نقش بسته بندی در صادرات

نقش بسته بندی در صادرات
25 اردیبهشت 1400 دهقان مارکت

 

 

ایران به دلیل داشتن تنوع آب و هوایی پتانسیل زیادی در زمینه تولید محصولات کشاورزی دارد.

با توجه به آمار و ارقام منتشر شده سهم صادرات محصولات کشاورزی ایران مانند میوه و صیفی جات نسبت به سایر کشورها درصد کمی را به خود اختصاص داده است .

متاسفانه امروزه  بسیاری از محصولات کشاورزی ما به صورت فله به بازارهای جهانی صادر می شود.

بنا به آمار منتشر شده هر محصول کشاورزی صادراتی که به صورت فله عرضه می شود، سالیانه ۳۵ درصد به ضایعات تبدیل می شوند.

افزایش ضایعات باعث نابودی هزینه های تولید محصول از کاشت تا برداشت می شود.

یکی از این هزینه های تولید هزینه ی آبیاری محصول می باشد، به همین خاطر با خشکسالی روز افزون، نبود بسته بندی تهدیدی بزرگ برای عدم فروش و ضایعات بیشتر است.

یکی از معایب نبود بسته بندی و بسته بندی نامناسب، عدم توجه مشتری حتی با داشتن کیفیت بالا به محصول می باشد؛ به صورتی که نظر مشتری جلب نمی شود و محصول کشاورزی از بین می رود.

زمانی که بسته بندی  محصول مناسب و زیبا نباشد، فروش کاهش پیدا می کند؛ در واقع یکی از ضعف های ما در این صنعت عدم سرمایه گذاری روی این دو پارامتر می باشد.

 نیمی از این مشکل به دلیل نبود کارشناسان و سرمایه گذاران می باشد و نیمی دیگر معطوف به نداشتن بسته بندی مناسب.

این در حالی است که با ورود به صنعت بسته بندی پیشرفته علاوه بر افزایش فروش می توان با کشورهای دیگر رقابت کرد و اعتبار کسب کرد. برای مثال زعفران ایران به صورت فله ای به اسپانیا صادر می شود و آن جا با نشان و نام کشور اسپانیا به سایر کشورها صادر می شود.

بنابراین با افزایش دانش و خلاقیت و استفاده از ماشین آلات مدرن می توان باعث رشد صادرات و افزایش ارزآوری شد. در حال حاضر کشورهای آمریکا، چین و ژاپن در بین کشورهای جهان قطب های صنعت بسته بندی می باشند.

اهداف بسته بندی 

·        دارای نقش ضروری در تولید یک محصول می باشد.

·        باعث هویت بخشی به محصول و شناساندن آن به مشتری می شود.

·        موجب حفاظت از محصول و افزایش عمر نگهداری آن می شود.

·        ضایعات محصول را کاهش می دهد.

·        سبب افزایش فروش کالا می شود.

شرایط بسته بندی مناسب 

o       مطابق با استانداردهای جهانی

o       مطابق با نیاز و فرهنگ کشور مقصد 

o       مطابق به مقررات و قوانین کشور مبدا

o       جلب توجه خریدار و افزایش فروش 

o       ذکر مشخصات محصول اعم از نام، تاریخ و شرایط نگهداری