رزماری را چگونه بکاریم ؟

رزماری را چگونه بکاریم ؟
01 بهمن 1399 دهقان مارکت

رزماری را چگونه بکاریم ؟

گیاه شناسی

رزماری با نام علمی Rosemarinus officinalis از خانواده نعنائیان است این گیاهچه همیشه سبز در بیشتر نواحی ایران و در انواع آب و هوا قابلیت رشد دارد. از آن جایی که این گیاه دارای آنتی اکسیدان می باشد بدن را در برابر سرطان مقاوم می سازد و ایمنی بدن را تقویت می کند. هم چنین اسانس رزماری یکی از تجاری ترین عصاره گیاهان می باشد به همین دلیل کشت آن توجیه اقتصادی بالایی دارد.

 

 شرایط زیستی

این گیاه در همه نوع آب و هوا قادر به رشد می باشد. رزماری در مناطقی که دمای آن بالای ۲۰ درجه سانتی گراد است رشد می کند هم چنین می تواند شرایط خشکی و یخ بندان را تحمل کند. خاک مورد نیاز این گیاه باید زهکشی مناسبی داشته باشد

 

آماده سازی زمین و کوددهی

مزارع کشت رزماری برای محصول دهی به آفتاب کامل نیاز دارند  در ابتدا قبل از کاشت درفصل پائیز  زمین باید ۲ مرتبه شخم عمیق زده شود تا خاک یک دست شود  و ۱۰ الی ۱۵ تن در هکتار کود حیوانی به خاک تزریق شود تا کمبودهای خاک جبران شود البته بسته به میزان فقر خاک با انجام آزمایش آن این میزان متغیر است.

 

  تکثیر و کاشت

کاشت رزماری به روش های قلمه زنی و نشاکاری انجام می شود که بهترین و مرسوم ترین روش قلمه زنی می باشد.

 

- قلمه زنی: قبل از شروع فصل سرما در بهار یا پائیز، از گیاه جوان قلمه تهیه می شود.برای این کار باید ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر از شاخه ی گیاه مادر به وسیله چاقو تیز برش داده شود و در عمق ۵ سانتی متری از گلدان کاشته شود و به آن رسیدگی شود و بعد از گذشت ۳ ماه زمانی که قلمه ها ریشه دار شدند به زمین اصلی منتقل شوند باید توجه داشت که قبل از انتقال باید قلمه ها مقاوم سازی شوند یعنی آبیاری گیاه کم شود تا بتواند تنش های محیطی حاصل از انتقال در مزرعه را تحمل کند. برای این که محصول نهایی عملکرد خوبی داشته باشد باید توجه شود که قلمه مادر سالم و عاری از هر گونه پاتوژن باشد. بعد از انتقال به زمین اصلی و گیاه واسط باید آن ها را به صورت جوی پشته ای با حداقل فاصله 70‌ ‌سانتی متری از هم کاشته شوند‌. زمانی که گیاه مستقر می شود بلافاصله باید هفته ای یک تا دو مرتبه آبیاری انجام شود در صورتی که آبیاری زیادتر شود ریشه گیاه از بین می رود.

 

نشاکاری : قبل از شروع یخبندان دانه های خیسانده شده را در سینی نشا که خاک آن زهکشی خوبی دارد کاشته می شود. بعد از مراقبت های گیاهی زمانی که گیاه ۷ تا ۸ سانتی متر رشد کرد به بستر رشد انتقال داده می شود و کاشته می شود.

 

مراقبت های گیاهی

 

 اغذیه

رزماری برای رشد مناسب به کوددهی نیاز دارد. در طول فصل رشد در دو نوبت باید کود ازته و یا کود کامل به گیاه داده شود تا عملکرد بهتری داشته باشد و محصول خوبی تولید کند. عنصر نیتروژن باعث رشد سریع و حداکثری رزماری می شود باید توجه داشت که بیشتر از ۱۰۰ کیلوگرم در هکتار این کود داده نشود

 

کنترل علف های هرز

پس از انتقال قلمه ها و کاشت باید ماهی یک بار زمین از منظر علف های هرز بررسی شود معمولا بعد از چند ماه دیگر نیازی به کنترل آن ها نیست چون گیاه رشد می کند و دیگر فضای برای علف های هرز باقی نمی ماند. هم چنین کنترل علف های هرز باید با دقت انجام شود تا به ریشه ها آسیبی وارد نشود چون باعث خشک شدن کل گیاه می شود.

 

کنترل بیماری و آفات

 

با کنترل علف های هرز، آبیاری مناسب و مدیریت صحیح و مناسب مزارع می توان از بروز بیماری ها و آفات جلوگیری کرد. یکی از بیماری های مهم رزماری پوسیدگی ریشه می باشد که شامل پژمردگی ریشه و برگ ها و در نهایت نابودی کل گیاه می شود این بیماری از آبیاری و کوددهی نامناسب و آلودگی خاک اتفاق می افتد که با کنترل کردن شرایط می توان از بروز آن جلوگیری کرد.

 

برداشت

رزماری بسته به مدیریت و کشت مناسب می تواند به مدت ۴ تا ۷ سال عملکرد خوبی داشته باشد هم چنین با توجه به هدف محصول زمان برداشت در آن متفاوت است معمولا در سال دوم یا سوم در زمان گلدهی گیاه برداشت می شود در صورتی اسانس گیری باید گیاه به صورت تازه و تر استفاده شود در غیر این صورت بعد از برداشت در شرایط مساعد باید آن ها را خشک کرد.