صادرات میوه در ایران

صادرات میوه در ایران
17 اردیبهشت 1400 دهقان مارکت

کشور ایران به دلیل برخورداری از آب وهوای معتدل و خاک مناسب امکان کشت و صادرات انواع میوه ها را فراهم کرده است.

طبق آمار منتشر شده صادرات ایران در بخش کشاورزی و صنایع غذایی در سال ۱۳۹۹ با رشد ۲۶ درصدی وزنی و افزایش ۸ درصدی ارزشی مواجه بوده است.

در سال اخیر ۸ میلیون و ۸۳۸ هزار تن محصولات کشاورزی و صنایع غذایی به ارزش ۶ میلیارد و ۱۷۳ میلیون دلار به بازارهای هدف صادر شده است.

 

میوه های صادراتی 

 

میوه هایی که در لیست دائمی صادرات قرار دارند به شرح زیر می باشد: 

سیب، انار، لیمو شیرین، لیموترش،کیوی، پرتقال، زردآلو، گیلاس، شفتالو، خیار، شلیل، نخودفرنگی، ازگیل، گریپ فروت، فلفل قرمز، فلفل دلمه ای، سیر، انجیر، کرفس، توت فرنگی، چغندر، ذرت، خربزه، گوجه فرنگی، سیب زمینی، پیاز، بامیه، هندوانه، طالبی، کدو حلوایی، پسته، گردو، نارنگی، گلابی، به، خرما، هلو، آلو، خرمالو

 

استانداردهای میوه  قبل از صادرات 

 

میوه های صادراتی از نظر کیفیت به سه دسته ممتاز، درجه یک و درجه دو تقسیم بندی می شوند.

برای صادرات میوه باید استانداردهای کیفیتی بررسی شوند، این ضوابط اعم از موارد زیر است:

·       گوشت میوه باید سالم باشد و فاقد هر گونه له شدگی، ضربه دیدن، ترک خوردگی، پلاسیدن باشد.

·       میوه باید عاری از هر گونه لکه و تغییر رنگ بافت میوه باشد.

·       مشخصات میوه اعم از نام نوع میوه و عبارت محصول ایران، اطلاعات صادر کننده و تولید کننده و برند محصول صادراتی روی لیبل میوه ذکر شود.

·       بسته بندی میوه متناسب با معیارهای کشور مقصد باشد 

·       بسته بندی و سورت میوه  استاندارد و مناسب باشد. اگر این مرحله به درستی انجام نشود، احتمال فاسد شدن و افت کیفیت محصول افزایش پیدا می کند.

·       به اندازه میوه در بسته بندی و چیدن محصول توجه شود.

 

نکته مهم: وجود عیوب جزئی در صادرات میوه، قابل اغماض می باشد. ۳ الی ۴ درصد از کل محموله مجاز به داشتن نقص است.

 

کشورهای مقصد در صادرات میوه  

 

به طور کلی می توان گفت ایران تقریبا به تمام کشورهای همسایه از جمله کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، عراق، ترکیه، روسیه، یمن، عمان، امارات، قطر، بحرین، ترکمنستان، ارمنستان، قزاقستان، افغانستان، پاکستان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، انگلیس و آلمان میوه صادر می کند.