کاشت ، داشت و برداشت فلفل سیاه

کاشت ، داشت و برداشت فلفل سیاه
03 دی 1399 دهقان مارکت

 کاشت ، داشت و برداشت فلفل سیاه

گیاه شناسی

فلفل سیاه گیاهی چندساله، بالارونده و چوبی است که از خانواده Piperaceae می باشد. برگ های این گیاه ساده، متناوب و بیضی شکل می باشد. گل های فلفل سیاه کوچک و گرد  هستند و کنار هم به صورت زنجیره ای در سنبله های باریک و متراکم قرار دارند این میوه ها در ابتدا به رنگ سبز هستند ولی در هنگام برداشت قبل از رسیدگی کامل به رنگ سبز متمایل به زرد تبدیل می شوند.

نیازهای زیستی

فلفل سیاه یک گیاه گرمسیری است که در آب و هوای مرطوب و گرم رشد می کند این گیاه قادر به تحمل دمای زیر ۱۰ درجه سانتی گراد نیست. خاک های عمیق و غنی با زهکشی مناسب برای رشد این گیاه مناسب هستند.PH مناسب خاک برای این محصول بین ۵.۵ تا ۷ است در صورتی که خاک اسیدی باشد برای متعادل سازی باید از آهک استفاده شود و در خاک های آهکی از گوگرد استفاده شود.

کاشت

این گیاه به روش قلمه گیری تکثیر می شود. قلمه از شاخه جانبی یا شاخه های انتهایی از گیاه مادر با زاویه ۴۵ درجه برش داده می شود و در بستر ماسه ای کاشته می شود و زمانی که ۴ تا ۷ برگی شدند به زمین اصلی منتقل می شود و با فاصله ۸ × ۸ کاشته می شود هم چنین به دلیل ضعف و قطر کم ساقه برای حفاظت از گیاه باید از داربست استفاده شود‌.

داشت

مرحله مراقبت از گیاه شامل وجین علف های هرز، مالچ و هرس می باشد‌. در این مرحله با قطع جوانه انتهایی، شاخه های قدیمی و غیر مولد به گیاه فرصت می دهند تا رشد بهتر و بیشتری داشته باشد.

 

کوددهی : نیاز این گیاه به کوددهی متعادل است.۲ بار در ماه با استفاده از کودهای محلول یا مایع و ارگانیک نیاز غذایی فلفل تامین می شود. به ازای هر گیاه بالغ در هر سال ۱۰ کیلوگرم کود دامی پوسیده یا کمپوست استفاده می شود.

 

آبیاری: یکی از نیازهای اولیه برای رشد گیاه رطوبت مناسب است که در هفته ۲ تا ۳ بار انجام می شود.

 

آفات

شایع ترین آفات فلفل سیاه برگ خوارها، کرم های ریشه ای و حشرات شپشک ها هستند که در مکان های قلیایی و خشک به وفور دیده می شود و باعث کاهش رشد گیاه و زرد شدن برگ ها می شود که با استفاده از حشره کش ها می‌توان آن ها را کنترل و نابود کرد‌.

بیماری ها

- آنتراکنوز: علائم این بیماری شامل لکه های کوچک قهوه ای روی برگ و ریزش میوه و سنبله می باشد در صورتی که آب و هوا گرم، مرطوب و بارانی باشد شرایط مساعد قارچ فراهم می شود و باعث گسترش بیماری می شود که با استفاده از بذرهای سالم، رعایت اصول بهداشتی،کاهش رطوبت و تناوب ۲ یا ۳ ساله می توان آن را کنترل کرد.

 

-پوسیدگی ریشه: یکی از مخرب ترین بیماری های فلفل سیاه است که رشد بالایی دارد. بروز این بیماری در خاک ها مرطوب و فقیر زیاد است در صورتی که خاک آلوده باشد روی برگ ها و ساقه ها ضایعات مرطوب و تیره رنگی تشکیل می شود که باعث پژمردگی سریع برگ ها و نابودی کل گیاه می شود با اصلاح خاک و استفاده از قارچ کش ها می توان این بیماری را کنترل کرد.

 

- بیماری های ریشه ای: در شرایط آب و هوایی بسیار خنک و مرطوب ابتلا به این بیماری زیاد می شود یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از این بیماری مراقبت های قبل از کاشت یعنی بررسی جنس خاک‌، زهکشی مناسب و نور مطلوب می باشد.

 

- پوسیدگی زغالی:  علائم این بیماری شامل تغییر رنگ  بافت گیاه، پژمردگی و ریزش برگ ها می باشد که با اصلاح خاک کشت می توان‌ تا حدودی آن را کاهش داد.

 

برداشت

به طور کلی این گیاه از سال سوم و چهارم شروع به باردهی می کنند و بعد از ۱۰ سالگی تولید اقتصادی دارد. زمانی سنبله آماده چیدن است که دانه ها از سبز تیره به سبز مایل به زرد رسیده  باشند. بعد از برداشت،  باید این دانه ها ی نارس   تا ۹ روز جلوی نور مستقیم آفتاب گذاشته شوند تا رطوبت گیاه به زیر ۱۲ درصد برسد و سیاه رنگ شوند.