ریزش گل و میوه در درختان

ریزش گل و میوه در درختان
13 اردیبهشت 1400 دهقان مارکت۲

 

 

هر ساله با شروع فصل بهار و آغاز رویش گیاهان  ریزش گل و میوه های درختان اتفاق می افتد .به جدا شدن خود به خودی برگ، گل و میوه از درخت ریزش می گویند. از آن جایی که درختان توانایی تبدیل تمام گل های ظاهر شده روی درخت به میوه را ندارند، بیشتر گل ها به طور طبیعی دچار ریزش می شوند. در واقع درختان جهت حفظ تعادل بین جذب و مصرف مواد غذایی به خاطر عدم توانایی نیاز غذایی همه ی شکوفه های درخت اقدام به ریزش گل های اضافی می کنند .این ریزش طبیعی در نهایت به نفع کشاورز می باشدزیرا، در صورتی که شکوفه های درخت بیش از حد باشد در صورت رقابت شدید بین گل ها درخت ضعیف خواهد شد و مقاومت آن ها در برابر آفات و بیماری ها کم می شود. همچنین، میوه های تشکیل شده، کوچک و بی کیفیت می شوند.

 

به طور مثال در درختان سیب، گلابی و به حدود ۴ تا ۶ درصد گل ها به میوه تبدیل می شوند.

‌از آن جایی که هزینه تولید برای محصول نهایی درخت میوه ها زیاد است، ریزش میوه در مقایسه با ریزش گل خسارت بیشتری را به کشاورز وارد می کند.

 

ریزش در درختان به عواملی نظیر آب و هوا و کمبود تغذیه و عناصری مانند ازت، پتاسیم، بور، مس، آبیاری نادرست، آفات و امراض و ... بستگی دارد. اکثر درختان میوه برای تولید محصول به گرده افشانی نیاز دارند. درصورت عدم گرده افشانی و تشکیل بذر کافی میوه ها دچار ریزش می شوند. نبودن عوامل گرده افشان نظیر زنبور عسل و باد، عوامل نامساعد محیطی مانند گرما و سرمای شدید و ناسازگاری گرده با گل ماده، مانع از تلقیح و گرده افشانی مستقیم می شود. به طور مثال گرده افشانی در درختان هسته دار و دانه دار توسط زنبور عسل و در‌ درختان گردو و پسته توسط باد انجام می شود.

 

در نتیجه برای جلوگیری از ریزش میوه ها باید شرایط گرده افشانی آن ها را به خوبی فراهم نمود.