عسل

عسل
05 بهمن 1399 دهقان مارکت

 عسل

عسل به عنوان یک محصول غذایی سالم و پر کالری بسیار در نزد مردم محبوب است . عسل دارای تنوع گسترده ای است اما شاخص ترین انها مرکبات , چهل گیاه , گون ,است .که سهم عمده صادرات محصولات ایران شامل این موارد است البته تقاضا کلزا نیز در امریکا رو به فزونی است.

نکات مهم در تولید عسل 

  • عدم استفاده از دارو در عسل
  • عدم گرما  دیدن عسل
  • عدم استفاده از تغذیه مصنوعی
  • عدم تابش مستقیم نور خورشید 

 

سود صادرات عسل


سهم صادرات عسل در بازار جهانی بیش از دو میلیارد دلار است. بزرگترین کشورهای صادر کننده عسل چین، نیوزلند، ترکیه، آرژانتین و... هستند . صادرات عسل در 5 سال اخیر بیشتر از 3 درصد رشد داشته است. صادر کننده های عسل بیشتر بر روی کشورهای اروپایی تمرکز کرده اند.
بر اساس آمارهای اتحادیه صادرکنندگان، در سال گذشته صادرات عسل ترکیه 7 درصد افزایش داشته است. این کشور عسل خود را به 48 کشور صادر کرده است. ترکیه تنها کشور صادرکننده عسل به امارات متحده عربی بوده است و همینطور آلمان بزرگترین واردکننده عسل از ترکیه و کشورهای آمریکا، عربستان سعودی، اسپانیا، و اتریش در رده های بعدی قرار می گیرند.
پیشرفت کشور نیوزلند در سال های گذشته با صادرات عسل.صادرات عسل نیوزلند 22 ٪ رشد داشته است.

 

درامد صادرات عسل


ایران بیشترین کندوی زنبورعسل را دارد و بعد از آن کشور چین دارنده بیشترین کندو زنبور عسل است. بیشتر کشورهای جهان خواهان عسل ایرانی هستند. ایران با 75 هزار تن تولید چهارمین تولید کننده عسل در جهان است. جود بعضی از مشکلات مانع رسیدن صادرات عسل به جایگاه مطلوب خود شده است. عسل ایران دارای خواص بی‌نظیر گیاهان دارویی است که با حمایت از تولیدکننده های  داخلی می‌توان به درامد بسیاری از طریق صادرات عسل رسید، اما وجود برخی افراد سودجو باعث کاهش برداشت عسل در سال‌های اخیر شده است که دلیل این موضوع را بی‌کیفتی ملکه‌های زنبورعسل می‌دانند اما در واقع آن ها می خواهند  با واردات و فروش آن با قیمت‌های بسیار بالا بیشترین سود را به جیب بزنند.

 

قوانین صادرات عسل

 

صادرات عسل نیز مانند دیگر محصولات دارای  قوانین و ضوابط می باشد. در کل داشتن گواهینامه سلامت غذا و دارو وزارت بهداشت و گواهی استاندارد برای صادرات ضروری است. اما نکته قابل توجه در مورد عسل این است که صادرات عسل مشمول پرداخت عوارض گمرکی جهت خروج از کشور نمی شود.
مهم ترین نکته در صادرات بازاریابی است یعنی شناخت دقیق بازار رقیب.

 

صادرات عسل ایران

بیشتر عسل ایران به کشورهای چین، عراق، متحده عربی، افغانستان، امارات، ترکیه، عمان، قزاقستان، کویت، لبنان، مالزی، آذربایجان، قطر، آلمان، بحرین صادر می شود. عسل ایران به علت کیفیت بالایی که دارد بسیاری از کشورهای همسایه و اروپایی خواهان آن هستند.

 

صادرات عسل به عراق

محصولات زیادی از ایران به کشور عراق صادر می شود که عسل یکی از پرطرفدارترین آن هاست.

 

صادرات عسل به اروپا

ایران به علت داشتن شرایط جغرافیایی و آب و هوایی مناسب یکی از تولیدکنندگان عسل مرغوب در جهان محسوب می‌شود. تنوع گل و گیاهی کشور باعث تولید عسل‌های متنوع و با خاصیت دارویی می شود. به همین علت بسیاری از کشورهای اروپایی با یک واسطه از ایران عسل وارد می کنند