سال آوری و راه های کاهش آن

سال آوری و راه های کاهش آن
04 اردیبهشت 1400 دهقان مارکت

سال آوری چیست؟

به باردهی نامنظم درختان میوه از سالی به سالی دیگر، تناوب باردهی یا سال آوری می گویند.
به زبان ساده تر سال آوری یعنی در یک سال درختان بسیار پر محصول باشند و در سال بعد بسیار کم محصول یا بدون محصول.

به طور کلی، در سال پر محصول تمام انرژی گیاه هزینه می شود و دیگری انرژی برای تولید جوانه ها در سال بعد را ندارد. در سال آوری جوانه های زایشی و تولید گل تعیین کننده پر محصولی یا کم محصولی درختان می باشد. در سال آور یا پربار جوانه های زایشی و گل های زیادی تولید        می شود در نتیجه سایز و کیفیت میوه کاهش پیدا می کندافزایش بیش از حد میوه در سال پربار از قدرت باروری درخت کم می کند. در نتیجه، باعث کاهش شدید جوانه های زایشی گیاه در سال بعد می شود. در سال آوری انرژی گیاه به دلیل تخلیه ذخیره کربوهیدرات و یا کمبود مواد غذایی کم می شود. بنابراین، علاوه بر کم محصولی در سال بعد به راحتی مورد هجوم آفات و بیماری ها قرار می گیرد.

 سال آوری در درختان میوه های سیب، گلابی، زردآلو، آواکادو، گردو، مرکبات، پسته و انبه شایع تر می باشد.

علت سال آوری و راه های مقابله با آن - پسته رفسنجان

پیشگیری از سال آوری

ü       با تغذیه مناسب و کافی و حفظ جوانه های زایشی.

ü       با تنک کردن گل و میوه در سال پر محصول و کاهش کوددهی در سال کم محصول.

ü       با استفاده از کودهای فروت ست در دو مرحله، یکی پس از برداشت میوه و قبل از خزان درخت و دیگری بعد از بیدار شدن گیاه و ظهور جوانه ها می توان باعث یکسانی بار درختان در هر سال شد.

کودفروت ست دارای سه عنصر ازت، روی و بور می باشد. به طور کلی، تمامی عناصر در پیشگیری سال آوری تاثیر دارند. اما، این سه عنصر فروت ست نقش چشمگیری در سال آوری محصولات دارد.

ازت: نیتروژن یکی از اجزای تشکیل دهنده اسیدهای نوکلئیک و اسیدهای آمینه می باشد. در فتوسنتز سلولی نقش مهمی دارد. این عنصر انرژی جوانه زنی را تامین می کند و باعث افزایش مقاومت جوانه ها در برابر سرمای زمستان می شود. بنابراین، جوانه های بیشتر و سالم تری در فصل بهار ظاهر می شود.

روی: این عنصر نقش مهمی در متابولیسم نیتروژن، سنتز ویتامین سی، تولید کلروفیل و مزه و بوی محصولات دارد. همچنین، روی باعث تسریع رشد جوانه های گیاه می شود.

بور: در گرده افشانی موفق، گیاه نقش کلیدی دارد. اگر تلقیح گل دچار ضعف باشد، میوه های ناقص و بد شکل ایجاد می شود. با استفاده از محلول های بور در اواخر زمستان و اوایل بهار از ریزش میوه و گرده افشانی ناقص می توان جلوگیری کرد.

مزایای استفاده از کود فروت ست

ü     افزایش مقاومت در برابر آفات و امراض گیاه.

ü     افزایش مقاومت گیاه در برابر عوامل محیطی اعم از باران، برف، تگرگ و سرمازدگی.

ü     افزایش عملکرد محصول با کیفیت

ü     افزایش میوه دهی

ü     تسریع در گلدهی

 

ü     کاهش ریزش میوه و برگ