چگونه بادمجان بکاریم ؟

چگونه بادمجان بکاریم ؟
25 آذر 1399 دهقان مارکت

چگونه بادمجان بکاریم ؟

گیاه شناسی 

بادمجان به نام علمی solanum melongena ، گیاهی یک ساله است که ریشه های سطحی و قوی دارد و میوه آن کشیده، باریک و گرد است که به رنگ های زرد، بنفش و سیاه دیده می شود.

به خاطر حساسیت بادمجان به سرما کشت آن بیشتر در نواحی ‌گرمسیری و یا مناطقی که تابستان طولانی دارند انجام می شود . امروزه در ایران خوزستان، هرمزگان، تهران، فارس، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و بوشهر بیشترین سطح زیر کشت این گیاه را به خود اختصاص داده اند. از بین هفت رقم خوراکی این گیاه سه رقم آن در ایران کشت می شود که شامل قلمی، معمولی آمریکائی و درشت آمریکائی می باشد که در خصوصیات ظاهری از جمله قطر، عرض و طول با هم تفاوت دارند. 

 خاک و آماده سازی بستر 

بادمجان را در هر نوع خاکی می توان کاشت. دو پارامتری که در انتخاب نوع زمین و جنس خاک بسیار حائز اهمیت است یکی توانایی نگه داری رطوبت در طول دوره رشد و دیگری غنی بودن آن است زیرا بادمجان به مواد غذایی فراوانی نیاز دارد در نتیجه بهترین خاک برای پرورش این گیاه خاک های سبک شنی - لومی با حاصل خیزی و زهکشی مناسب است. در غیر این صورت اگر خاک فقیر باشد باید به میزان ۲۵ تا ۳۰ تن کود دامی کاملا پوسیده، ۷۵ کیلوگرم ازت و ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم فسفر و پتاس به آن تزریق شود.

 هم چنین در طول دوره رشد ۲ تا ۳ بار باید کود ازته به صورت سرک به گیاه داده شود تا میوه های درشت بیشتری برداشت کرد. باید توجه شود که از کودهای ازته بیش از حد استفاده نشود چون رشد زایشی را افزایش می دهد و شاخ و برگ گیاه را زیاد می کند.

کاشت 

 بذرهای بادمجان ریز و به رنگ سفید یا زرد می باشد که دارای یک دوره خواب هستند به همین دلیل  اولین مرحله کشت در خزانه انجام می شود و بعد از تولید نشا در زمان مناسب کشت در زمین اصلی انجام می شود این کار باعث می شود مصرف بذر کاهش یابد هم چنین مقاومت گیاه در برابر تمام عوامل نامساعد را افزایش می دهد بعد از کاشت بذرها در خزانه زمانی که نشاها به مرحله ۴ برگی و طول ۱۵ تا ۲۵ سانتی متر رسید آن را به صورت خطی در زمین اصلی می کارند.

هم چنین باید توجه داشت که فاصله ردیف های کشت از هم  بین ۷۵ تا ۱۲۰ سانتی متر و فاصله بین بوته ها بر روی ردیف بین ۴۰ تا ۶۰ سانتی متر باشد.

نگهداری از بادمجان 

مراقبت های لازم پس از کاشت شامل آبیاری، نابودی علف های هرز، سله شکنی و کنترل آفات و بیماری ها می باشد.

 آبیاری : برای تشکیل گل و میوه آبیاری نقش مهمی دارد و باید نیاز گیاه تامین شود بسته به رقم بادمجان و محیط کشت هر ۳ تا ۴ روز یک بار در فصل تابستان آبیاری به صورت قطره ای یا غرقابی انجام می شود و اگر این کار دیرتر انجام شود میوه بادمجان تلخ می شود.

رفع علف های هرز :یکی قبل از کاشت در مرحله آماده سازی زمین و دیگری بعد از کاشت این فرآیند انجام می شود که با ایجاد پوشش مناسب  مانند مالچ  می توان با آن مبارزه کرد تا میوه درشت و با کیفیتی تولید شود.

مبارزه با آفات و بیماری ها

- تارتن : یکی از مهم ترین آفات بادمجان است که باعث کاهش رشد گیاه و خشکیده شدن برگ ها و تغییر رنگ در آن می شود که با استفاده از سموم کنه کش مثل گوگرد مایع می توان با آن مبارزه کرد.

- ساق سیاه : این بیماری باعث لکه های تیره رنگ بر روی گیاه می شود که با گسترش یافتن عامل بیماری کل بوته خشک می شود که با پاکسازی مزرعه از بقایای گیاهی آلوده، آبیاری مناسب، افزایش فواصل بین بوته ها و سم پاشی شاخ و برگ می توان آن را از بین برد.

- سفیدک سطحی : این قارچ باعث ظهور لکه های سفید روی برگ می شود که در صورت گسترش آن برگ ها زرد می شوند و در نهایت می میرند که با استفاده از سموم می توان از بروز آن جلوگیری کرد.

- بوته میری : باعث پوسیدگی و مرگ ریشه چه و ساقه چه می شود که با استفاده از ارقام مقاوم و خاک عاری از پاتوژن‌ها می توان آن را از بین برد .

برداشت 

زمانی که میوه بادمجان به یک سوم اندازه نهایی خود رسیده باشد می توان آن را برداشت ‌کرد یکی دیگر از معیارهای برداشت سطح صاف، سفت و براق است البته باید توجه داشت که تاخیر بیش از حد در برداشت باعث سفت شدن میوه و کاهش تولید و کیفیت آن می شود.