نقش عنصر مس در کشاورزی‎

نقش عنصر مس در کشاورزی‎
01 خرداد 1400 دهقان مارکت

مس یک عنصر ریزمغذی می باشد که در مقادیر بسیار کم برای گیاه مورد نیاز است .این عنصر غیر متحرک می باشد. مس موجب فعال شدن آنزیم ها و کاتالیزورهایی می شود که در برخی فرآیندهای رشدی گیاه نقش دارند .این عنصر  همچنین در فرآیند فتوسنتز  و تشکیل کلروفیل دخیل است، برای تنفس سلولی ضروری می باشد و به سنتز پروتئین ها نیز کمک می کند‌. مس در واکنش انتقال الکترون نقش موثری دارد و دارای خاصیت ضد باکتریایی و ضدقارچی است. تولید ویتامین آ به شدت به حضور مس وابسته است .از طرفی دیگر این عنصر باعث تقویت عطر و طعم و رنگ پذیری بهتر میوه ها و گل ها می شود.

 

 

مزایای استفاده از عنصر مس 

 

·        بزرگ شدن طول جوانه ها 

·        جلوگیری از مارپیچی شدن، کج و درهم و برهم شدن ریشه 

·        افزایش وزن خشک جوانه ها 

·        افزایش بقای نشا 

·        کاهش سطح استرس در زمان انتقال گیاهچه ها 

·        افزایش رشد نهال بذری 

 

کمبود عنصر مس در درختان و گیاهان

 

به طور کلی، کمبود مس در درختان میوه باعث پلاسیدگی برگ های انتهایی و ریزش آن ها می شود. همچنین برگ های درختان دچار سوختگی خواهند شد. برای مثال کمبود مس در مرکبات منجر به مرگ جوانه ی انتهایی می گردد .این در صورتی است که کمبود این عنصر در گیاهان باعث کوچک ماندن برگ های گیاهان و خم شدگی آن ها می شود. در این حالت، گیاه شادابی خود را از دست خواهد داد، فواصل بین رگبرگ ها در برگ های جوان کلروز شده و لکه های نکروتیک در میان آن ها ظاهر می شود.

مرکبات، درختان میوه، گیاه یونجه، پیاز، یولاف، کاهو و گندم نسبت به کمبود مس بیشترین حساسیت را از خود نشان می دهند. در گندم  کمبود مس باعث تشکیل نشدن دانه در خوشه و کوچک شدن خوشه ها می شود. همچنین کمبود این عنصر در غلات دانه ریز، منجر به چروکیدگی و زرد شدن برگ ها، عدم تشکیل کامل سنبله و دانه بندی ضعیف، سوختگی نوک برگ ها و ظهور لکه های سبز کم رنگ می گردد.