پهپادها در کشاورزی

پهپادها در کشاورزی
29 خرداد 1400 دهقان مارکت

 

مقدمه

در سال های اخیر با افزایش مدرنیته و پیشرفت تکنولوژی، تحولات عظیمی در تمامی صنایع به خصوص صنعت کشاورزی رخ داده است. این تغییرات باعث ایجاد نتایج مثبت و مفیدی در این صنعت شد؛ به طوری که امروزه برخی کشاورزان با افزایش تولید محصول و درآمد مواجه شده اند. یکی از تحولات صنعت کشاورزی در دنیا، ظهور هواپیماهای بدون سرنشین یا همان پهپادها می باشد.

تا چندین سال گذشته از پهپادها در صنایع نظامی استفاده می شد و در حال حاضر از این پهپادها در صنایع کشاورزی برای تولید محصولات غذایی با کیفیت استفاده می شود. از پهپادهای کشاورزی برای بررسی وضعیت محصول و پاشش سموم و کودهای مایع استفاده می شود. این پهپاد ها در مقایسه با روش های سنتی سم پاشی به طور کارآمدی عمل می کنند به طوری که باعث کاهش آلودگی و زمان سم پاشی خواهند شد. این پهپادها در کوتاه ترین زمان به وسیله ی سنسورها، اطلاعاتی را از محصول کشت شده در زمین کشاورزی به دست ما می رساند. از این اطلاعات می توان نیاز آبی و کودی گیاه، حمله آفات و ... را بررسی کرد.

پهپادهای کشاورزی که برای سم پاشی، محلول پاشی، گرد پاشی و کودپاشی استفاده می شوند دارای مخازنی ۱۰ الی ۱۵ لیتری می باشند که قابلیت انواعی از پاشش را در کوتاه ترین زمان بین ۸ الی ۱۰ دقیقه در یک هکتار زمین دارد. یکی از مزایای این سیستم قابلیت تنظیم سرعت پهپاد با پاشش سم می باشد. از این پهپاد ها می توان برای سم پاشی و محلول پاشی در نخلستان ها و شالیزارهای بزرگ استفاده کرد به طوری که می توان زمین های بیش از ۱۰ هزار هکتار را در عرض چند ساعت سم پاشی کرد. یکی از معایب این سیستم هزینه ی بالای آن است، به همین خاطر بهره گیری از پهپادها در ایران تنها در مناطق معدودی انجام می گیرد.

عملکرد پهپادها در صنعت کشاورزی

پهپادهای کشاورزی به وسیله ی سنسورهای نصب شده و نرم افزار داخلی، اطلاعاتی را از زمین های کشاورزی در طول دوره کاشت تا برداشت می گیرد و با تجزیه و تحلیل آن ها به رفع آن موارد اقدام می کند. ابتدایی ترین کارکرد این پهپادها نقشه برداری از زمین و بررسی آن ها می باشد. با تصویربرداری از زمین های کشاورزی می توان تراکم گیاه، گونه زراعی، نوع خاک، خصوصیات آن، میزان مواد غذایی خاک و ... را سنجید و نسبت به درمان و اصلاح ساختمان خاک اقدام کرد.

کاربردهای دیگر پهپادهای کشاورزی کاشت بذر، آبیاری مناسب، سم پاشی و محلول پاشی، نظارت دقیق در طول مرحله داشت و کنترل محصول نهایی است.

از آن جایی که اجرای بعضی از عملیات های کشاورزی در برخی مناطق سخت می باشد، با استفاده از پهپادها می توان در کمترین زمان با دقت زیاد این عملیات را به خوبی انجام داد؛ به طور مثال سم‌پاشی زمین های کشاورزی در ابعاد ۳۰ هزار هکتار به سختی با نیروی انسانی زیاد و در زمان بیشتری صورت می گیرد، این در صورتی است که با پهپادهای کشاورزی می توان سم پاشی راحت تر انجام می شود.

هدایت پهپادهای کشاورزی به دو روش از طریق اپراتور و به وسیله هوش مصنوعی پهپاد انجام می شود. برای استفاده از پهپاد از طریق اپراتور در زمین های کشاورزی به نیروی کارشناس نیاز است.

 

مزایای سم پاشی با پهپادهای کشاورزی

·        پاشش یکنواخت و منظم سم بر روی محیط کشت

·        کاهش میزان مصرف سم و افزایش کیفیت سم پاشی

·        کاهش آلودگی و بیماری ناشی از رفت و‌ آمد نیروی انسانی در هنگام سم پاشی

·        کاهش زمان سم پاشی نسبت به سایر روش ها

·        استفاده از آن در زمین های نامسطح

·        افزایش کیفیت محصول نهایی