مهم ترین بیماری های گوجه فرنگی

مهم ترین بیماری های گوجه فرنگی
18 بهمن 1399 دهقان مارکت

مهم ترین بیماری های گوجه فرنگی

▪ پژمردگی فوزاریومی

یکی از مهم ترین بیماری های گوجه فرنگی می باشد. در این بیماری برگ های پائینی و مسن تر گیاه زرد و پرمژده می شوند که با گسترش فوزاریوم باعث خشک شدن و ریزش برگ ها، کوتولگی گیاه ، کاهش تولید میوه و کم رشدی می شود .این قارچ ها قابلیت زنده ماندن تا چندین سال را دارد در صورتی که خاک به فوزاریوم آلوده شود می تواند محصولات زیادی را از بین ببرد.

Image result for پژمردگی فوزاریومی گوجه فرنگی

کنترل بیماری

برای کنترل این بیماری باید از ارقام مقاوم به این بیماری استفاده کرد

، تجهیزات آلوده را ضدعفونی کرد

و زمین کشاورزی را از این پاتوژن پاک سازی کرد

سفیدک پودری

سفیدک پودری گونه های مختلفی از قارچ ها باعث این بیماری می شوند در ابتدا در سطح فوقانی برگ ها مسیلیوم ایجاد می شود با گسترش این قارچ لکه هایی سفید روی سطح برگ و قسمت های دیگر گیاه ظاهر می شود که در نهایت باعث تشدید پدیده پوسیدگی در گیاه می شود.

Image result for سفیدک پودری گوجه فرنگی

علائم

از علائم این بیماری می توان به کاهش تولید میوه ،ریزش و حذف برگ ها اشاره کرد .

رطوبت نسبتا پائین و شرایط خشک و گرم باعث رشد این بیماری می شود .

کنترل بیماری

1-برای کنترل این بیماری باید قبل از کاشت آلودگی ها محیطی را از بین برد

2- از گونه های مقاوم به کاشت استفاده کرد

3- در صورتی که گیاه آلوده به این قارچ شد بایستی قسمت های آلوده را حذف کرد .

4-هم چنین با استفاده از قارچ کش هایی مثل بلکیوت ، تیومیت ، دومارک می توان با آن ها مبارزه کرد .

 

▪ شانکر باکتریایی

 این بیماری معمولا از طریق بذر آلوده و استفاده از تجهیزات آلوده منتقل می شود.

که باعث ظهور علائمی شامل مرگ و ریزش برگچه ها ، تغییر بافت و شکل میوه ( ایجاد نقاط کوچکو گرد ) می شود.

یکی از راه های موثر برای کنترل این بیماری استفاده از بذر های سالم می باشد .در صورتی که بذرها آلوده باشند باید با آب داغ آن ها را شست و شو داد این کار باعث ضدعفونی شدن دانه ها می شود .هم چنین قبل از کاشت باید دقت کرد که زمین عاری از هر گونه عامل بیماری زا و بقایای تجزیه نشده باشد تا از بروز این بیماری جلوگیری شود. در صورتی

که گیاه آلوده به این پاتوژن شود باید از قارچ کش هایی مثل فسفیت پتاسیم استفاده کرد .

Image result for شانکر باکتریایی گوجه فرنگی

ویروس موزاییک

چندین ویروس با ارتباط نزدیک باعث ایجاد لکه های تیره رنگ و برجسته روی گوجه فرنگی می شود که به مرور باعث فرورفتگی می شود که در نهایت باعث کاهش رشد و پژمردگی آن ها می شود با ضدعفونی کردن بذرها می توان از بروز این بیماری جلوگیری کرد.

Image result for شانکر باکتریایی گوجه فرنگی

 

▪ پژمردگی باکتریایی

این باکتری در خاک زندگی می کند و در باقی مانده محصولات زراعی از کشت قبلی و علف های هرز وجود دارد که در رطوبت بالا گسترش پیدا می کند و از طریق ریشه به کل گیاه سرایت می کند .با هرس برگ های آلوده ، ضدعفونی کردن خاک و بذر می توان از این بیماری جلوگیری کرد.

Image result for پژمردگی باکتریایی در گوجه فرنگی

 

▪ پژمردگی ورتیسلیومی

علائم این بیماری شامل ظهور لکه های زرد مایل به قهوه ای روی برگ ها ، ریزش آن ها از سمت پائین ، خشک شدن همزمان ساقه ها و پژمردگی بوته ها می باشد .عوامل مختلفی باعث شکل گیری این بیماری می شود برای مبارزه با این قارچ باید ارقام مقاوم را انتخاب کرد ، از بذرهای سالم و عاری از پاتوژن استفاده کرد و خاک را قبل از کاشت ضدعفونی کرد.Image result for پژمردگی ورتیسیلیومی گوجه فرنگی

▪پوسیدگی تزانزیت

این بیماری بعد از برداشت ایجاد می شود در صورتی که شرایط انبار سازی نامساعد باشد و میوه تحت رطوبت بالا قرار بگیرد ضایعات کم رنگ و آبکی روی مویه ایجاد می شود که به مرور زمان به دیگر میوه ها منتقل می شود .

Image result for گوجه فرنگی بیماری ترانزیت

پوسیدگی ترانزیت در اب و هوای گرم و مرطوب شدیدتر می شود .برای کنترل این بیماری باید از ذخیره سازی طولانی مدت گوجه فرنگی اجتناب کرد .از بسته بندی های مناسب استفاده کرد و در صورت الودگی گوجه ای آن را از سایر میوه ها جدا کرد .

▪ پوسیدگی ساقه

، طوقه و ریشه قارچ عامل این بیماری می تواند تا مدت های زیادی در خاک و بقایای گیاهی زنده بماند و از طریق خاک و تجهیزات آلوده باعث بیماری می شود در شرایط آب و هوای گرم و مرطوب این قارچ گسترش پیدا می کند و پیشرفت می کند .علائم این بیماری شامل پرمژدگی ساقه و پوسیدگی قهوه ای ریشه می باشد .در صورت گسترش عوامل بیماری گیاه به طور کامل از بین می رود .برای کنترل این بیماری قبل ار کاشت بایدخاک شخم عمیق زده شود ، بقایای محصولات قبلی از بین برود و از قارچ کش ها استفاده شود.

Image result for پوسیدگی ساقه گوجه فرنگی

▪ آنتراکنوز

این بیماری تا زمانی که میوه نرسیده باشد مشخص نخواهد شد این بیماری قارچی بعد از برداشت گسترش پیدا می کند و باعث ایجاد نقاط گرد و فرورفته قهوه ای رنگ می شود و میوه پوسیده می شود. این بیماری به طرق مختلف بذر آلوده ، بقایای محصولات باقی مانده در خاک ایجاد می شود و در آب و هوای گرم و مرطوب علائم شدیدتر می شود . برای کنترل این بیماری زمانی که میوه آلوده به این قارچ شود باید آن ها را از بین برد .

هم چنین سطح مواد مغذی به ویژه کلسیم و نیتروژن در خاک باید مرتبا کنترل شود تا مقاومت میوه به این قارچ زیاد باشد .

از دیگر عوامل کنترل این بیماری می توان به سنجش رطوبت خاک و استفاده از مواد شیمیایی مثل کلروتالونیل و سولفات روی اشاره کرد.

لکه باکتریایی

این باکتری از طریق بذر ، آلودگی محیط کاشت ، وسایل و تجهیزات آلوده و حشرات باعث بیماری در گوجه فرنگی می شود.

هوای گرم و مرطوب باعث تشدید این بیماری می شود .زمانی که گیاه آلوده به این باکتری شود لکه های تیره و برجسته روی میوه ایجاد می شود ، برگ ها خشک می شوند و تغییر رنگ می دهند.

برای کنترل این بیماری باید از بذرهای عاری از پاتوژن استفاده کرد در صورت آلودگی باید بذر ها را با آب داغ یا هیپوکلریت کلسیم ضدعفونی کرد.

بهداشت مزرعه

- تنظیم کوددهی ( افزایش منیزیوم ، کلسیم و نیتروژن )

- ضدعفونی کردن تجهیزات و وسایل کشت و استفاده از آفت کش هایی مثل سولفات روی و مانب در کنترل این بیماری موثر می باشند .

▪ کپک خاکستری

عامل ایجاد کننده این بیماری قارچ Botrytis می باشد که باعث لکه های خاکستری ضخیم روی گوجه ها ، مرگ نهال و گیاهچه ، پوسیدگی قسمت های رویشی گیاه می شود . اسپورهای این قارچ قابلیت زنده ماندن در بقایای گیاهی و خاک را دارد، به همین دلیل باید باقی مانده محصولات قبلی از زمین را تمیز کرد.در صورتی که گوجه ای به این بیماری مبتلا شود باید از بسته بندی آن خودداری کرد زیرا باعث سرایت به کل گوجه ها می شود .هم چنین باید قبل و بعد از کاشت از قارچ کش ها استفاده کرد.

 

▪ پوسیدگی گیاهی

بیماری پوسیدگی گیاهی از طریق خاک ، حیوانات و ماشین آلات منتقل می شود .میوه هایی که در خاک آلوده رشد می کنند باعث تغییر رنگ از سبز مایل به خاکستری با لکه های قهوه ای بزرگ می شود .با گذشت زمان آلودگی بافت میوه نرم می شود و از بین می رود . برای کنترل این بیماری باید از کاشت گوجه در مناطق آلوده جلوگیری کرد ، تجهیرات و وسایل آلوده را ضدعفونی کرد ، میوه و گیاهان آلوده را حذف کرد و از قارچ کش ها استفاده کرد.

 

▪ ویروس پیچیدگی برگ 

یکی از مخرب ترین بیماری ها گوجه فرنگی می باشد که باعث لوله شدن برگ ها و خم شدگی آن ها می شود .رشد گیاه را متوقف می کند و گیاه را دچار کوتولگی می کند .این ویروس از طریق مگس سفید منتقل می شود و باعث خشک شدن و کوچیک شدن میوه ها می شود .تنها راه مقابله با این بیماری مبارزه با ناقل یعنی مگس سفید می باشد پس باید محیط کاشت عاری از مگس سفید باشد.

 

علف های هرز و محصولات باقی مانده از کشت قبلی میزبان مگس های سفید می باشند با نابودی آن ها می توان از بروز این بیماری جلوگیری کرد .هم چنین با استفاده از مواد شیمیایی مناسب میتوان مگس هاس سفید را کنترل و نابود کرد.