباشد در این مرحله باید به خاک کودهای شیمیایی تزریق شود تا خاک غنی شود تا محصول بهتری تولید شود.

کاشت 

جعفری از کاشت مستقیم بذر در بهار یا به صورت نشاکاری کشت می شود. در روش کشت مستقیم بذرهای جوانه در ابتدای بهار پس از گذراندن سرمای زمستانه در ردیف هایی به فاصله ۲۵ - ۱۵ سانتی متر با عمق ۳-۲ سانتی متر در زمین کاشته می شود. بذر جعفری سرعت جوانه زنی کمی دارد و بسته به دما و جنس خاک ۵ تا ۶ هفته بعد از کاشت جوانه زنی شروع می شود بنابراین با حفظ رطوبت خاک و  استفاده از پیت ماس به عنوان بستر می توان جوانه زنی را تسریع کرد.

 

داشت 

آبیاری و کوددهی 

خاک جعفری همیشه باید مرطوب باشد ولی نباید بیشتر از نیاز آبیاری شود چون باعث بروز آفات و نابودی گیاه می شود. تعداد دفعات این فرایند بسته به باراش باران منطقه جنس خاک و رقم استفاده شده  متفاوت است.

جعفری نیاز تغذیه ای بالایی دارد به همین دلیل کوددهی در دو مرحله قبل از کاشت بذر و در طول فصل رشد در مرحله داشت انجام می شود .استفاده از کود نیتروژن در طول فصل رشد به گیاه کمک می کند همیشه بارور باقی بمانند.

 

کنترل علف های هرز 

کنترل علف های هرز در دو مرحله قبل از کاشت با شخم زنی عمیق و دیگری در مرحله برداشت با قطع شاخه اضافی و استفاده از یک لایه مالچ در اطراف گیاه جعفری انجام‌ می شود، لایه مالچ علاوه بر کنترل علف هرز، جعفری را از سرمای زمستانه محافظت می کند.

 

کنترل آفات و امراض 

جعفری گیاهی قدرتمند است که در برابر حملات حشرات مقاومت خوبی دارند ولی در صورت ابتلا به آفات از کنترل شیمیایی کمتر استفاده می شود.

-کنه های عنکبوتی : موجودات کوچکی هستند که از برگ های گیاه تغذیه می کند و به صورت نقاط زرد رنگ روی گیاه ظاهر می شود که با استفاده از عوامل فیزیکی مانند کنه های شکارگر می توان آن ها را نابود کرد.

 

- شته هویج : این نوع شته باعث سوراخ برگ ها می شود که با دیسک زدن مزرعه و تمیز کردن زمین بعد از برداشت از بروز آن می توان جلوگیری کرد.

 

-کرم های ارتشی : گونه ای از پروانه ها به نام pseudaletia unipuncta به رنگ سبز و قهوه ای باعث ایجاد سوراخ در برگ های جعفری می شود که بعد از مدتی گسترش می یابد و گیاه به طور کلی از بین می رود و کفشدوزک ها، زنبورها، عنکبوت ها و ...به طور طبیعی باعث نابودی این آفت می شوند.

 

- بلایت برگی آلترناریایی : این بیماری عمدتا با کاشت بذر آلوده ایجاد می شود که باعث ضایعات قهوه ای و سیاه رنگ در حاشیه برگ ها می شود. برای پیشگیری این بیماری کافی است که بذر غیرپاتوژن باشد و از قارچ کش ها استفاده شود.

 

- بلایت برگ سرسوسپورا : این بیماری از طریق بذر آلوده ایجاد می شود که لکه های قهوه ای رنگ روی برگ تشکیل می شود و در صورت گسترش عامل بیماری برگ ها پژمرده و مجعد شده و درنهایت می میرند.

 

برداشت 

برداشت جعفری ۷۵ روز بعد از کاشت زمانی که ارتفاع گیاه به ۲۰ سانتی متر برسد از اواسط تا اواخر خرداد با علف چین یا کمباین انجام می شود .

ارزش غذایی و خواص 

جعفری حاوی ویتامین C، پتاسیم،کلسیم،منیزیوم، فسفر و سدیم است هم چنین منبع غنی از ویتامین های K،A، E،تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولات است که باعث سلامت کلیه می شود، ضد التهاب است و دیابت را کنترل می کند هم‌چنین این گیاه منبع غنی از آنتی اکسیدان ها می باشد.