دلایل میوه ندادن درختان میوه

دلایل میوه ندادن درختان میوه
18 اردیبهشت 1400 دهقان مارکت۲

 

یکی از دغدغه های هرساله کشاورزان میوه ندادن درختان میوه می باشد. در صورتی که درخت زنده است ولی محصولی نمی دهد، می توان با بررسی تک تک عوامل به مشکل درخت پی برد و آن را رفع کرد .

 

در ادامه ی مقاله ما به بررسی تک تک این عوامل می پردازیم.

 

دلایل زیادی برای شکوفه یا میوه ندادن درختان میوه وجود دارد.

 

اندازه و سن درخت 

 

عوامل زیادی بر روی زمان میوه دهی درختان تاثیر گذار است یکی از این عوامل اندازه و سن درختان می باشد .اگر درختان میوه خیلی جوان یا نارس باشند، به فاز زایشی یا تولید میوه نمی روند به عنوان مثال درخت آلو و هلو از زودبازده ترین درختان میوه می باشد، به طور معمول این درختان به ۶-۳ و ۵-۲  سال زمان نیاز دارند تا وارد مرحله ی شکوفه دهی و تولید میوه شوند.

 

این در صورتی است که میوه های دیگر مانند سیب بین ۵-۲  سالگی، زیتون ۳-۲ سالگی، مرکبات 1-2 سالگی، گیلاس ۷- ۴ سالگی، گلابی ۶-۴ سالگی، انار ۳-۲ سالگی و توت ۳-۲ سالگی میوه می دهند.

 

همچنین انواع درختان کوتاه قد بایستی زودتر در دومین یا سومین فصل رشد پس از نشاء زدن محصول بدهند.

 

 هرس 

 

یکی از اصلی ترین دلایل عدم میوه دهی درختان هرس نکردن می باشد.

 

به طور کلی هرس درختان، میوه را دوباره جوان می کند و رشد جوانه های شکوفه ی میوه را افزایش می دهد. هرس همچنین باعث می شود گردش هوا در درخت به خوبی انجام شود و  گیاه نور کافی دریافت کند .

 

از طرفی دیگر هنگام هرس باید تعادل حفظ شود، هرس بیش از حد و هرس سبک باعث افزایش رشد رویشی و تولید بیش از حد میوه و ریزش شدید آن ها می شود.

 

خاک

 

درختان میوه مانند تمامی گیاهان برای بقای خود نیازمند مواد مغذی درون خاک می باشد.

 

برای میوه دهی، درختان نیز باید تعادل مناسبی از مواد غذایی ذخیره شده در خود و عناصر خاک را داشته باشد.

 

اگر درختی ذخیره کافی داشته باشد، اما از نظر عناصر مغذی در خاک فقیر باشد. ممکن است تولید محصول متوقف و یا فاقد کیفیت باشد.

 

از طرفی دیگر ممکن است درخت عناصر بیش از حدی در خاک خود داشته باشد ولی فاقد ذخیره کافی در خود باشد، در نتیجه درخت در فصل رشد سالم و سرسبز خواهد بود ولی میوه ای نمی دهد.

 

برای سنجیدن موادغذایی خاک باید آزمایش خاک را انجام داد. برای درک بیشتر به مقاله چگونگی نمونه برداری از خاک در سایت مراجعه کنید.

 

گرده افشانی 

 

درختان میوه برای میوه دهی به گرده افشانی نیاز دارند.

 

در صورتی که درخت خود گرده افشان نباشد، به درخت گرده افشان و عوامل گرده افشانی مانند پرندگان، زنبورها و باد احتیاج دارد.

 

کشت درخت در محیط مناسب 

 

برای میوه دهی مطلوب درختان باید از خصوصیات اقلیمی مانند آب و هوا باخبر بود و متناسب با شرایط زیستی درخت میوه را کشت کرد .

 

 در نتیجه همواره برای کاشت درختان میوه باید به دو عامل زیر توجه کرد:

 

·       درختان بیشترین سازگاری را با شرایط منطقه داشته باشند.

  برای تولید میوه باید نیاز سرمایی درختان برآورده شود .

 

در صورتی که درختان سرمای کافی دریافت نکنند، تولید میوه کاهش پیدا می کند، از طرفی دیگر یک زمستان بیش از حد سرد می تواند به جوانه های درختان آسیب بزند و تولید محصول را متوقف کند.

 

به طور مثال درختان گلابی نیاز سرمایی بالایی دارند که در صورت  عدم تامین آن، تولید میوه کم می شود.

 

آفات و بیماری ها 

 

یکی دیگر از عوامل میوه ندادن درختان آفات و بیماری ها می باشد که با کمک یک کارشناس کشاورزی می توان آن را به راحتی رفع کرد.

 

 فاصله 

 

درختان میوه اگر در فاصله خیلی نزدیک به هم کشت شوند، بر سر منابع غذایی و نور با هم رقابت می کنند در نتیجه تولید میوه کاهش پیدا می کند. برای کاهش رقابت می توان به گونه ای درختان را هرس کرد تا مواد غذایی و نور کافی به درختان برسد.

 

 نور 

 

درختان برای میوه دهی به نور نیاز دارند، اگر درختی یا بخشی از آن در سایه قرار بگیرد در تنش و استرس به سر می برد، در این صورت باردهی  درختان میوه به سختی و طی زمان بیشتری انجام می شود‌.