ویژگی های برنج خوب ایرانی

ویژگی های برنج خوب ایرانی
26 اردیبهشت 1400 دهقان مارکت

مقدمه 

در حال حاضر کشور چین با تولید بیش از ۲۰۰ تن برنج  بزرگ ترین صادر کننده ی این محصول  می باشد. اما متاسفانه بخش بزرگی از صادرات برنج مانند سایر محصولات دیگر شبیه سازی می شود. برنج های چینی مخلوطی از پلاستیک و نشاسته است .این نوع برنج، ابتلا انسان به انواع بیماری های گوارشی و سرطان را بیشتر می کند.

روش های تشخیص برنج چینی 

·        اگر روی شعله مستقیم قرار بگیرد، به سرعت می سوزد و بوی پلاستیک پخش می شود.

·        اگر آن را در هاون بکوبید برخلاف برنج های طبیعی بافتش خرد نمی شود.

·        مقداری از آن را در ظرف پر از آب بیاندازید، اگر کف ظرف نشست برنج طبیعی می باشد.

·        مقداری از برنج را در فضای محبوس یک ظرف در مقابل نور خورشید قرار بدهید اگر سالم ماند برنج پلاستیکی است.

 

ویژگی های برنج مرغوب ایرانی 

یک دست بودن برنج 

برنج خوب و مرغوب باید یک دست باشد و اندازه، رنگ و شفافیت آن یکی باشد. به طور کلی می توان گفت  محصول از یک نو باشد و به اصطلاح قاطی نداشته باشد. یک دست بودن برنج به عوامل مختلفی اعم از نژاد، نوع آب وهوا، روش خشک کردن و سورتینگ (الک کردن برنج) بستگی دارد.

برای تشخیص یک دست بودن برنج کافی است که مقداری از آن را در کف دست خود بریزید و به دقت نگاه کنید که پارامترهای اندازه و رنگ آن یکسان باشد.

در روش بعدی می توان برنج را روی یک سطح شیشه ای ریخت و به آن نور تاباند اگر میزان گذردهی نور در تمامی دانه ها یکی باشد، یک دست است در غیر این صورت برنج مخلوط شده می باشد.

خشک بودن برنج 

برنج در ابتدای برداشت رطوبت بالایی دارد، این میزان رطوبت شرایط را برای آسیب پذیری محصول فراهم می کند؛ به همین خاطر برنج تازه برداشت شده را در کارخانه های خشک شدن، خشک می کنند. زمان و درجه حرارت این دستگاه ها نقش مهمی در کیفیت محصول نهایی دارد، در صورتی که برنج زمان کمتری ولی با درجه حرارت بالایی در این دستگاه ها خشک شود، کیفیت آن به شدت افت می کند.

به طور کلی برنج مرغوب و خشک شده نباید به راحتی بشکند و خرد شود. همچنین برنجی که خوب فرآیند خشک شدن را طی کرده باشد به آسانی قد می کشد و به اصطلاح ری می کند.

بی بند بودن برنج 

دانه های برنج مرغوب بند و تَرَکی ندارند، اما برنج های بی کیفیت بندهای عرضی دارند. بنددار شدن برنج به دلیل قرار گرفتن دانه های برنج در معرض هوای سرد و باد بعد از شالیکوبی اتفاق   می افتد .

بنددار بودن برنج را می توان از راه های مختلف اعم از چشم غیر مسلح و خرد شدن در اثر فشار با انگشت شست به راحتی تشخیص داد.

عطر و طعم برنج 

برنج خوب و مرغوب ایرانی نسبت به برنج های خارجی عطر و طعم خوبی دارد، البته در انواع نژادهای برنج ایرانی میزان عطر برنج متفاوت است به طور مثال برنج فجر و شیرودی نسبت به برنج های طارمی و هاشمی عطر و بوی کمتری دارند.

برنج های کشت دوم در مقایسه با برنج های کشت اول عطر و بوی بیشتری دارند. از آن جایی که کشت دوم در فصل پائیز و در آبان ماه انجام می شود و مدت زمان بیشتری طول می کشد، قیمت و عطر و طعم بیشتری نسبت به کشت اول دارند .

برای تشخیص این ویژگی در برنج کافی است که مقداری از آن را بین دو کف دست قرار بدهید و در آن بدمید در این صورت باید بوی مطبوعی از برنج بلند شود.

البته امروزه برخی از متقلبین برنج های نامرغوب و بی کیفیت را با گرد برنج خوب مخلوط می کنند. برای تشخیص این شگرد می توان با فوت کردن گرد برنج و سپس در دهان گذاشتن آن عطر و بوی آن را سنجید.

نیمه بلوری بودن برنج

برنج خوب و مرغوب ایرانی استخوانی رنگ و نیمه شفاف است، یا به بیانی دیگر حالتی نیمه بلوری دارد؛ این در صورتی است که برنج های خارجی کدر می باشند.