علل زردشدن برگ های درختان

علل زردشدن برگ های درختان
08 خرداد 1400 دهقان مارکت

 

 

 

مقدمه 

آیا می دانید دلایل زرد شدن برگ های درختان چیست؟ به عنوان یک کشاورز یا باغدار چه راهکارهایی را برای کاهش این پدیده پیشنهاد می کنید؟ در ادامه مقاله، ما به شناخت و بررسی عوامل موثر بر روی زرد شدن برگ های درختان می پردازیم. 

آبیاری متعادل 

آبیاری بیش از حد و کمبود آب هر دو باعث زرد شدن برگ های درختان می شود‌.

آبیاری بیش از حد: با آبدهی بیش از حد نیاز گیاه، ریشه ها خفه می شوند و دچار پوسیدگی می گردند. از علائم آبیاری بیش از حد می توان به تغییر رنگ برگ های بالغ از زرد به قهوه ای، ایجاد لکه های و توده های سیاه روی ساقه و برگ ها و تر‌کیدگی میوه اشاره کرد‌. برای سنجش میزان رطوبت خاک می توان با حفر کوچک یک چاله نزدیک ساقه گیاه و برداشتن مقداری از آن و لمس خاک نیاز آبی گیاه را بررسی کرد. برای جلوگیری از این رویداد باید تعداد دفعات آبیاری را کم ولی با عمق بیشتری انجام داد .

کمبود آبیاری: کم آبی در گیاهان باعث پژمردگی و کاهش عملکرد در آن ها می شود.

از علائم آبیاری کم در گیاهان می توان به پژمردگی و زرد شدن برگ های جوان و جدید اشاره کرد.

همان طور که قبلا گفته شد نیاز آبی گیاهان به عوامل مختلفی اعم از محیط کشت، شرایط آب و هوایی و نوع گیاه بستگی دارد. برای جلوگیری از کمبود آبدهی در درختان باید گیاهان را عمیق تر و با تکرار کم آبیاری شوند؛ این امر باعث می شود ریشه ها عمیق شوند و گیاه بیشترین مواد مغذی را از خاک بگیرد.

کمبود مواد غذایی

یکی از دلایل مهم زردشدن برگ های گیاه، کمبود مواد غذایی در آن هاست. گیاهانی که دچار کمبود مواد مغذی هستند معمولا علائم مختلفی اعم از کاهش رشد و تغییر رنگ از خود نشان       می دهند ‌.با بررسی گیاه و شرایط محیط کشت می توان نسبت به کمبود مواد غذایی  در گیاه اقدام کرد.

 کمبودهای عناصر مغذی و علائم آن ها

نیتروژن: توقف در رشد، زرد شدن برگ های پائینی درخت 

فسفر:  توقف رشد برگ ها، کوچک ماندن آن ها و ارغوانی شدن برگ های پائینی 

پتاسیم: ایجاد لکه های قهوه ای روی برگ های بالغ، رنگ پریدگی و سوختگی حاشیه برگ ها و زردشدن حاشیه برگ های پائینی 

گوگرد: توقف رشد و زرد شدن برگ های پائینی 

آهن: ایجاد و گسترش لکه های نارنجی بر روی برگ های انتهایی، زرد شدن پهنک برگ های جوان و سبز باقی ماندن رگبرگ های آن ها و توقف رشد گیاه 

منیزیوم: ظهور برگ زرد با راه راه سفید در امتداد رگبرگی ‌که هنوز سبز می باشد.

روی: جارویی شدن برگ های جوان در سرشاخه های درخت و ایجاد نقاط و لکه های زرد در       برگ های سبز تیره 

کلسیم: زردشدن برگ ها و ایجاد شکنندگی و تردی آن ها 

بور: بدشکلی و سیاه شدن میوه مخصوصا سیب، کاهش گرده افشانی و کاهش رشد و نمو 

مس: خشکیدگی شاخه های جوان، افزایش رشد و ایجاد برگ های درشت با رنگ سبز تیره و لکه های زرد 

کلر: خشکی برگ ها 

نور مناسب 

هنگامی که گیاه نور مناسبی را دریافت نکند دچار زردی برگ ها می شود.

یکی از راهکارهای مناسب برای دریافت نور توسط گیاه انجام هرس در آن ها می باشد .با هرس گیاهان نور بیشتری دریافت می کنند در نتیجه با انجام فتوسنتز و تولید کلروفیل برگ ها سبز    می شوند. از طرفی دیگر بعضی از گیاهان در طول دوره رشد به سایه بیشتر از نور خورشید نیاز دارند برای جلوگیری از آسیب پذیری آن ها باید گیاهان سایه دوست مانند کاهو را در محیط هایی که از گرما و نور مستقیم خورشید در امان هستند، کاشت .

برای کنترل نور در گیاهان باید :

·        گیاهان را متناسب با شرایط زیستی و نیازهایش در محیط کاشت.

·        هرس را در گیاهان به موقع انجام داد و در صورت زردشدن برگ ها آن را حذف کرد.

سرمای شدید

تغییر ناگهانی دمای هوا و سرد شدن طولانی هوا باعث زرد شدن برگ های گیاهان  مانند گوجه فرنگی می شود .از علائم تنش سرما در گیاهان می توان به زرد شدن برگ ها و سوختگی لبه های آن ها اشاره کرد‌. برای محافظت از گیاهان در برابر سرمای شدید، باید آن ها را پوشاند و از روش های کاهش سرمازدگی در گیاهان استفاده کرد.

کوددهی بیش از حد 

در صورتی که گیاه با کمبود مواد مغذی روبه رو باشد، با کاهش رشد مواجه می شود در نتیجه برای رفع آن می توان با استفاده از کوددهی نیاز گیاه را جبران کرد. از سوی دیگر کوددهی بیشتر منجر به عدم جذب مواد غذایی توسط گیاه می شود. بنابراین برگ های گیاه دچار تغییر رنگ، خشکیدگی و ریزش می شوند .

برای مثال مصرف بیش از حد کودهای ازته باعث ازیاد شاخ و برگ در گیاهان می شود که در نهایت منجر به کاهش رشد و توقف رشد گیاه می شود‌.

بیماری های ویروسی و قارچی 

برای جلوگیری از بیماری های ویروسی و قارچی در گیاهان باید کلیه عوامل تاثیر گذار بر رشد گیاه را ‌کنترل کرد. تغذیه خوب، آبیاری مناسب، کوددهی و هرس به موقع و رعایت صحیح تناوب کشت باعث کاهش بیماری در گیاهان می شود‌.

آفات 

بسیاری از آفات مکنده مانند شته ها، تریپس، کنه ها، مگس سفید و ... با تغذیه از شیره گیاهی و ضعیف شدن گیاه باعث زردشدن برگ‌ها می شوند .برای کاهش این پدیده باید به طور مرتب گیاه را از نظر حمله آفات بررسی کرد و با آن ها مبارزه نمود.

جمع بندی 

 مهم ترین دلایل زردی گیاهان آبیاری نامتعادل، سرمازدگی، نبود نور مناسب، کمبود مواد مغذی، علف های هرز، بیماری های ویروسی و قارچی و آفات می باشند‌.