خرمالو

خرمالو
27 شهریور 1399 دهقان مارکت

 خرمالو

با آمدن فصل پاییز این میوه طرفداران زیادی دارد به خصوص در مناسبت ها مصرف این میوه افزایش می یابد. .

خرمالو دارای دو نوع هسته دار و بی هسته است0

این میوه ی محبوب چربی و پروتئین بسیار کمی دارد و غنی از ویتامین ها و موادمعدنی هستند که شامل ویتامین B6, A,C است هم چنین دارای منگنز، فسفر، پتاسیم، کلسیم، فیبر‌ رژیمی می باشد.

این میوه ادرار آور خوبی است، به صورت ملین طبیعی عمل می کند، بینایی را تقویت میکند، اسهال را برطرف می نماید، در رفع کم خونی، سنگ کلیه و مثانه موثر است، کاهش دهنده ی چربی خون می باشد و در درمان بواسیر موثر است

کسانی که دچار استرس و خستگی می شوند توصیه می کنیم خرمالو را در رژیم غذایی خود بگنجانند، هم چنین در پیشگیری سرماخوردگی و آنفولانزا به دلیل وجود ویتامین ها کاربرد دارد.

خرمالو دارای طبعی گرم و تر است جز میوه های نیمه گرمسیری محسوب می شود که دارای سطح انتشار وسیعی در دنیاست‌، در ایران در کلیه نقاط به جز نواحی خیلی سرد مانند نواحی کوهستانی شمال غرب می توان آن را دید .

از خرمالو در ایران  هم به صورت میوه تازه، خشک شده استفاده می شود هم چنین از دانه های آن به صورت کوبیده شده برای رفع سنگ کلیه استفاده می کنند.

ارتفاع درخت خرمالو ۴ تا ۵ متر می باشد که دارای برگ های پهن، تخم مرغی کشیده  و دارای سطح براق و صاف می باشد .

انواع مختلف خرمالو

۱.ژاپنی

2.ایتالیایی: به اندازه یک گیلاس و رنگ آن پس از رسیدن زرد می شود و طعم آن ترش است

۳.ویرجینیا: برگ ها براق دارد در ایران به نام خردمندی معروف است برای پیوند خرمالوی معمولی به عنوان پایه کاربرد دارد میوه آن قابل خوردن نیست

۴.سیاه: بومی مکزیک است رسیده ی آن به رنگ قرمز روشن می باشد.

کشت خرمالو

قبل از مرحله کاشت ابتدا باید زمین آماده سازی شود و نهال تهیه شود .

از طریق کشت خردمندی در آذر ماه بذر کاشته می شود پس از رفع سرما جوانه می زند، در سال اول نهال رشد می کند در سال دوم نهال را در اسفند ماه با فاصله ی مناسب در خزانه دوم کشت داده می شود، در سال سوم عمل پیوند شکمی انجام می شود و پیوند که در انتهای سال سوم رشد می کند حالا این نهال قابل انتقال به زمین اصلی است .

۱.کاشت: نهال در زمین مسطح که خاکی سبک، قابل نفوذ، حاصلخیز، مرطوب و خنک است کاشته می شود. باید توجه شود که به شخم عمیق نیاز ندارد هم چنین به کود فراوان پوسیده و کود ازته نیاز دارد در صورت کمبود کود ازته ما با کاهش رشد و کوچکی میوه روبه رو هستیم.

۲‌.داشت: درخت از نظر نیاز دمایی، آبیاری، کود، جلوگیری از آفات و امراض بررسی می شود .

در فصل تابستان نیاز آبی بیشتری دارد دو مرتبه در هفته ولی در فصل بهار به آب کمتری نیاز دارد.

از انواع آفات می توان به مگس سفید، تریپس ها ( به پوست صدمه می زنند و باعث بدرنگی می شود ) نام برد .

هم چنین زود گلدهی، ترک خوردن میوه، ریزش محصول  و آفتاب سوختگی از دیگر امراض درخت خرمالو هستند.

۳.برداشت : به صورت دستی انجام می شود اگر شرایط زیستی مساعد نباشد و سرما و یخ بندان باشد میوه را نارس برداشت می کنیم و عمل رسیدن در انبار طی می شود .

گسی در خرمالو ناشی از تانن های محلول است

Image result for خرمالوImage result for خرمالوImage result for خرمالو