هویج چگونه کاشته می شود ؟

هویج چگونه کاشته می شود ؟
03 دی 1399 دهقان مارکت

هویج چگونه کاشته می شود ؟

گیاه شناسی و ارقام آن

هویج گیاهی دو ساله است که ریشه خوراکی دارد و به تیره Umbellifera تعلق دارد.

این گیاه از محصولات فصل سرد می باشد و در دمای ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتی گراد به خوبی رشد می کند و قادر به تحمل یخ زدگی می باشد. از ارقام آن می توان به نلسون  امپراتور، ناتنس، دانورس و آمستردام اشاره کرد.

متداول ترین نوع هویج برای مصرف امپراتور می باشد که طول ۲۰ تا ۲۵ سانتی متری دارد و نارنجی پررنگ می باشد.

گونه ی ناتنس هم برای تازه خوری و هم در فرآوری استفاده می شود معمولا برای ذخیره سازی طولانی از این گونه استفاده می کنند.

آمستردام گونه بسیار باریک و زودرسی می باشد و طول آن بین ۷ تا ۸ سانتی متر است.

ارزش تغذیه ای

۸۶-۹۵ ٪ هویج آب است حدود ۱۰ ٪ آن کربوهیدرات است و چربی و پروتئین بسیار کمی دارد. این گیاه سرشار از ویتامین های ( A،C، E،B6 ،B1،B2 ) می باشد و غنی از آهن، روی، کلسیم، پتاسیم، فسفر و منیزیوم است. در واقع در مدت انبار داری هویج ویتامین A در آن افزایش می یابد‌. فیبر موجود در هویج باعث می شود حرکات روده آسان تر شود هم چنین به رفع اختلالات گوارشی کمک می کند‌. خوردن این گیاه علاوه بر نابودی میکروب های مضر دندان باعث تصفیه سازی خون می شود ‌و به حفظ تعادل سازی اسیدی و قلیایی بدن کمک می کند هم چین کاروتنوئید موجود در هویج باعث کنترل قند خون می شود.

شرایط اقلیمی

آب وهوا

از آن جایی که هویج محصول فصل خنک می باشد در میانگین دمای ۱۶ تا ۲۴ درجه سانتی گراد بهترین رشد را دارد‌. در دماهای کمتر از ۱۶ درجه سانتی گراد ریشه ها بلند و باریک می شوند و رنگ آن کم رنگ می شود و دماهای بالا باعث کاهش طول ریشه و فیبری شدن محصول می شود.

خاک

هویج در انواع زیادی از خاک ها به خوبی رشد می کند اما در خاک با زهکشی مناسب و عمیق لومی شنی بهترین رشد ریشه را دارد .PH  خاک باید بین محدوده ی  ۵.۵ تا ۷ باشد در صورت اسیدی یا بازی بودن خاک باید آن را اصلاح کرد. یکی دیگر از عوامل موثر بر رشد ریشه فشردگی کم یا زیاد خاک است در صورتی که خاک بسیار فشرده باشد ریشه به صورت مخروطی در می آید پس خاک باید دارای مواد آلی کافی و عاری از کلوخه و سنگ باشد تا ریشه های صاف تولید کند.

 کاشت هویج

هویج در سطح وسیع در دو نوبت بهاره و پائیزه کشت می شود. زمینی که برای کشت انتخاب می شود در ابتدا باید شخم عمیق زده شود این کار باعث می شود که خاک یک دست شود و ریشه هویج به درستی در خاک قرار بگیرد و محصول بازار پسندی تولید شود.

در صورت کمبود موادغذایی خاک باید در این مرحله کود به خاک تزریق شود تا گیاه با کمبود مواجه نشود هم چنین باید توجه کرد که برای اصلاح خاک با مواد غنی بیش از حد از مواد نیتروژن دار استفاده نشود چون باعث رشد ریشه های جانبی هویج می شود.

بسته به رقم گیاه جوانه ها را یک هفته قبل از کاشت در معرض رطوبت قرار می دهند تا جوانه بزنند سپس آن ها را به صورت جوی - پشته ای در عمق 5/0 سانتی متر از سطح زمین می کارند. فاصله بین بذر روی ردیف ۶ تا ۱۰ سانتی متر و فاصله بین ردیف ها ۳۰ سانتی متر باید در نظر گرفته شود.

 

مراقبت های پس از کاشت

آبیاری : زمین بلافاصله پس از کاشت باید آبیاری شود تا گیاه به طور محکم مستقر شود و رشد یکنواختی داشته باشد. هویج برای رشد به آبیاری منظم نیاز دارد در صورت کمبود آب هویج خشک و چوب مانند می شود و اگر بیش از حد به گیاه آب داده شود ریشه هویج ترک می‌خورد و باعث افت کیفیت می شود ‌بنابراین در طول فصل رشد به ۶ تا ۸ نوبت آبیاری نیاز است.

کوددهی : ۵ تا ۶ هفته پس از کاشت باید کود با درصد بالایی از پتاسیم و فسفات به گیاه داده شود.

سله شکنی و تنک کردن : پس از هر بار آبیاری سله شکنی با استفاده از کولتیواتور انجام‌ می‌شود و زمانی که نهال های هویج به طول ۲.۵ تا ۳ سانتی متر رسیدند تنک کردن انجام‌ می شود این کار باعث حذف بوته های اضافی می شود و رقابت بین گیاهان را کم‌می‌کند درنتیجه از باریک شدن ریشه جلوگیری می کند. بعد از آخرین تنک زمانی که قطر هویج ۱ سانتی متر شد اوره به صورت سرک اضافه می شود.

برداشت و انبار داری

معمولا بهترین زمان برای برداشت هویج زمانی است که قطر اغلب ریشه ها در محل طوقه به ۵.۲ سانتی متر برسد. بسته به شرایط زیستی گیاه بین ۶۵ تا ۸۵ روز پس از کاشت محصول را برداشت می کنند باید توجه داشت قبل از برداشت هویج ابتدا باید بستر مرطوب شود این کار کمک می کند تا ریشه ها راحت تر از خاک خارج شوند هم چنین این فرآیند در هنگام عصر انجام می شود.

بعد از کیفیت سنجی هویج آن هایی را که سالم هستند در انبار خشک و خنک نگه داری می کنند. پژمردگی، رشد مجدد و پوسیدگی از جمله مشکلات موجود در انبارداری هستند که با رعایت نیازهای نگه داری گیاه می توان از بروز آن جلوگیری کرد.