مهم ترین آفات هلو و شلیل

مهم ترین آفات هلو و شلیل
23 فروردین 1400 دهقان مارکت

آفات به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم به درختان هلو و شلیل حمله می کنند و باعث خسارت زایی خواهند شد.
در خسارت زایی مستقیم آفات به اندام های مختلف گیاه حمله می کند و از آن ها تغذیه می کند. این در حالی است که در روش غیر مستقیم خسارت با عاملی غیر از آفات ایجاد می شود. در این روش بیماری ها قابلیت سرایت دارند .

به طور کلی آفات هلو و شلیل می توانند به صورت جدی باعث کاهش برداشت محصول شوند و خسارت های زیادی را ایجاد نمایند. از آن جایی که عمر اقتصادی این دو میوه نسبت به سایر میوه های هسته دار کمتر است، همواره باید با کنترل آفات میزان خسارت زایی را به حداقل رساند .

آفت کرم آلو

یکی از مهم ترین آفات هلو و شلیل می باشد. این آفت در اوایل بهار از سرشاخه ها و جوانه های انتهایی تغذیه می کند. همزمان با رسیدن میوه ها لاروهای به میوه ها حمله می کنند.

با تغذیه کرم آلو از سرشاخه ها فرم آن ها تغییر کرده و حالت جارویی شکل به خود می گیرد .

این خسارت در مورد درختان جوان بسیار شدید است به طوری که باردهی درختان را به شدت تحت الشعاع قرار می دهد .

یکی از روش های کارآمد برای مبارزه با این آفت، تله های فرمونی می باشد. همچنین با استفاده از سموم شیمیایی نظیر ارگانوفسفات ها می توان با آن ها مقابله کرد .

آفت شپشک ها و سپرداران

این دسته از آفات با تغذیه از شیره سلولی و گیاهی باعث ایجاد ضعف عمومی در گیاه و کاهش عملکرد آن ها می شوند .

شپشک ها و سپرداران سرعت رشد و نمو بالایی دارند و به راحتی گسترش پیدا می کنند. شپشک سن ژوژه بسیار بارور می باشد و در هر تخم گذارای تا ۴۰۰ پوره را می تواند به وجود بیاورد .

این دو آفت از نظر ساختاری باهم تفاوت دارند. سپرداران روی سطح خارجی بدن خود یک اندام سخت کوتیکولی دارند‌. این اندام سپر مانند مقاومت آن ها را در برابر شرایط نامساعد بیشتر می کند .

یکی از بهترین راه های کنترل این آفات استفاده از  روغن های صنعتی و سم  اتیون در فصل زمستان می باشد .

از دیگر راه های مبارزه با این آفات می توان به کاهش مصرف کودهای نیتروژن دار و استفاده از سمومی نظیر مالاتیون، دیازینون و ایمیدوکلوپراید اشاره کرد.

آفت شته ها 

شته ها از رایج ترین آفات درختان هلو به شمار می روند که باعث کاهش شدید عملکرد درختان می شود .

شته ی سبز هلو گونه ای از این آفت می باشد که به صورت کلونی های پرجمعیت پشت برگی تجمع می کند و از شیره ی گیاهی آن تغذیه کرده و در عوض ماده ای دفعی و چسبناک به نام عسلک از خود تولید می کند .

شته ها با تغذیه از برگ ها بافت آن ها را تغییر می دهند در واقع باعث لوله ای شدن برگ ها می شوند. آن ها هم چنین به سرشاخه های جوان و دمگل ها نیز حمله می کنند .

یکی دیگر از جنبه های خسارت زایی این آفت انتقال بیماری های ویروسی می باشد. ویروس مولد موزائیک برگی توسط شته ی سبز منتقل می شود .

شته سیاه هلو گونه دیگر از شته ها می باشد با این تفاوت که این خسارت باعث بدشکلی ساقه ها نیز می شود .

برای کنترل این آفت می توان از سمومی نظیر آبامکتین، اتیون، ایمیداکلوپراید، استامی پراید و دی کلرووس تحت نظر کارشناس کشاورزی استفاده کرد .

آفت سرشاخه خوار  

مهم ترین آفت چوب خوار هلو و شلیل سرشاخه خوار می باشد. لاروهای این آفت در اوایل بهار فعالیت خود را روی غنچه ها آغاز می کند و از جوانه های گل کرده، تغذیه می کند. 

به مرور زمان این لاروهای قهوه ای رنگ به سمت سرشاخه ها حرکت کرده و با تغذیه از آن ها باعث محدود شدن رشد سرشاخه ها و خشک شدن آن ها می شود. این آفت در نهایت باعث کاهش عملکرد گیاه و افت آن می گردد.

برای کنترل آفت سرشاخه خوار می توان از تله های فرمونی استفاده کرد‌. در صورتی که چندین شاخه از گیاه مورد حمله این آفت قرار گرفته باشد با استفاده از آفت کش ارگانوفسفات می توان با آن ها مبارزه کرد ‌.

آفت کنه ها  

این دسته از آفات حشرات مکنده ای هستند که، از شیره ی سلولی گیاه تغذیه می کنند. در نتیجه، مواد مغذی گیاه کاهش پیدا می کند. به طور کلی، گیاه دچار ضعف عمومی و تغییر ساختاری سلول می شود .

یکی از علائم ظهور این آفت لوله ای شدن برگ ها می باشد. این آفات به سرعت گسترش پیدا می کند و آلودگی را پخش خواهد کرد .

سم پاشی زمستانه یکی از بهترین راهکارهای کاهش کنه ها می باشد. همچنین با استفاده از سمومی مانند آبامکتین، ایمیداکلوپراید، پروپارژیت و برومو پروپیلات زیر نظر کارشناس کشاورزی می توان با آن ها مبارزه کرد .

آفت کرم های ریشه خوار  

لاروهای این آفت از ریشه گیاه تغذیه می کند و باعث آسیب به آن ها می شود. با زخم شدن ریشه درختان زمینه برای رشد پاتوژن ها فراهم می شود.کرم سفید ریشه، از معمول ترین کرم های ریشه خوار می باشد که بیشترین خسارت را به درختان هلو و شلیل وارد می کند .

با روش های مکانیکی اعم از یخ آب زمستانه و شخم پای درخت می توان این آفت را کنترل کرد. همچنین با استفاده از سمومی نظیر دیازینون و سایپرمترین می توان با این آفت مبارزه نمود .

آفت سن ها  

این آفت به قسمت های مختلف درخت از جمله جوانه های گل، گل و میوه حمله می کند. سن های هلو و شلیل با تغذیه از آن ها باعث دفرمه شدن و ترشح صمغ از میوه می شود .

موثرترین روش برای کنترل سن ها، دفع علف های هرز می باشد. از طریق عملیات زراعی و استفاده از علف کش ها می توان به طور قابل توجهی سن ها را کنترل کرد .

آفت پروانه ی چوب خوار 

پروانه ی چوب خوار هلو از بافت گیاه تغذیه می کند و به شاخه های بارده، تنه ی درخت و اسکلت آن حمله می کند که در نهایت باعث نابودی سریع درختان خواهد شد. تشخیص حمله ی این آفت در مراحل ابتدایی بسیار مشکل است .

 برای کنترل پروانه ی چوب خوار هلو می توان از تله های فرمونی و آفت کش های ارگانوفسفات استفاده کرد‌.