صفر تا صد کشت انار

صفر تا صد کشت انار
30 دی 1399 دهقان مارکت

صفر تا صد کشت انار

 

 فیزیولوژی

درختان انار درختچه هایی هستند که به ارتفاع حداکثری ۹ متر می رسند ولی اکثریت تا ۴ متر رشد می کنند این و عمری بیش از ۱۰ سال دارند‌.

به طور کلی ۲۰ نوع مختلف که هر کدام واریته هایی متنوعی دارند در دنیا وجود دارد که در مناطق نیمه گرمسیری و گرمسیری رشد می کند این گیاه در مناطق سردسیر سازگاری کمی دارد و نسبت به سرما شدید حساس بوده و از بین می رود.

درختان انار در سال های اولیه پس از کاشت رشد سریعی دارند بیشتر آن ها در سال سوم به بار می شیند و از سال پنجم به بعد به رشد اقتصادی می رسد یعنی در صورت شرایط مساعد بالای ۶۰ کیلوگرم محصول تولید می کنند.

 

ارقام انار

انار از لحاظ طعم و زمان برداشت به چند رقم تقسیم بندی می شود.

- زودرس شیرین که در ایران شامل رقم های آقا محمد علی، پوست سیاه شیرین، بردسکن می باشد.

- دیر رس که در اواخر مهر یا آبان ماه می رسد و شامل رباب نی ریز، ملس یزد، نادری و اردستانی می باشد.

 

نیازهای اکولوژیکی

آب و هوا

این گیاه در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری کشت می شود .بیشترین سطح زیر کشت انار متعلق به مناطق حاشیه کویر با آب و هوای خشک و گرم می باشد. دامنه دمایی قابل تحمل برای انار بین ۵- تا ۴۰ درجه سانتی گراد می باشد در صورتی که با افزایش و کاهش دما رو‌به‌رو باشیم گیاه به شدت آسیب می بیند.گرمای زیاد باعث سوختگی پوست میوه و سرمای بیش از حد باعث ترکیدگی و کاهش کیفیت آن می شود.

 

خاک و کوددهی

درختان انار به‌ انواعی از خاک ها سازگاری خوبی دارند اما در خاک های لومی شنی با  زهکشی مناسب  بهترین عملکرد را دارد. این گیاه نسبت به شوری خاک مقاومت زیادی از خود نشان می دهد ولی در بعضی موارد باعث آسیب به میوه می شود .

این گیاه در طول مرحله داشت به کوددهی زیادی نیاز ندارد. قبل از کاشت در مرحله آماده سازی زمین باید خاک را سنجید و با استفاده از کوددها کمبودهای آن را برطرف کرد. در زمان کاشت به ازای هر درخت ۵ کیلوگرم کود دامی پوسیده به گیاه داده می شود.

انار برای رشد به نیتروژن، فسفر و پتاسیم خالص نیاز دارد. دو عنصر نیتروژن و پتاسیم باعث بزرگ شدن میوه می شوند از این کود باید در مرحله داشت استفاده کرد.

فسفر برای ریشه زایی و گل دهی لازم است که باید در طول گل‌دهی به گیاه داده شود.

 

تکثیر و کاشت

تکثیر انار از سه طریق قلمه گیری، پیوند زدن و بذرپاشی انجام می شود که به طور معمول از قلمه گیری برای کاشت این گیاه استفاده می شود..

در قلمه گیری باید ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر از گیاه مادر برش داده شود و در قلمستان کاشته شود سپس بعد از شش ماه و مراقبت از گیاه آن را به زمین اصلی و گیاه پایه منتقل کرد و با فاصله ی بین ردیفی ۴ تا ۵ متر به صورت خطی کاشت.

هم چنین توصیه می شود قبل از کاشت شاخه های جانبی  هرس شوند و بعد کاشته شوند در غیر این صورت قدرت قلمه ها کم می شود

 

مراقبت های پس از کاشت

آبیاری

از آن جایی که ۲۰ تا ۵۰ درصد این میوه آب است پس از کاشت به آبیاری منظم نیاز دارد که بسته به جنس خاک و شرایط اقلیمی این نیاز متفاوت است. در خاک های لومی رسی در بهار هر ۷ روز یک بار انجام می شود این در صورتی است که در تابستان با نیاز شدید آبی هر سه روز یک بار به گیاه آب داده می شود .

آبیاری بیش از حد و بی نظمی در آن باعث خسارات در تشکیل و رشد میوه می شود. به طور مثال بی نظمی در آبدهی گیاه باعث ترک خوردن میوه می شود.

 

هرس 

برای افزایش میوه دهی و نابودی آفات درختان انار به هرس سالانه  سبک نیاز دارند این کار باعث افزایش رشد گیاه و میوه دهی بیشتر می شود. از آن جایی که این گیاه پاجوش های زیادی از پایه مادری تشکیل می دهد باعث صرف انرژی کل گیاه می شود و کمیت وکیفیت محصول نهایی را کم می کند به همین دلیل باید آن ها را حذف کرد. هرس گیاه در ۳ ساله ی اول رشد تاثیر به سزایی در تولید محصول با کیفیت را دارد .