کاشت اسفناج

کاشت اسفناج
16 آذر 1399 دهقان مارکت

کاشت اسفناج  

گیاه شناسی و شرایط محیطی

اسفناج یک گیاه یک ساله است که خویشاوندی نزدیکی با چغندر قند دارد و تنها در یک فصل رشد زنده می ماند طول برگ ۲ تا ۳۰ سانتی متر و عرض آن ها به ۱ تا ۱۵ سانتی متر می رسد این گیاه محصول نواحی نسبتا سرد است و در آب و هوای خنک بهتر رشد می کند .

اسفناج یک گیاه روز بلند است و به شدت تحت تاثیر طول روز بلند قرار می گیرد. در مناطقی که تابستان گرم و خشک دارند اسفناج را در پائیز می کارند و مناطقی که آب و هوای سرد دارد بعد از گذراندن سرمای زمستانه در فصل بهار کاشت انجام می شود.

هر چند می توان اسفناج را در انواع خاک ها کشت کرد ولی به دلیل ریشه بسیار عمیق این گیاه زمین های کم عمق مناسب کشت نیستند و در زمین های با خاک شنی و سبک باPH ۶.۸-۶.۴ رشد می کند در صورتی که خاک اسیدی باشد با اضافه کردن آهک می توان آن را متعادل سازی کرد.

آماده سازی و کاشت 

زمین کاشت اسفناج باید کاملا نرم و یک دست باشد تا بذر ها بعد از کاشت به خوبی به خاک بچسبد بنابراین قبل از کاشت زمین باید به وسیله دیسک یا کولتیواتور شخم زد تا کلوخه ها خرد شود.

بسته به نوع رقم انتخابی با توجه به شرایط محیطی مقدار ۲۵ تا ۳۰ کیلوگرم بذر را به دو صورت دستی یا ماشینی در عمق ۱ تا ۲ سانتی متر در ردیف هایی به فاصله ۲۵ تا ۳۵سانتی متر در خاک کاشته می شود سپس بعد از کاشت غلطک زده می شود  تا بذر به خوبی به خاک بچسبد. هم چنین زمانی ها که نهال ها به ارتفاع ۵ سانتی متری رسید باید عملیات تنک کردن را انجام داد.

داشت 

اسفناج برای رشد به رطوبت بالایی نیاز دارد هم چنین به خاطر کوتاه بودن دوره رشد به مواد غذایی کافی نیاز دارد بنابراین قبل از کاشت باید میزان موادغذایی خاک را سنجید تا در صورت کمبود کود به خاک اضافه کرد.کودهای ازته و پتاسه باعث رشد سریع و خوب اسفناج در طول دوره داشت می شود پس مادامی که خاک غنی است نیازی به کوددهی نیست در غیر این صورت باید کود اضافه شود .

 

اسفناج یکی از سبزی های حساس به علف هرز می باشد بنابراین زمین کاشت باید عاری از علف های هرز باشد چون اسفناج قادر به رقابت با علف های هرز نیست در کاشت ردیفی فاصله ردیف ها باید طوری باشد که وجین ماشینی ممکن گردد اولین وجین باید بلافاصله پس از سبز شدن اسفناج باشد هم چنین در هنگام وجین باید مراقب بود که به ریشه های سطحی اسفناج آسیبی وارد نشود و اما با کنترل آفات و امراض اسفناج در مرحله داشت می توان گیاه با کیفیتی را تولید کرد سفیدک دروغی ، مگس چغندر ، بوته میری و آنتراکنوز از مهم ترین امراض اسفناج هستند و شته ها ، کرم برگ خوار کلم و کنه تاج اسفناج از مهم ترین آفات اسفناج هستند.

بیماری های اسفناج 

- سفیدک دروغی :مهم ترین و خطرناک ترین بیماری اسفناج محسوب می شود در این بیماری روی برگ ها لکه های زرد دیده می شود که در رطوبت بالا و دمای خنک این بیماری تشدید می شود با استفاده از واریته مقاوم و استفاده از قارچ کش ها قبل از کاشت می توان با این بیماری مبارزه کرد .

 

-آنتراکنوز : در اثر این بیماری لکه های کوچک آبدار روی برگ گیاه ایجاد می شود که این لکه ها به مرور بزرگ تر و قهوه ای رنک می شود قارچ عامل این بیماری رطوبت بالا را دوست دارد. استفاده از بذرهای غیرپاتوژن و اجتناب از آبیاری زیاد می شود ابتلا به این بیماری را کاهش داد .

 

- بوته میری و پوسیدگی ریشه : علائم این بیماری شامل جوانه زنی ضعیف بذرها، توقف رشد، زرد شدن برگ های پائینی، گندیدگی، تیره شدن ریشه ی گیاه و پژمردگی برگ های پیر است. بوته میری در مناطق کم ارتفاع و مرطوب بیشتر دیده می شود. برای مدیریت این بیماری کافی است که بذرها قبل از کاشت ضدعفونی شوند و در آبیاری دقت شود هم چنین خاک کشت زهکشی خوبی داشته باشد.

 

- مگس چغندر : لاروهای سفید رنگ روی اسفناج تخم گذاری می کنند که بعد از مدتی باعث ایجاد سوراخ و ظهور لکه های روشن روی برگ ها می شود.

 

- شته ها :حشرات زرد یا سبز رنگی که زیر برگ زندگی می کنند و باعث نکروزه شدن برگ ها می شود که با کاشت ارقام مقاوم، مالچ کردن و استفاده از حشره کش می توان آن را کنترل کرد.

 

- کرم برگ خوار کلم : علائم این آفت شدید بوده و روی برگ ها سوراخ های بزرگ و کوچک تشکیل می دهد این کرم ها معمولا به رنگ سبز روشن هستند .این کرم ها را می توان هم به وسیله دشمنان طبیعی و هم با استفاده از سموم شیمیایی از بین برد .

 

- کنه تاج اسفناج : کنه ها باعث تغییر شکل برگ ها می شود هم‌چنین سوراخ های کوچکی روی برگ ایجاد می کند و با شرایط آب و هوایی خنک  علائم این آفت شدیدتر می شود برای نابودی این آفت استفاده از سم شیمیایی توصیه می شود.

برداشت 

برگ های اسفناج به محض این که به اندازه مناسبی برسد به صورت دستی و دستگاهی قابل برداشت است. زمان برداشت اسفناج کوتاه است در صورتی برداشت زود هنگام رشد گیاه کامل نشده است و در برداشت دیر هنگام اسفناج به تلخی می رسد و ارزش خود را از دست می دهد هم چنین برداشت اسفناج از اوایل فصل بهار تا فصل تابستان انجام پذیر است.