زعفران

زعفران
27 شهریور 1399 دهقان مارکت

طلای سرخ

آیا از کشت طلای سرخ و سودآوری آن اطلاعاتی دارید ؟ آیا از کشت آن و صادراتش اطلاعاتی دارید؟

ایران، بزرگ ترین تولید کننده ی زعفران جهان است که سهمی بیش از ۵۰ درصد را به خود اختصاص داده است .

امروزه یکی از سودآورترین محصولات غیر نفتی به شمار می رود، نقش صادرات در این محصول بسیار پررنگ است به طوری که به کشورهایی نظیر اسپانیا، ایتالیا، امارات، افغانستان و ... صادر می شود .

ایران به دلیل دارا بودن تنوع آب وهوایی پتانسیل زیادی برای کشت بسیاری از محصولات زارعی و باغی را دارد که یکی از محصولات زعفران است .

کشت این گیاه تقریبا در بسیاری از مناطق کشور امکان پذیر است.

زعفران

Image result for زعفران

از خانواده ی زنبقیان ( IRIDACEAE) است، گیاهی چند ساله که بیشتر در مناطق گرم و خشک می روید که گل آن بنفش رنگ است، این گیاه بذر تولید نمی‌کند در صورت تولید مقدار‌ آن اندک است .تکثیر زعفران به وسیله ی پیاز آن انجام می شود این پیاز لایه به لایه نیست، مغز آن سفید رنگ است و قطر آن ۳ تا ۵ سانتی متر.‌کلاله زعفران که در واقع قسمت اصلی زعفران تجارتی است دارای رنگ، طعم و عطر مخصوصی  است 0 امروزه از زعفران به عنوان آرام بخش، خلط آور، نشاط آور، برطرف کننده ی اسپاسم و کاهش دهنده ی کلسترول و تری گلیسرید استفاده می شود. سالانه از زراعت زعفران حدود ۱۰ هزار تن گلبرگ بنفش رنگ حاصل می شود هم چنین از دیگر قسمت های این گیاه می توان استفاده کرد به عنوان مثال برگ های زعفران دارای ماده غذایی جهت تغذیه دام می باشد و ارزش غذایی آن بیشتر از کاه است.

کشت مناسب و پربازده زعفران به عوامل زیر بستگی دارد :

۱.مناطق مستعد کشت: مناطق خشک و نیمه بیابانی و حاشیه کویری که آفتاب گیر است، مناطقی که زمستان های ملایم و تابستان های گرم و خشک دارند. مقاومت زعفران در مقابل سرما زیاد است. کشت و کار آن در مناطق گیلان و مازندران و مناطق گرم جنوب کشور معمول نیست.

۲. خاک: ساختمان خاک متوسط و کم و بیش نرم و نفوذ پذیر باشد. این گیاه درخاک های سیلیسی،رسی، آهن دار رشد مناسبی دارد

۳.آبیاری: زعفران در چهار نوبت آبیاری می شود

۱.نوبت اول از اواسط مهر تا دهه ی اول آبان پس از پخش کود وخراش دهی سطح زمین

۲.نوبت دوم ۴ تا ۵ هفته پس از آبیاری اول پس از برداشت گل ها و توزیع کود ازته

۳.نوبت سوم پس از وجین علف های هرز

۴.نوبت چهارم در پایان فصل رویشی، قبل از دهه ی اول اردیبهشت

طبق بررسی های انجام شده نیاز آبی زعفران در سال ۳۰۰۰ متر مکعب گزارش شده است که در صورت آبیاری زودتر از موعد رشد رویشی به جلو می افتد و در آبیاری دیر هنگام گل ها با یخ بندان مواجه می شوند .

۴.دما: حداکثر دمای این گیاه بین ۳۵ تا ۴۰ درجه سانتی گراد است و حداکثر سرمای قابل تحمل منفی ۱۸ درجه سانتی گراد

کشت زعفران

بهترین روش کشت زعفران، روش کرتی می باشد که چند روز قبل از کشت باید مرزعه را آبیاری نموده و پش از گاورو شدن و شخم زدن کرت بندی شود. برای کاشت باید پیازهای قابل کشت ‌که سالم و بدون زخم هستند را انتخاب کرد بعد از این مرحله بنه ها باید با سموم قارچ کش ضدعفونی شوند حالا آن هارا باید به صورت دسته های سه تا ۵ تایی داخل چاله قرار داد سرانجام سطح خاک که نا‌مسطح شده صاف شود تا پیازها به خاک بچسبد. پیازها با وزن بیش از ده گرم درصد گل آوری بیشتری دارند. برای کشت زعفران به منظور بازدهی بالاتر می توان از کشت مخلوط استفاده کرد.

مرحله دوم بعد از کاشت زعفران، داشت آن است که از اهمیت خاصی برخوردار است این گیاه پس از کاشت ۷ تا ۱۰ سال به طور متوالی محصول می دهد به همین خاطر برای کیفیت بیشتر و محصول دهی بالاتر باید آبیاری، کوددهی، مبارزه با علف های هرز، مبارزه با بیماری و آفات به دقت انجام شود.

مرحله آخر کشت زعفران برداشت آن می باشد که معمولا در اواسط پاییز انجام می شود روش متداول آن دستی است. بعد از برداشت آن را خشک می کنند. بهترین زمان برداشت صبح خیلی زود قبل از باز شدن غنچه ها می باشد در جنوب خراسان گلهای زعفران از اوایل آبان ظاهر می شوند.

میزان برداشت زعفران در حالت معمول: در سال اول کاشت یک تا یک و نیم کیلو در هکتار

سال دوم چهار تا شش کیلو، سال سوم هشت تا ده کیلو و در سال های بعد به ده کیلو در هکتار می رسد هم چنین از هفتاد کیلو گل یک کیلو زعفران حاصل می شود. به همین علت کشت زعفران سرمایه گذاری چند ساله است .

و اما یکی از معایب صادرات این گیاه این است که متاسفانه امروزه به صورت فراگیر زعفران بسته بندی نمی شود و به صورت فله به بازارهای جهانی صادر می شود در صورتی که اگر بسته بندی مناسب صورت گیرد بیش از سه برابر قیمت فله می توان این گیاه را صادر نمود .