نقش بور و اهمیت ان در گیاهان

نقش بور و اهمیت ان در گیاهان
14 بهمن 1399 دهقان مارکت

نقش بور و اهمیت ان در گیاهان

بور ( Boron ) جز عناصر میکرو یا همان کم مصرف است که حضورش برای گیاهان ضروری می باشد. در واقع گیاهان به مقادیر زیادی از این عنصر نیاز ندارند اما اگر به میزان کافی نیاز گیاه به این عنصر تامین نشود باعث بروز مشکلات جدی در رشد و سلامت گیاه می شود .

عملکرد بور

بور یکی از عناصر مهم در سنتز دیواره سلولی گیاهان است که باعث ساخت و پایداری دیواره سلولی می شود ، هم چنین برای ریشه این امکان را فراهم می کند که پتاسیم و فسفر بیشتری را جذب کند .در واقع بور به میزان دسترسی گیاه به سایر مواد مغذی مثل نیتروژن و کلسیم اثر گذار است در صورتی که کمبود آن باعث کاهش جذب عناصر ریز مغذی دیگر می شود . فرآیندهایی درون سلولی گیاهی مانند انتقال ساکاروز و انرژی به قسمت در حال رشد گیاه ، تنظیم سطح هورمون ها و هم چنین تثبیت عنصر نیتروژن به وسیله بور انجام پذیر است .این عنصر هم چنین تقش مهمی در تولید مثلی گیاهان دارد و به گرده افشانی ، رشد میوه و دانه کمک بسیاری می کند .

کمبود بور و تاثیر آن بر گیاهان

از آن جایی که بور یکی از عناصر ریز مغذی ضروری برای گیاه می باشد نبود آن باعث کاهش رشد و توقف در آن می شود .انتقال اولیه عنصر بور در آوندهای چوبی گیاه انجام می شود در صورتی که بیشتر گیاهان قابلیت انتقال بور به قسمت های مختلف از جمله مریستم های جوان ، نوک ریشه ، ساختارهای گل و میوه را ندارند پس اولین علائم کمبود بور در این قسمت ها مشاهده می شود . بنابراین کمبود بور در قسمت های مختلف گیاه تاثیرات مختلفی دارد .در اثر فقدان این عنصر جوانه های انتهایی می میرند ، ساقه ها شکننده می شوند ، برگ ها ی جدید ضخیم می شوند ، ریشه ها کوتاه و کم می شوند ، باعث کاهش و نقص در گلدهی و میوه دهی می شود ، جوانه ها و گل ها می ریزند که در نتیجه رشد گیاهان را متوقف می کند .

اثر عوامل زیستی بر روی عملکرد بور

یکی از عوامل اثر گذار در جذب بور توسط گیاه خاک کشت می باشد .خاک های سبک قابلیت آبشویی زیادی دارند به همین دلیل این خاک ها با کمبود بور مواجه هستند .در خاک های آهکی هم جذب این عنصر به میزان کم انجام می شود زیرا بور با کلسیم موجود در خاک واکنش می دهد به همین خاطر کمبود آن را باید با کود جبران کرد .یکی دیگر از شرایط زیستی رطوبت کم خاک و افزایش دوره خشکی گیاه می باشد که هر دو باعث کاهش جذب بور می شوند .بنابراین حساسیت گیاه را زیاد می کند و رشد را کم می کند .

چگونگی تشخیص کمبود بور

علاوه بر علامت های ظاهری گیاه بنا به کمبود بور یکی از بهترین روش های تشخیص ، نمونه برداری از برگ های جوان گیاه پس از خشک شدن و تجزیه و تحلیل آن می باشد

Image result for مسمومیت با بورImage result for مسمومیت با بور

Image result for مسمومیت با بور

مسمومیت با بور

به طور کلی همان طور که کاهش بور باعث ظهور علائم ظاهری و توقف در رشد می شود مصرف بیش از حد آن هم باعث مشکلاتی در گیاه می شود .

افزایش بوردر برگ های مسن باعث ایجاد کلروز در حاشیه برگ ها می شود که با پیشرفت آن سوختگی مرگ برگ را منجر می شود که در نهایت می تواند روی قسمت های مختلف هم اثر بگذارد یکی از راه های جلوگیری از مسمومیت شستشوی خاک به خصوص خاک های سبک است که باعث خروج بور اضافی می شود .