نقش کلسیم بر روی گیاهان و علائم کمبود کلسیم

نقش کلسیم بر روی گیاهان و علائم کمبود کلسیم
12 بهمن 1399 دهقان مارکت

عملکرد کلسیم

کلسیم یکی از عناصر مهم تغذیه ای است که نقش بسیار مهمی را در گیاه ایفا می کند .این عنصر جز ساختاری دیواره سلولی و سایر غشاهای گیاه می باشد که با افزایش آن ضخامت دیواره سلولی و استحکام بیشتر می شود، در واقع به هر میزانی که کلسیم افزایش پیدا کند پایداری گیاه در مقابل عوامل بیماری زا بیشتر می شود .

کلسیم علاوه بر نقش ساختاری به عنوان یک پیام رسان ثانویه نیز عمل می کند ، که باعث انتقال سایر عناصر غذایی در سرتاسر گیاه و جذب آن ها می شود.

میزان این عنصر با پتاسیم و منیزیوم رابطه عکس دارد چنان چه کلسیم زیاد باشد پتاسیم و منیزیوم کم می شود. زمانی که غلظت کلسیم میوه ای بالا باشد مدت زمان انبارداری آن افزایش پیدا می کند .

از آن جایی که عنصر کلسیم حلالیت بالایی در آب دارد در صورتی که خاک در معرض آبیاری و یا باراش زیاد قرار بگیرد کلسیم از دسترس گیاه خارج می شود و میزان نرمی بافت میوه کم می شود .بنابراین خاک های شنی با کمبود کلسیم مواجه هستند که با استفاده از کودهای کلسیم می توان نیاز تغذیه گیاه را مرتفع کرد .

این عنصر هم چنین در تقسیمات سلولی شرکت می کند در کیفیت و ترد شدن میوه موثر است و جلوی پیری زودرس گیاه را می گیرد .

علائم کمبود کلسیم

یکی از نشانه های کمبود کلسیم در میوه های گوشتی مانند گوجه فرنگی ، هندوانه و فلفل ایجاد لکه های قهوای رنگ به قطر یک سانتی متر در انتهای گیاه است که با گسترش آن لکه بزرگتر می شود و گندیدگی گل گاه میوه را ایجاد می کند . ولی در بعضی از محصولات کشاورزی مثل بادام زمینی چون جذب کلسیم به طور مستقیم از خاک انجام می شود در صورت فقر ، نشانه ی ظاهری روی گیاه مشاهده نمی شود برای جبران کمبود کلسیم در این گیاهان باید کلرید کلسیم به صورت مستقیم بر روی گیاه پاشیده شود .

از دیگر علائم کمبود می توان به پیچیدگی برگ ها ، برگشتگی نوک آن ها ، قاشقی شدن و ریزش برگ ها و رشد ضعیف ریشه اشاره کرد بنابراین عامل پوسیدگی ریشه و ساقه در گوجه فرنگی کمبود این عنصر است .

هم چنین فقر کلسیم در گیاهان غده ای باعث پوسیدگی انباری و در مرکبات منجر به گموز می شود پس با کلرید کلسیم ، سولفات کلسیم و نیترات کلسیم باید کمبود کلسیم در گیاه را جبران کرد تا از بروز عوامل بیماری زا جلوگیری شود.