مشکلات بیولوژیکی انار

مشکلات بیولوژیکی انار
16 بهمن 1399 دهقان مارکت

مشکلات بیولوژیکی انار

آفتاب سوختگی

این پدیده یکی از مشکلات فصلی وکم اهمیت انار می باشد به طور کلی این اختلال باعث آسیب به بافت کامبیوم گیاه می شود که در ابتدا این آسیب با تغییر رنگ پوست ظاهر می شود یعنی به رنگ قهوه ای مایل به قرمز در می آید. سپس با گذشت زمان بافت آسیب دیده خشک می شود تا جایی که انار ترک می خورد.

 

آفتاب سوختگی به طور ویژه در درختان جوان رخ می دهد اما گاهی با هرس نامناسب شرایط برای آفتاب سوختگی تقویت می شود پس درجه حرارت های بالا، وزش باد داغ شدید، هرس کاذب و جابه جایی نامناسب از علل ایجاد آفتاب سوختگی برای این میوه می باشد.

 

مدیریت و کنترل آن

- انتخاب محل کاشت مناسب

 

- جلوگیری از هرس سنگین و کاذب

 

- محافظت میوه ها در برابر نور مستقیم خورشید و بادها

 

سفید شدن دانه های انار

یکی از علل این پدیده مصرف بیش از حد کودهای شیمیایی در طول دوره رشد می باشد به طور کلی هر چه میزان کود مصرفی بیشتر شود نیاز آبی گیاه هم بیشتر می شود که در صورت عدم تامین آن دانه ها دچار نوعی سوختگی می شود و سفید می شوند. از دیگر علل آن می توان به انبار کردن آن در دمای کمتر از دمای مطلوب اشاره کرد در چنین شرایطی آنتوسیانین ها به سرعت تجزیه می شوند و دانه ها به رنگ روشن در می آیند، پس با کنترل تغذیه گیاه و انبار داری صحیح می توان از بروز این حادثه جلوگیری کرد.

Image result for سفید شدن دانه های انار

 

ترکیدگی

یکی از مشکلات بسیار جدی در میوه انار ترک خوردن آن می باشد چون میوه های آسیب دیده مستعد ابتلا به انواع بیماری های قارچی می باشند به همین خاطر تمام ارزش خود را از دست می دهند.

 

علل ترک خوردگی

- آبیاری نامنظم و کم آبی

 

- وزش بادهای گرم در تابستان 

 

- کمبود بعضی از عناصر مانند بور و کلسیم

 

-تغذیه نامناسب و اختلالات هورمونی

 

- تغییرات شدید دمایی

 

- استفاده بیش از حد ازت

 

-شیوع آفات مکنده مانند شته ها

 

مدیریت و کنترل آن

- انتخاب درست احداث باغ و محل کاشت

 

-آبیاری مناسب و منظم که این میزان بر اساس منطقه جغرافیایی، نوع رقم، جنس و بافت خاک متفاوت است‌. بنابراین انار پس از تشکیل میوه تا زمان بلوغ به آبیاری منظم و کافی نیاز دارد چنان چه آبیاری به گیاه قبل از برداشت متوقف شود ترک خوردگی افزایش پیدا می کند.

 

-استفاده از ارقام مقاوم متحمل به ترکیدگی

 

- استفاده از دو عنصر بور و کلسیم در طول دوره رشد