طالبی

طالبی
09 آبان 1399 دهقان مارکت

طالبی

طالبی دارای ارقام زیادی است که از نظر شکل و طعم متفاوت می باشند. گوشت درآن ها به رنگ های قرمز، نارنجی، زرد،‌ سبز و سفید است.

برخی از ارقام کشت شده این میوه در ایران شامل سمسوری، تیل سبز، تیل طرقی، طالبی ساوه و آبهینه تربت جام است.

Image result for انواع طالبی

این میوه ی سبز رنگ و خط دار به نام های خربزه تخم قندی، خربزه تلخ، خربزه راک‌ و خربزه فارسی شناخته می شود. طالبی در اکثر نقاط کشور در استان های خراسان، تهران، قزوین، خوزستان، سمنان، فارس، اصفهان، گلستان و یزد کشت می شود که بیشترین عملکرد متعلق به استان گلستان و اصفهان است.

کشت طالبی

این میوه محصول فصل گرم است که بیشتر در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری کشت می شود. معمولا به یک دوره آب و هوای گرم و ترجیحا خشک با نور فراوان نیاز دارد. هوای ابری و بارانی در موقع رسیدن میوه باعث می شود که طعم مطلوب و کیفیت لازمه را پیدا نکند. دوره رشد این گیاه نسبتا طولانی است و بسته به رقم آن، منطقه، خاک واقلیم بین بازه زمانی ۸۵ تا ۱۲۰ روز متغیر است‌. خاک این گیاه باید شنی، لومی با زهکشی مناسب باشد در خاک های سنگین و رسی رشد خوبی ندارد. به طور کلی زمین هایی که دارای هوموس باشند برای آن ها مناسب است.

کاشت

Image result for طالبی

قبل از کاشت باید بذر طالبی با محلول های منگنز، کبالت یا روی تیمار شوند این فرآیند سبب زود گل دهی و افزایش درصد نسبت گل های ماده نسبت به گل های نر می شود.

در ایران بیشتر روش کشت به صورت مستقیم است ولی در برخی از مناطق آمریکا و اروپا کشت به صورت نشا کاری می باشد. انتخاب سیستم کاشت به امکانات و تقاضای محل، سیستم آبیاری و زهکشی خاک بستگی دارد.

مقدار بذر برای کشت در هر هکتار ۲ تا ۴ کیلوگرم است.

داشت ، برداشت

این مرحله شامل آبیاری، کوددهی، تنک کردن بوته ها، مبارزه با علف های هرز، گل گیری و هرس می باشد.

مقدار و نوع کود بستگی به حاصل خیزی و نوع خاک دارد.

نیاز آبی طالبی معمولا بالاست

بین ۲۵۰ تا ۳۷۵ میلی متر در طول فصل رشد، به همین دلیل استفاده از سیستم آبیاری تحت فشار یا به کاربردن روش هایی در صرفه جویی آب مقرون به صرفه می باشد. معمولا آبیاری هر پنج یا شش روز یک بار بسته به خاک، دما، و منطقه انجام می شود، برداشت این گیاه به صورت دستی و از اواخر اسفند تا خرداد انجام می شود.

صادرات

طالبی یکی از محبوب ترین میوه های دنیا است که در اروپا پتانسیل بالایی برای صادرات دارد.کشاورزان و تولید کنندگان این میوه می توانند با بالابردن کیفیت آن و شناخت ذائقه‌ی مشتری و توجه به سورتنینگ محصول ارز آوری خوبی داشته باشند. درخاورمیانه نیز سود آوری طالبی به دلیل کم بودن مسافت، قابل توجه است. عراق، عمان، امارات، کویت، بحرین جز کشورهایی خاورمیانه با پتانسیل بالا در صادرات است. از نکات مثبت این میوه در  جهان می توان به نداشتن بازار اشباع شده اشاره کرد.

امروزه طالبی دشتستان به روسیه و دیگر کشورهای آسیایی صادر می شود.