سموم کشاورزی و کاربرد آن ها‎

سموم کشاورزی و کاربرد آن ها‎
09 خرداد 1400 دهقان مارکت

 

 

 

انواع سموم کشاورزی را می توان در سه دسته اصلی حشره کش ها، علف کش ها و قارچ کش ها طبقه بندی کرد.

 

حشره کش ها به سه روش باعث اثر گذاری روی آفات می شوند‌‌.

 

·        پوست: سم مایع، گرانوله یا پودری از طریق پوست وارد بدن حشرات می شود‌.

 

·        دهان: در این روش سموم از طریق دهان توسط حشره بلعیده می شود و باعث نابودی آن می شود‌.

 

·        دستگاه تنفسی: سموم از راه تنفس یا استنشاقی وارد بدن حشرات می شود.

 

 

 

آبامکتین 

 

آبامکتین ها جز سموم حشره کش می باشد که از راه گوارشی باعث از بین رفتن حشرات و کنه ها می شود‌. از این سم برای نابودی آفات محصولاتی مانند مرکبات، صیفی جات و سبزی جات استفاده می شود و آفت هایی مانند کنه نقره ای، مگس مینوز و کنه زنگار را از بین می برند.

 

 

 

ایمیداکلوپرید 

 

این سم سیستمیک می باشد و جذب پوستی و گوارشی دارد. سم ایمیداکلوپرید به دو صورت مایع و پودری وجود دارد. تفاوت این دو نوع سم در مدت ماندگاری آن ها روی آفات می باشد.  نوع مایع سم ایمیداکلوپرید روی آفات مکنده ای از قبیل تریپس و شته، مگس سفید، زنجرک، پروانه ها و مگس های مینوز تاثیر گذار است .این در صورتی است که از نوع پودری این سم برای کنترل آفاتی مانند کرم مفتولی خاک استفاده می شود .

 

 

 

پروفنوفوس 

 

پروفنوفوس سمی حشره کش و کنه کش می باشد که دارای جذب تماسی و گوارشی است .این سم در مقایسه با سموم دیگر اثری سریع و ماندگاری بالاتری دارد سم پروفنوفوس پس از ورود به بدن جاندار با اختلال در سیستم عصبی باعث از بین رفتن آفت مکنده می شود. از این سم در ایران  برای کنترل کرم قوزه پنبه استفاده می شود.

 

 

 

فن والریت 

 

فن والریت یکی از سموم حشره کش- کنه کش می باشد که به صورت امولسیون در بازار موجود است .این سم اثر تماسی و گوارشی دارد و از طریق اختلال در دستگاه عصبی جاندار باعث نابودی حشرات ‌و آفات می شود .از سم فن والریت برای کنترل آفات پنبه استفاده می شود‌.

 

 

 

فن پروپاترین 

 

فن پروپاترین سمی حشره کش- کنه کش می باشد که اثری گوارشی دارد و روی آفاتی مانند لاروها، پروانه ها، برگ خوران، مینوزها و کنه های درختان سردسیر اثر گذار می باشد .برای از بین بردن کنه تارتن سیب از این سم استفاده می شود.