سم پاشی در کشاورزی

سم پاشی در کشاورزی
10 خرداد 1400 دهقان مارکت

 

  مقدمه 

سم پاشی عبارت است از پاشش محلول سمی یا سم خالص روغنی یا گرد، به مقدار معین در واحد سطح برای نابودی و از بین بردن تمامی عوامل بیگانه که مانع از تولید محصولی سالم شود .

به طور کلی از سموم کشاورزی برای کنترل آفات در محصولات زراعی و باغی استفاده می شود. امروزه به طور قاطع می توان گفت ۵۰ درصد از سم پاشی های موجود بدون علت خاصی انجام می شود .در واقع زمانی که تعداد آفت کمتر از آستانه خسارت اقتصادی باشد، سم پاشی نه تنها خاصیت پیشگیرانه ندارد بلکه باعث مقاوم سازی آفات به سموم و آلودگی محیط زیست می شود بنابراین باید در سم پاشی محصولات کشاورزی به مجموع عوامل زیر توجه کرد.

زمان مناسب سم پاشی 

سم پاشی باید زمانی انجام شود که آفت به مرز زیان اقتصادی رسیده باشد.

زمانی که حشره ای در محیط کشت دیده شد باید از سموم حشره کش استفاده شود و آن ها را نابود کرد. بسیاری از کشاورزان قبل از کاشت محصول در هنگام آماده سازی زمین از سموم کشاورزی برای نابودی علف های هرز، جانوران و آفت های دیگر در مزرعه استفاده می کنند‌. همچنین در باغات میوه در زمان خواب درختان از سموم برای ضدعفونی کردن در ابتدای فصل رشد مصرف می کنند.

بهترین زمان استفاده از سموم سیستمیک در ساعات اولیه روز هنگامی که هوا خنک است، می باشد .این در صورتی است که برای سموم تماسی بهترین زمان مصرف در شب هنگامی که  روزنه های گیاهی بسته است می باشد .

  نکات مهم در سم پاشی گیاهان 

·        ابزار سم پاشی: ابزاری برای سم پاشی مناسب است که قطرات کوچک سموم را اسپری کند.

·        آب: یکی از نکات قابل توجه برای سم پاشی ویژگی های آب مورد اختلاط می باشد .

آب به هیچ عنوان نباید pH و  EC بالایی داشته باشد زیرا سم به خوبی در آن حل نمی شود. بهترین درجه pH  بین ۵.۵ تا ۶.۵ و مناسب ترین EC آب بین ۰.۵ تا ۱ میلی موس است .

·        سورفاکتانت ها: استفاده از سورفاکتانت ها باعث می شود کشش سطحی محلول را بالا ببرد در نتیجه منجر به چسبندگی آن ها به اجزای مختلف گیاه می شود.

·        سمپاشی صحیح: در سمپاشی صحیح باید به گونه ای عمل کرد که تمام محلول به طور یکنواخت اسپری شود.